Gå til innhold
Arkivverket

Ulykke i Narvik ca. 1915 Avis eller pasientjournal?


Egil Fredheim
 Del

Recommended Posts

Min farfar arbeidet en stund som tolk for Malmbolaget i Narvik. Det var etter hans første kones død i august 1914 og før han giftet seg igjen i november 1916. En dag falt han ned fra kaia og i lasterommet på en malmbåt.  Han fikk sprekker mange steder i hodeskallen, men overlege Astrup fikk laget en jernring som holdt skallen sammen. Han lå visstnok på sykehus i over et år. Siden hadde han sorte streker over hele hodet. Han het Knut Hagerup Johannesen (noen ganger skrevet Johansen, og på denne tiden tok han også navn etter gården og kalte seg ofte bare Knut Fredheim) født 18.4.1871.

 

Jeg har ikke funnet noe om ulykken på nb.no, så kanskje kom det ikke i avisen. Vet noen om det er mulig å oppdrive pasientjournalen hans og i tilfelle hvor man skal spørre seg for? 

Endret av Egil Fredheim
glemte brukte varianter av navnet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 timer siden, Egil Fredheim skrev:

Vet noen om det er mulig å oppdrive pasientjournalen hans og i tilfelle hvor man skal spørre seg for? 

 

Da må du vite hvilket sykehus han var innlagt på. Kanskje han var innlagt på Narvik sykehus? 

Narvik sykehus : 1905-1995 : 90 år

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008061804029

 

I denne boka står det at Nils Astrup var Narviks første privatpraktiserende lege. Men det ser ut som sykehuset ble tatt i bruk først i 1919 - det er litt for seint i forhold til ulykken... Ikke så enkelt å vite hvor du skal henvende deg, når du ikke vet hvor han var innlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Grethe Flood.

Jeg har lest at sykehuset hadde en langsom start, men det kunne se ut som de hadde liggende pasienter tidligere enn 1919. Men kanskje ble han sendt til Bodø så snart han var i stand til å kunne transporteres? Han var fra Bindal, så det kunne kanskje være et naturlig valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Werner Kvalem Vesterås. Det er ikke utenkelig at en slik avisnotis kan inneholde unøyaktigheter, så hvis jeg bare kan finne det riktige sykehuset, vil jeg be dem sjekke datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.