Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dødsårsak 1880


Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Kan noen hjelpe meg med dødsårsaken til gårdeierkone Petro Larsdatter på Smalshuset i Skiptvet som døde 27. januar 1880 og står som nr. 3/1880 blant kvinnene på denne kirkeboksiden? Jeg ser av gamle notater at jeg har skrevet "et ...tilfælde", men vært usikker både på dette og på resten (de gjetningene jeg den gang hadde har jeg nettopp forkastet, så jeg presenterer dem ikke her. De er gale...):

SAO, Skiptvet prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1878-1900, s. 159

https://www.digitalarkivet.no/kb20060907060641

 

Vennlig hilsen fra

Marius

 

 

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Der landet du faktisk på ett av mine egne forkastede forslag, som jeg ikke nevnte i klartekst over. Nå har jeg ved nærmere gjennomgang funnet også denne varianten av H brukt, noen sider lenger frem, så kanskje dette rett og slett er hva det står!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et Hostetilfælde høres ikke helt logisk ut som en tilstandsdiagnose (et tilfelle).

Blant transkriberte dødsårsaker på Digitalarkivet forekommer det riktignok én gang

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002340486
 

Et Broktilfælde er derimot mer logisk og det gir til sammenligning 174 treff,

digitalarkivet.no/search/=&aarsak=Broktilfælde|broktilfelde

så sannsynligheten taler for Else B.s forslag

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hostetilfælde gir ett treff på nb.no også (men det står vel egentlig «Hoftetilfælde»?), mens broktilfælde gir 198 treff, hvorav 95 er med artikkel «et Broktilfælde».

 

Men for all del, jeg ser at Hostetilfælde er en mulig tolkning. Et problem mener jeg er at s-en i Hoste- burde gå ned under linjen. Jf s-ene i Barselseng på linjen over, og kombinasjonen -st- i Nedkomsten

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det står "et" (altså ikke tallet 1, men utskrevet "et" og som i den ubestemte artikkelen) er jeg ganske overbevist om, og "...tilfælde" virker alle å være enige om, men der i mellom er det jammen ikke helt selvsagt eller enkelt å vite hva presten har ment. Takk for gode innspill!

Endret av Marius Hellerud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Ja, hostetilfælde gir ett treff på nb.no også (men det står vel egentlig «Hoftetilfælde»?),

 

Matthias: Du har heilt rett, sjølsagt, og eg er flau for at eg ikkje såg f'en! Også i resten av det du skriv er eg enig. På den andre sida, eg strever med å lesa "Brok" inn i førsteleddet, og meiner det er ein e framfor tilfælde. Dette forblir kanskje uløyst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Else har rett i at det gjelder Brok, men i tillegg mener jeg at det ikke står et, men af foran.

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en ser hvordan stor og liten H er skrevet på samme side, er begge annerledes enn forbokstaven på Broktilfælde.

 

 

Liten h i hjernebetændelse (mkj. nr. 7).

 

Stor H i stedsnavnene (kv. kj. 7 og 11) Hestengen og Hæli annex.

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20060907060641

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge trådstarter skal det finnes noen tilsvarende H-eksempler på sidene foran, men jeg har ikke funnet det i farten. 

En eventuell B er jo også avvikende fra B-variantene ellers på siden.

 

Min første innskytelse var at det måtte være N (som i Nedkomsten på linjen over), men jeg har også landet på Brok- i mangel på noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er første bokstav her den same? (Men kva står det i så fall her?  ....betændelse?)

(sida framfor, heilt øverst)

image.png.6d3605a57b35eb5174762887c21d81b8.png

 

image.png.ae057ba44fd14e903475eccd8a703fbb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Richard Johan Natvig said:

Er første bokstav her den same? (Men kva står det i så fall her?  ....betændelse?)

(sida framfor, heilt øverst)

image.png.6d3605a57b35eb5174762887c21d81b8.png

 

image.png.ae057ba44fd14e903475eccd8a703fbb.png


Nyrebetændelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Richard Johan Natvig said:

Same? bokstav også sida framfor der igjen, 3. linje ovanfrå : ...betændelse, og linje 13, ...lidelse.

Linje 13 kan være Mavelidelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

3. linje ovanfrå : ...betændels

 

Mavebetændelse.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her hadde det jammen vært aktivitet! Stor takk for engasjementet.

 

Jeg er enig med Anne-Lise at det står "Mavebetændelse?" i eksemplet fra Matthias. Denne dødsårsaken gjenfinnes også andre steder (og uten noe spørsmålstegn). For eksempel i det nederste dødsfallet blant kvinnene på siden her:

SAO, Skiptvet prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1878-1900, s. 160

https://www.digitalarkivet.no/kb20060907060642

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i Mave.., men då er det vel neppe same førstebokstaven i image.png.ae057ba44fd14e903475eccd8a703fbb.png likevel. 

 

Anten det er M, N eller H, eller B, er det avvik frå korleis desse bokstavane stort sett blir skrivne av denne slurvepresten. Einaste trøysta (for meg) er at her er det ein som har styggare handskrift enn eg har. Eg forstår mi eiga skrift. Vanlegvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.