Gå til innhold
Arkivverket

Sperret pga. fysisk tilstand


Knut Harg
 Del

Recommended Posts

Jeg har lett meg frem til et dokument (Pasientjournaler med register fra Kysthospitalet, se vedlagt pdf) som er merket "Sperret pga. fysisk tilstand". Kan det fortsatt bestilles for lesing på Riksarkivets lesesal? 

RA_S-4117_F.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg leter etter er over 100 år gammelt. Da er det vel åpent? Journalen er merket "Fritt tilgjengelig (lesesalreglement ol.) (0 år)" i tillegg til merknaden om fysisk tilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For meg var spørsmålet om vedkommende (2 personer) hadde vært innlagt på Kysthospitalet, og i så fall når. Jeg søkte om innsyn og fikk tilsendt utdrag av innskrivingsjournalen. Dessuten gjorde Arkivverket en jobb med å sjekke den ene av de to personene mot ulike andre arkiv - bra service! For denne personen har jeg dødsdato og -årsak fra kirkeboken, slik du skriver. Men det var altså sykehusoppholdet jeg ønsket å dokumentere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Knut Harg skrev:

For meg var spørsmålet om vedkommende (2 personer) hadde vært innlagt på Kysthospitalet, og i så fall når. Jeg søkte om innsyn og fikk tilsendt utdrag av innskrivingsjournalen. Dessuten gjorde Arkivverket en jobb med å sjekke den ene av de to personene mot ulike andre arkiv - bra service! For denne personen har jeg dødsdato og -årsak fra kirkeboken, slik du skriver. Men det var altså sykehusoppholdet jeg ønsket å dokumentere. 

Ah jeg forstår. Det var nå bra at du fikk informasjonen du hadde ønske om da. 
 

Jeg skulle forøvrig ønsket at Arkivverket hadde tatt seg arbeidet med å lage en oversikt på nettsidene sine, over hvilke type materiale man kan få innsyn i på lesesal. Dette er noe som det pr. I dag, ikke finnes tror jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2021 den 17.10, Trond Olav Solberg skrev:

Ah jeg forstår. Det var nå bra at du fikk informasjonen du hadde ønske om da. 
 

Jeg skulle forøvrig ønsket at Arkivverket hadde tatt seg arbeidet med å lage en oversikt på nettsidene sine, over hvilke type materiale man kan få innsyn i på lesesal. Dette er noe som det pr. I dag, ikke finnes tror jeg. 

Arkivene kan bestå av mange ulike type opplysninger, og det er svært vanskelig å vite om det finnes taushetsbelagte opplysninger i en gitt arkivsak. Det er derfor vanskelig å lage en oversikt, slik du etterlyser. Det vil alltid være unntak fra regelen, og kam derfor være misvisende. Man må ta utgangspunkt i klausulene som er oppgitt i katalogene på Arkivportalen. Med få sjeldne unntak er alt arkivmateriale over 100 år, fritt tilgjengelig. Les mer her: https://www.arkivverket.no/kom-i-gang-med-arkiv/taushetsbelagte-opplysninger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Terje Nomeland - Arkivverket skrev:

Arkivene kan bestå av mange ulike type opplysninger, og det er svært vanskelig å vite om det finnes taushetsbelagte opplysninger i en gitt arkivsak. Det er derfor vanskelig å lage en oversikt, slik du etterlyser. Det vil alltid være unntak fra regelen, og kam derfor være misvisende. Man må ta utgangspunkt i klausulene som er oppgitt i katalogene på Arkivportalen. Med få sjeldne unntak er alt arkivmateriale over 100 år, fritt tilgjengelig. Les mer her: https://www.arkivverket.no/kom-i-gang-med-arkiv/taushetsbelagte-opplysninger

Hei og takk for at du svarer.

 

Jeg lurer forresten på en annen ting. Det er jo slik at man har valgt å ikke åpne for innsyn i  borgerlig viede for Oslo mellom 1951 og 1960 på nett, på grunn av at man skrev ned kirkelig tilhørighet i vielsespapiret. Er disse protokollene mulig å få innsyn i via arkiverkets pc'er på lesesal? 

 

Dette er noe jeg nemlig veldig nysgjerrig på å få greie på.

 

Mvh Trond Solberg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er eigentleg ei merkeleg grunngjeving. Skulle ein ha vore konsekvent på dette ville ein også måtte sperre alle vigsler i kyrkjebøkene frå og med 1951, sidan dei fleste som gifta seg i kyrkja var medlem av ditto trussamfunn.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dette er eigentleg ei merkeleg grunngjeving. Skulle ein ha vore konsekvent på dette ville ein også måtte sperre alle vigsler i kyrkjebøkene frå og med 1951, sidan dei fleste som gifta seg i kyrkja var medlem av ditto trussamfunn.

Godt resonnement.  Det er gjerne litt hardt å skrive det, men dette mener jeg dreier seg om misforstått personvern fra Arkivverkets side. Her bør man ta en runde med Datatilsynet for å høre om disse borgerlige vigslene faktisk trenger å være sperret, siden kirkelige vigsler faktisk er åpen og tilgjengelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mogeleg å argumentere ut frå at andre trussamfunn enn statskyrkja var og er minoritets-samfunn, og at slike opplysningar dermed er meir sensitive enn om det gjaldt medlemsskap i statskyrkja, der det store fleirtalet var medlemmar. (Ein kan også sjå det i samanheng med risiko i dagens samfunn for å bli utsett for f.eks. jødehat eller hets mot muslimar). Men i så fall bør ein også seie at det er dette som er grunnen til at ein har landa på denne avgjerda der ein lar kyrkjebøkene vere opne samstundes som ein sperrar listene over borgarlege vigsler.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2021 den 17.10, Trond Olav Solberg skrev:

Jeg skulle forøvrig ønsket at Arkivverket hadde tatt seg arbeidet med å lage en oversikt på nettsidene sine, over hvilke type materiale man kan få innsyn i på lesesal. Dette er noe som det pr. I dag, ikke finnes tror jeg. 

 

Det er ikke så enkelt å definere typer arkivmateriale og gi noen enhetlige beskrivelser av hvilke typer som er fritt tilgjengelige på lesesalene. For lesesalsbruk er det avgjørende hvorvidt en arkivenhet (en protokoll, en boks, ei mappe) kan inneholde taushetsbelagte opplysninger eller ikke, samt hva lovverket sier om taushetspliktens lengde for den aktuelle typen opplysninger.

 

Dersom en arkivenhet kan inneholde opplysninger som er taushetsbelagte etter forvaltningsloven, vil arkivenheten være klausulert i 60 år. Men så kan en arkivenhet ha blitt gjennomgått av en arkivar/saksbehandler som har konstatert at det i akkurat denne arkivenheten ikke finnes opplysninger som er taushetsbelagte etter forvaltningsloven, og dermed kan denne arkivenheten være fritt tilgjengelig, selv om andre arkivenheter av samme "type" ikke er det.

 

En oversikt kan derfor vanskelig være på typenivå. Vi kan vise til lovverket, f.eks. forvaltningsloven (https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§13), og ellers må vise til arkivkatalogene i Arkivportalen (https://www.arkivportalen.no/), hvor de gjeldende klausulene skal være angitt.

 

På 27.10.2021 den 21.15, Trond Olav Solberg skrev:

Er disse protokollene mulig å få innsyn i via arkiverkets pc'er på lesesal? 

 

Arkivverket har ønske om å ha PCer på lesesalene, innlogget i Digitalarkivet med en brukerkonto som gir adgang til arkivmateriale som fritt tilgjengelig på lesesal, men ikke fritt tilgjengelig på nett / i Digitalarkivet. Da ville man kunne komme til en hvilken som helst av Arkivverkets lesesaler og der få digital tilgang til arkivmateriale som man uansett kan få se fysisk.

 

Det ble gjort noe innledende arbeid med dette i 2020, men vi hadde da rett og slett - og dessverre - ikke kapasitet til å komme videre i arbeidet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Det er ikke så enkelt å definere typer arkivmateriale og gi noen enhetlige beskrivelser av hvilke typer som er fritt tilgjengelige på lesesalene. For lesesalsbruk er det avgjørende hvorvidt en arkivenhet (en protokoll, en boks, ei mappe) kan inneholde taushetsbelagte opplysninger eller ikke, samt hva lovverket sier om taushetspliktens lengde for den aktuelle typen opplysninger.

 

Dersom en arkivenhet kan inneholde opplysninger som er taushetsbelagte etter forvaltningsloven, vil arkivenheten være klausulert i 60 år. Men så kan en arkivenhet ha blitt gjennomgått av en arkivar/saksbehandler som har konstatert at det i akkurat denne arkivenheten ikke finnes opplysninger som er taushetsbelagte etter forvaltningsloven, og dermed kan denne arkivenheten være fritt tilgjengelig, selv om andre arkivenheter av samme "type" ikke er det.

 

En oversikt kan derfor vanskelig være på typenivå. Vi kan vise til lovverket, f.eks. forvaltningsloven (https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§13), og ellers må vise til arkivkatalogene i Arkivportalen (https://www.arkivportalen.no/), hvor de gjeldende klausulene skal være angitt.

 

 

Arkivverket har ønske om å ha PCer på lesesalene, innlogget i Digitalarkivet med en brukerkonto som gir adgang til arkivmateriale som fritt tilgjengelig på lesesal, men ikke fritt tilgjengelig på nett / i Digitalarkivet. Da ville man kunne komme til en hvilken som helst av Arkivverkets lesesaler og der få digital tilgang til arkivmateriale som man uansett kan få se fysisk.

 

Det ble gjort noe innledende arbeid med dette i 2020, men vi hadde da rett og slett - og dessverre - ikke kapasitet til å komme videre i arbeidet.

Hei og takk for et utfyllende svar!

 

Nå har jeg egentlig fått svar på det jeg har lurt på lenge angående digital tilgang på lesesal. Vi får håpe dette arbeidet vil bli gjenopptatt om ikke alt for lenge.

 

mvh

 

Trond Olav Solberg

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.