Jump to content
Arkivverket

Letar efter min mormor

Carina Kinnman

Recommended Posts

2 timer siden, Carl Nilsen skrev:

Du kan muligens kontakte kirkekontoret i Stjørdal og spørre om de har boken fra 1939 tilgjengelig, og i så fall om de kan sjekke lysning eller vielse for deg?

https://kirken.no/stjordal

Tack för hjälpen. Jag provar att söka kirken i Stjørdal.

På 12.10.2021 den 18.12, Frank Marton Pedersen skrev:

Litt på siden av spørsmålet, men legger inn:

Sweden, Indexed Marriage Records, 1860-1947 - Ancestry.com

image.png.d932cd5830080e1d7fe0300ea6823f9d.png

Tack Frank marton, det stämmer det är min mormor som gifte sig med min morfar. Från 1941-12-22 har jag hittat alla uppgifter i de svenska böckerna om henne. Det är en lucka mellan kriget och fram till 1941 som jag försöker hitta hur hon rörde sig mellan Norge och Sverige och vad hon gjorde.

På 12.10.2021 den 18.23, Frank Marton Pedersen skrev:

Ekteparet Ella og Isak fikk i alle fall to barn ser det ut til, men Ragnhild Irene, født 19.08.1941 utenfor ekteskapet, er interessant. Ingen far er oppgitt. Mon tro om faren er norsk eller svensk (eller noe annet)?

Sweden, Indexed Birth Records, 1859-1947 - Ancestry.com

image.png.f7a2527b74b3f3fddf1bd16b2b592f78.png

image.thumb.png.04ccd4301054c6b006b6c43bf500f80a.png

image.png.23e5f44e57ead5d791fc8ad37be721e5.png

Ragnhild Irene är född i Sverige, faren hennes vet vi inte vem han är. Han kan mycket väl vara både svensk och norsk. Det har kommit ny information genom det här forumet idag att Ella Jessy Frøseth lystes med en Sivert Sivertsen från Hegra försommaren 1939. Vem vet om han måntro kan vara faren till henne. Men samtidigt var min mormor då höggravid med en son som föddes 1930-07-07 och adopterades bort i Trondheim efter födelsen. Möjligen att familjen försökte hjälpa mormor Ella på något sätt. Oavsett det som återvände hon till Sverige och födde ytterligare en dotter 1941-08-19 i Häggenäs, Jämtland. Och vi vet inte när hon kom till Sverige igen.

På 12.10.2021 den 19.23, Carl Nilsen skrev:

Ella *Kristine* Frøseth som gifter seg i 1938 er riktignok en annen Ella. Men det lyses også for en "Ella Jersy (=Jessy?) Frøseth" fra Sparbu i 1939:

image.png.3d41577f4d247a9cc96a3accf4528906.png

Uheldigvis er ikke protokollene fra Hegra/Øvre Stjørdal for 1939 tilgjengelige på nett.

Tack

59 minutter siden, Carina Kinnman skrev:

Tack för hjälpen. Jag provar att söka kirken i Stjørdal.

Jeg vet ikke om du allerede har funnet frem, men legger iallefall ved lenke til Stjørdal kirkelige fellesrådhttps://kirken.no/nb-NO/fellesrad/stjordalkirken/kontaktoss/

Jeg ville startet med å kontakte kirkevergen.

Stjørdalkirken har ogås et eget kontaktskjema - https://www.stjordalkirken.no/kontaktoss

11 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Jeg vet ikke om du allerede har funnet frem, men legger iallefall ved lenke til Stjørdal kirkelige fellesrådhttps://kirken.no/nb-NO/fellesrad/stjordalkirken/kontaktoss/

Jeg ville startet med å kontakte kirkevergen.

Stjørdalkirken har ogås et eget kontaktskjema - https://www.stjordalkirken.no/kontaktoss

Tack Egil, jag har sent mail till dem och jag hittade motsvarande i Steinkjer kirkeområde. Tack

• Like 1

4 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Gårds- og slektshistorie Stigem.jpg

Är det möjligt att få en kopia äen på fortsättningen om Stigemsenget Br.nr.2? Eftersom det lär handla om Peter Schei, min förfader och Ellas morfar.

På 14.10.2021 den 18.17, Carina Kinnman skrev:

Är det möjligt att få en kopia äen på fortsättningen om Stigemsenget Br.nr.2? Eftersom det lär handla om Peter Schei, min förfader och Ellas morfar.

Stigem 166 og 167.jpg

Stigem 168 og 169.jpg

Edited by Egil Johannessen
  • Like 1

På 12.10.2021 den 10.48, Carina Kinnman skrev:

Hej jag letar efter min mormor och en period i hennes liv som jag inte kan härleda korrekt. Ella Jessy Frøseth föddes i Sparbu, Mære i Steinkjer Nord-Trøndelag 1912-12-15. Jag har svårt att hitta rätt i de norska kyrkböckerna, om utskrivning och inskrivning i kommuner och landet. Tar tacksamt emot tips om hur och var jag letar i de norska böckerna.

1: Jag vill gärna veta när hon först kom till Sverige, Jag har blivit berättad att hon skickades till Sverige under kriget. Men hittar henne först 1941-12 i de svenska böckerna. Jag vet att hon kom tidigare runt -38-39 som senast.

2: Jag vill gärna veta om ni har noteringar på att hon kom tillbaka till Sparbu och Nord-Trøndelag runt 1939 från Sverige? Jag vet att hon var i Sverige, och blev gravid och födde ett barn i Trondheim 1939-07-07 som adopterades bort.

3: Vad hände sedan, hur länge bodde hon i Norge innan hon flyttade till Sverige igen? Jag hittar henne först i Svenska kyrkböcker 1941-12-22 då hon folkbokförs i Lits församling.