Jump to content
Arkivverket

Letar efter min mormor

Carina Kinnman

Recommended Posts

Hej jag letar efter min mormor och en period i hennes liv som jag inte kan härleda korrekt. Ella Jessy Frøseth föddes i Sparbu, Mære i Steinkjer Nord-Trøndelag 1912-12-15.
Hon sändes till Sverige under kriget och kom att hamna i JÄmtland där jag kan hitta henne i kyrkböcker från 1941. Men jag vet att hon kom till Sverige tidigare än så. Hon blev gravid med en hemmansägare i Solberg, Hammerdal, Jämtland där hon sannolikt arbetade och födde ett barn 1939 07 07 på privat BB i Trondheim som adopterades bort till en familj Rønning.

Jag undrar vad ni har för uppgifter på när hon flyttade till Sverige och ev hur lång tid hon var i Norge igen i samband med sonens födelse för att sedan återvända till Sverige

I et søk i avisarkivet på nb.no for "Ella Frøseth" ser det ut til at hun giftet seg i 1938 i Trondhjem. Med forbehold for at det ikke findes andre med samme navn.

Se neste innlegg

Edited by Bjarne Rosenstrøm

Ekteparet Ella og Isak fikk i alle fall to barn ser det ut til, men Ragnhild Irene, født 19.08.1941 utenfor ekteskapet, er interessant. Ingen far er oppgitt. Mon tro om faren er norsk eller svensk (eller noe annet)?

Sweden, Indexed Birth Records, 1859-1947 - Ancestry.com

image.png.f7a2527b74b3f3fddf1bd16b2b592f78.png

image.thumb.png.04ccd4301054c6b006b6c43bf500f80a.png

image.png.23e5f44e57ead5d791fc8ad37be721e5.png

• Like 1

1 time siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

I et søk i avisarkivet på nb.no for "Ella Frøseth" ser det ut til at hun giftet seg i 1938 i Trondhjem. Med forbehold for at det ikke findes andre med samme navn.

Se neste innlegg

1 time siden, AllanFrantzen skrev:

Ella *Kristine* Frøseth som gifter seg i 1938 er riktignok en annen Ella. Men det lyses også for en "Ella Jersy (=Jessy?) Frøseth" fra Sparbu i 1939:

image.png.3d41577f4d247a9cc96a3accf4528906.png

Uheldigvis er ikke protokollene fra Hegra/Øvre Stjørdal for 1939 tilgjengelige på nett.

• Like 1

På 12.10.2021 den 17.41, AllanFrantzen skrev:

Tack, ja det är min Ella. Ella Einarsdatter, född 1912.12.15. Den sidan har jag också hittat i det digitala arkivet. Det jag söker är 
Tidpunkt för när Ella utvandrade till Sverige första gången, hon kom tillbaka under 1939 och födde ett barn 1939-07-07 i Trondheim.
Jag vet att hon var tillbaka i Sverige igen 1941, då jag finner henne i kyrkböckerna. 1941-12-22 folkbokförs hon och dottern Ragnhild Irene i Lits församling.
Var fanns hon innan 1939, efter 1939 fram till 1941-12? Jag har svårt att hitta henne i de norska kyrkoarkiven.

På 12.10.2021 den 18.23, Frank Marton Pedersen skrev:

Ekteparet Ella og Isak fikk i alle fall to barn ser det ut til, men Ragnhild Irene, født 19.08.1941 utenfor ekteskapet, er interessant. Ingen far er oppgitt. Mon tro om faren er norsk eller svensk (eller noe annet)?

Det här är min mormor, stämmer, även om efternamnet är misspelled och min moster. Morfar Isac var från JÄmtland. Jag har hittat många anteckningar i de svenska böckerna men har svårt att finna henne i de norska. Jag ser födelse bland annat. Den stora utmaningen är att hitta när hon först flyttade till Sverige, när hon kom tillbaka till Norge för att föda barn sommaren 1939, och när hon reste tillbaka till Sverige. Jag vet att hon skrev sig i Lits församling i Jämtland igen 1941-12. Men inte vad som hände däremellan. Det söker jag i de norska arkiven.

På 12.10.2021 den 17.46, AllanFrantzen skrev:

På 12.10.2021 den 19.23, Carl Nilsen skrev:

Ella *Kristine* Frøseth som gifter seg i 1938 er riktignok en annen Ella. Men det lyses også for en "Ella Jersy (=Jessy?) Frøseth" fra Sparbu i 1939:

Uheldigvis er ikke protokollene fra Hegra/Øvre Stjørdal for 1939 tilgjengelige på nett.

Det här ser oerhört intressant ut. Det skulle kunna vara min mormor som lyses innan födelsen av sonen i juli 1939... Hur hittar jag länken till den sidan? 

23 minutter siden, Carina Kinnman skrev:

Nej hon hette Ella Jessy Frøseth innan hon gifte sig. 

Du har rett, Carina. Det står tydelig Frøseth.

• Like 1

På 12.10.2021 den 18.22, Egil Johannessen skrev:

Iflg. BB for Sparbu og Ogndal, bind VI, side 165, så het hun Ella Jennyhttps://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2013013008233?page=167&searchText="ella jenny"

Dessverre så står det ikke noe mer om henne enn navn og f. år.

Går det att göra en print screen, möjligen att det finns annat av intresse, som bror Odd eller far Einar eller något annat. Jag är osäker om jag kan sätta upp ett eget konto för fjerrlån.

På 12.10.2021 den 19.23, Carl Nilsen skrev:

Asch då, hur kan jag få tag på det utan att resa till Norge, går det att beställa? 

På 12.10.2021 den 18.23, Frank Marton Pedersen skrev:

Tack, de här kyrkböckerna från Sverige har jag sett.
Från 1941-12 har jag spårat henne 100%. Det som är frågetecken är åren när hon kom till Sverige först och den tiden hon återvände runt 1939 till Norge för att sedan igen ta sig tillbaka till Sverige. 
Mormor, Ella Jessie Frøseth föddes i Sparbu, Mære, Steinkjer 1912-12-15, syster till Odd och dotter till Einar och Ragna Frøseth. Under kriget skickades hon till Sverige där hon var på olika ställen runt i Jämtland ett antal år innan hon träffade morfar Isac Jonsson 1943. Tiderna var annorlunda, jag vet idag att hon blev gravid i Sverige, i Hammerdal, JÄmtland, barnet föddes i Trondheim. Mormor flyttade tillbaka till Sverige efter barnets nedkomst.
Jag letar i de norska digitala arkiven efter utskrivning från Norge men har svårt att hitta i dem. 

41 minutter siden, Carina Kinnman skrev:

Asch då, hur kan jag få tag på det utan att resa till Norge, går det att beställa? 

Du kan muligens kontakte kirkekontoret i Stjørdal og spørre om de har boken fra 1939 tilgjengelig, og i så fall om de kan sjekke lysning eller vielse for deg?

https://kirken.no/stjordal

59 minutter siden, Carina Kinnman skrev:
På 12.10.2021 den 18.22, Egil Johannessen skrev:

Iflg. BB for Sparbu og Ogndal, bind VI, side 165, så het hun Ella Jennyhttps://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2013013008233?page=167&searchText="ella jenny"

Dessverre så står det ikke noe mer om henne enn navn og f. år.

59 minutter siden, Carina Kinnman skrev:

Går det att göra en print screen, möjligen att det finns annat av intresse, som bror Odd eller far Einar eller något annat. Jag är osäker om jag kan sätta upp ett eget konto för fjerrlån.

Gårds- og slektshistorie Stigem.jpg

• Like 1

1 time siden, Egil Johannessen skrev:

Norges bebyggelse : Nordlige seksjon Herredsbindet for Nord-Trøndelag Midtre del, side 745 - https://www.nb.no/items/851ea15e6d7df165a96ab904ff2cf09f?page=763&searchText="stigem"

Norges bebyggelse, side 745.jpg

Tusen tusen tack Egil, det. var fint att se bild och omnämndade av min norska släkt. Gården har jag varit på som litet barn och har någon enstaka bild på från min barndom och mors samt mormor Ellas barndom. Jag har hört många historier om gården. Nu finns den inte kvar längre vad jag vet. Odd var min mormors bror gift med Aminda som kallades Minda.

2 timer siden, AllanFrantzen skrev:

• Like 1

1 time siden, Egil Johannessen skrev:

Gårds- og slektshistorie Stigem.jpg

Tack igen Egil, Peter Schei ( också kalla Peter Per Pedersen Stigum Schei) var Ragnas far, dvs min mormorsmorfar. Jag må nog ta fatt i den här boken på något sätt. Det är mycket släkthistoria i den. Dottern Ragna Sofie reste mycket riktigt till Amerika, jag visste inte årtalet. Tack nu vet jag. Hon reste senare hem till Steinkjer, Sparbu med en amerikansk bröllopsklänning i vit bomullsspets för att gifta sig med Einar Albert Olsen Frøseth. Brudklänningen fanns kvar när jag skulle gifta mig första gången i slutet på 1980 talet. Mycket vacker. Ser också att min mormor här som på många andra ställen blir omnämnd med felaktigt namn. Hon hette Ella Jessy och det kom från Ragnas år i Amerika. Själv heter jag Jessy också och min dotter heter Ella. Tusen tusen tack igen. 

• Like 1