Gå til innhold
Arkivverket

Døde i Norge før 1951


Anne J
 Del

Recommended Posts

Ein kan prøve å søkje etter dødsannonsar o.l. i gamle aviser på nb.no. Ofte er det lurt å bruke nærheitssøk, f.eks. vil "Ole Olsen"~1 gje treff på både Ole Olsen og Ole Anders Olsen. Talet bak ~ spesifiserer maks avstand som kan vere mellom orda i søkjefrasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som finnes søkbart før 1951 er nok det du finner av transkriberte begravelser i digitalarkivet.

Ellers så finnes det flere trykte utgivelser som kalles "Dødsfald i Norge", 1763-1850 er publisert som tillegg til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift,

mens 1864-1873 finnes som særtrykk av Aftenbladet og 1890-1923 i Personalhistorisk Tidsskrift, samt 1924-1925 i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift.

 

Jeg har vært på Nasjonalbibliotektet og avfotografert det aller meste, noe har vært mulig å få søkbart (OCR), men ikke alt (endel av materialet er fraktur/gotisk skrift) for tilgjengeliggjøring på NSFs medlemssider: https://www.genealogi.no/dodsfald-i-norge-1763-1939/ Men bør nevnes at endel av dette er tilgjengelig enten ved fjernlån eller på nb.no

 

Hvis graven fortsatt eksisterer er også gravminner hos Slekt og Data en god kilde. Ikke minst kan det som Torbjørn nevner, være at du finner dødsannonser o.a. i digitaliserte aviser på nb.no

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne de som døde 1941-1950, synes jeg. Kirkebøkene er sperret, og så vidt jeg kan se er det søkbare bare fra 1951-2014.
Når jeg i tillegg har problemer med å komme inn på nb.no siden jeg bor i Spania, har jeg i de fleste tilfelle bare måttet gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wenche Flatvoll Lømo skrev:

Det er vanskelig å finne de som døde 1941-1950, synes jeg. Kirkebøkene er sperret, og så vidt jeg kan se er det søkbare bare fra 1951-2014.
Når jeg i tillegg har problemer med å komme inn på nb.no siden jeg bor i Spania, har jeg i de fleste tilfelle bare måttet gi opp.

Enig i det! Det er jo litt sporadisk hva som er tilgjengelig og digitalisert. Selv bruker jeg endel: https://histreg.no/ og på Slektshistoriewiki finnes det også en oversikt over andre søkbare gravregistre: https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Gravregistre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel vere mogeleg å søkje også frå Spania? Mange av avisene er sperra også her i Norge, men ein kan likevel finne ein del informasjon i trefflistene trass i at ein ikkje kan opne den skanna utgåva.

 

Det skal visstnok vere mogeleg å abonnere på tenester der ein kan få f.eks. norsk ip-adresse sjølv om ein ikkje er i Norge, og på den måten omgå geoblokkering. Geoblokkering er etter mi meining uansett noko tull, internett burde vere fritt uavhengig av kvar ein er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2021 den 5.50, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Geoblokkering er etter mi meining uansett noko tull, internett burde vere fritt uavhengig av kvar ein er.

Ja, det er veldig irriterende, spesielt siden av den samme grunn er det umulig for meg å gå på biblioteket for å få tilgang. Jeg har brukt VPN innimellom, men det er litt tungvindt, og gratisversjonen har sine begrensninger. Men av og til er det noe viktig jeg gjerne vil lese, og da blir det til at jeg "jukser" litt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.