Gå til innhold
Arkivverket

Hans Karstensen, sorenskriver i Solør 1631-1662. Hvem var han og var han i det hele tatt en Tanke (Tanche)?


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Siden jeg selv er en enkel sjel som synes det er bedre både å forklare og forstå med tegninger, og for at det ikke skal være noen som helst tvil, har jeg skissert mine to hypoteser:

 

Hypotese 1: 

Mor til Hans er en Tanche. Hans bruker ikke familienavnet til mor, men barna tar det i bruk. Tanche-navnet "hopper over" et ledd.

 

image.thumb.png.b29fc845f32ccab1ba9385fea6a9d868.png

 

Hypotese 2: 

Denne er litt mer komplisert. Jeg har gått inn igjen og sett på det tilfellet jeg nevnte, og der er sønnen som tar familienavnet kalt opp etter morens første mann. Broren som ikke er kalt opp bruker ikke familienavnet. Jeg forutsetter derfor at om Karen og Nils i andre ekteskap skulle ta Tanche, burde de være kalt opp etter noen i Tanche-slekta. Karen Tanche gir seg selv, men Nils bør også være kalt opp etter noen i den slekta. Og da er det i så fall en person som ikke er nevnt i noen opptegnelser eller tradisjon. 

 

image.thumb.png.e9387849415210a9a3392e1ff758365a.png

 

Men å bevise eller sannsynliggjøre dette - se det er en helt annen skål... Jeg er foreløpig bare fornøyd med at det ser ut som vi har greid å skille de to ættene og deres tradisjoner fra hverandre. 

 

(Og ja, jeg skriver Tanche og Tanke litt om hverandre - jeg har ikke et helt avklart forhold til det, rett og slett..)

Endret av Baard Vidar Pettersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser forøvrig ikke ut til å være noen Hans Dinesen, eller noen annen Hans som byfogd i Roskilde rundt 1600:

https://www.roskildehistorie.dk/

(gammel side med frames, så man må klikke seg via registre (2x) > temaer > B > Byfoged > Fogeder > Fogeder etter reformasjonen (2x), puh!)

 

Jeg vet jo ingenting om kildene her, og siden sier også at den ikke er komplett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har sett denne fra Slekt og Data for 15 år siden:

 

"Jeg fant svaret vedr fødestedet til Hans - i Arnet Olafsen: Fortegnelse over sorenskrivere i Norge 1591-1814 (Norsk slektshistorisk forening, Oslo 1959, særtrykk av "Våre sorenskrivere I), s. 101. Han avla ed for stattholder Christopher Urne som sorenskriver over Solør og Østerdalen ca 1630. Ble etterfulgt av sin svigersønn, Liv Alexanderssen Borch, i 1661/62. "

 

https://www.slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?p=238596

 

Fant også denne kommentaren på en tilfeldig slekstsside, dessverre uten kildeangivelse, men det er vel fra det du siterte fra Finne-Grønn tidligere:

 

"Han kom i1624 til Skrivestuen til Hr. Just Høeg, der var Hovmester på Sorø og Lensherre over Maribo Len. Der var Hans Karstensen Tank i 2 år, hvoretter han kom til Heruf Daae til Valbygaard som Foged på Gaarden. Ved Hr. Daa's død kom han som fullmektig til Mogens Gyldenstjerne, Slottsherre på Varberg Slot og Lensherre over samme len. Der var han i 5 år og ble af denne herre anbefalet til Statholderen i Norge, Her Kristofer Urne, Slottsherre på Akershus, hvis Håndskriver og Regimentsskriver han blev, og han av hvem han i 1631 (1632?) ble beskikket til Sorenskriver i Hedemarken, Østerdalen og Solør, kvilket embede han bestod i 32 år. Han bodde på gården Kluge i Vang."

 

Begge plasserer ham i Maribo, henholdsvis som født der og som 20-åring. Etterpå til Slagelse (Valbygaard) og så til Sverige (Varberg Slot, som da var dansk). Men finner fortsatt ikke noe mer om foreldrene... 

 

Geir 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den har jeg ikke sett. Lastet ned pdf'en. Det som står der er, under Hedmark:

 

image.png.e1d9f356a71f80f54c9b5422b3e1bfd4.png

 

image.png.8ac5722d6eb9e3e569a2b84699fb9f04.png

 

Det er ikke angitt noen litteraturliste som umiddelbart forteller hva Lange nr. 6 er.

 

Under Solør og Østerdalen:

 

image.png.0b5ff951dd50f5dddd37837fd795dca8.png

 

Opplysningene om eden er altså ikke fra en samtidig kilde, men et referat 33 år senere. Muligens har han bommet på et år, for som dere ser under #4 opptrer Nils Muus som sorenskriver i 1631. Det kan naturligvis være som sette-sorenskriver lik Jørgen Erikssen og Mads Schram, men jeg gjetter på at det er grunnen til at Arnesen og Finne-Grønn sier at han var sorenskriver fra 1631. Nils Muus var som tidligere vist sorenskriver i Hedmarken fra senest 1631, så enten var han en kort periode sorenskriver for begge områder eller også steppet han inn for Hans i 1631.

(19. mars 1633 er Hans Karstensen uansett sorenskriver: https://media.digitalarkivet.no/view/28883/3)

 

Når det gjelder fødselsted og år er det ikke oppgitt noen kilde og jeg regner med Arnet Olafsen støtter seg på Finne-Grønn og/eller Arnesen her.  

 

Den andre teksten du henviser til er nesten ordrett tatt fra Arnesens Haldensia, og det er helt tydelige dennes tekst Finne-Grønn har skrevet litt om. Så igjen - hva var Arnesens kilde? Dersom vi kan finne ham noen av disse stedene, øker også sannsynligheten for at det stemmer at han var født i Maribo. 

 

Er opptegnelsene etter professor og apotheker Maschmann i Kristiania noe som eksisterer i dag?

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvier meg nesten for å legge dette ut så det blir tatt som et bevis, men en Hilleborg Hansdatter levde faktisk i Maribo på begynnelsen av 1600-tallet.

Hun døde 28.11.1624 som kona til Laurits Nilsen. Hun kan selvfølgelig ha vært gift med en Karsten tidligere.. Og det kan være med å forklare hvor dette Nils-navnet x 2 kommer inn i slekta.

http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Maribo_0029-0088.pdf s. 76

Endret av Baard Vidar Pettersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Er opptegnelsene etter professor og apotheker Maschmann i Kristiania noe som eksisterer i dag?

 

Vet ikke. Hvor kommer han inn i bildet?

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 19.10.2021 den 11.50, Baard Vidar Pettersen skrev:

Det ser forøvrig ikke ut til å være noen Hans Dinesen, eller noen annen Hans som byfogd i Roskilde rundt 1600:

https://www.roskildehistorie.dk/

(gammel side med frames, så man må klikke seg via registre (2x) > temaer > B > Byfoged > Fogeder > Fogeder etter reformasjonen (2x), puh!)

 

Jeg vet jo ingenting om kildene her, og siden sier også at den ikke er komplett. 

 

Angående dette, så la jeg merke til at Lassen kaller henne for Karen Hansd. Jessen, og at han ikke (som Finne-Grønn) oppgir Hans Dinesen som far. Se: 

 

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ivar Kristensen skrev:

Angående dette, så la jeg merke til at Lassen kaller henne for Karen Hansd. Jessen, og at han ikke (som Finne-Grønn) oppgir Hans Dinesen som far

 

Jeg hadde i mitt tre - uten noen form for dokumentasjon - Jessen som et morsnavn, det vil si at foreldrene var Hans Dinesen og Marta Olsdatter Jessen. Men her blandes muligens to personer såvidt jeg kan se. Noen mener at Marta var gift med Thomas Laugesen, og i så fall mor til Hans karstensens andre kone Elisabeth. Og noen har Reiersen som pikenavn. Blir ikke helt klok av alle alternativene, og som sagt ingen dokumentasjon, så langt.

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Geir Fjærli skrev:

 

Vet ikke. Hvor kommer han inn i bildet?

 

Geir 🙂

 

Slik det har virket på meg, er Finne-Grønns "Elverum" kilden for de fleste i dag, og Arnesens "Haldensia" kilden til Finne-Grønn. Hva var da Arnesens kilde?

https://www.nb.no/items/f0c1535bc8c8b5fa564da434ebfe9b6b?page=35

 

Under Karsten skriver Arnesen:

image.png.440ef39b51cd451d6b46316ced9071bf.png

 

Dette har jeg trodd var Arnesens kilde for mye av det som står under Hans Karstensen. 

 

4 timer siden, Ivar Kristensen skrev:

Angående dette, så la jeg merke til at Lassen kaller henne for Karen Hansd. Jessen, og at han ikke (som Finne-Grønn) oppgir Hans Dinesen som far.

 

Så, med Ivars innlegg gikk det opp for meg at Arnesen refererer til nettopp Lassen. 

https://media.digitalarkivet.no/view/40166/43

Papiret dette er skrevet på er fra 1873 og kan være Arnesens kilde. Lassen og Arnesen er jo likelydende på mange felt. Men hos Lassen finner jeg ikke Maschmann og hans opptegnelser nevnt. Ei heller alt om hvem han jobbet for før han var Sorenskriver. 

 

 

Det hadde vært svært interessant å vite om opptegnelsene til H. Anker, funnet hos Maschmann og presentert av Lassen finnes. 

 

--

 

Noe annet som kan være interessant er det Finne-Grønn skriver om konene:

image.png.3318a49299df4fce41d083549d90b146.png

 

"Angives død i 1643".  Kan det finnes en kilde fra 1643 sin forteller mer enn at kona er død?

Og bryllupsdatoen for ekteskap to skulle også kanskje tilsi en bedre kilde enn Gjessing? Gjessing angir jo kun et år for bryllupet. (ref innlegg 16.okt.)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eureka!

Se nederst på høyre side her:

https://media.digitalarkivet.no/view/40166/47

 

Det er bortimot ord for ord det samme som Arnesen skriver i sine bøker 1877/78. Og nederst:

(af nogle, Prof. Machmann ... i 1859 tilhørende Optegnelser om Tanch og Ancher, af H Ancher (Hr Henrik Ancher til Ringsager?)

 

Lassen var altså Arnesens kilde og Lassen hadde tilgang til et notat av en H. Ancher som i beste fall var Hans' oldebarn.

 

Da lurer jeg på: hvorfra kommer Karsten Hansen og Hilleborg Hansdatter fra? Disse er jo ikke nevnt i Anchers notater.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg liker å være overtydelig 🙃 har jeg laget et lite flytskjema. Slik oppfatter jeg at opplysningene har dukket opp:

 

image.png.0545ea1ca9f45b970dc185aed11699b9.png

 

Av dette er vel biografien til oldebarnet det vi kan stole mest på. Det eneste jeg kan sjekke der - dødsåret - stemmer med de undersøkelsene jeg har gjort i skattelistene. Resten kan vi foreløpig ikke dobbeltsjekke, men det er vel grunn til å tro at familien visste omtrent når han ble født og hvor. 

 

Men opplysingene om foreldrene kom altså ikke fra Henrik Ancher. Det er tydelig at Arnesen har hentet mye av sine opplysninger fra Lassens siste side om Tanche, men samtidig refererer Lassen til Arnesen når det gjelder portrettet på Rød gård. Hva som kommer fra Lassen og hva som kommer fra Arnesen av opplysninene rundt foreldrene og konene er derfor ikke godt å si. Det kan likevel se ut som om Lassen først har latt første kone stå som et ?, og senere har fylt inn Karen Hansdatter Jessen med blyant. 

 

Finne-Grønn kommer med nye og/eller utfyllende opplysinger om konene og barn. 

 

 

Det kan jo nesten virke som om Arnesen eller Lassen (eller en tredje ukreditert person) har funnet en Carsten Hansen som rådmann i Maribo. Merk at han ikke står med noen Tanche/Tanke hos Lassen.

 

Og hvor i all verden kommer fødselsdatoen i fra? Noen som har tenkt seg til Danmark? 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på "biografien". Den ligner mye i stil på likpredikener jeg har sett før. Kan dette være en avskrift av likprediken etter Hans som har overlevd i familien? I disse går ofte ikke kronologien helt opp, så også denne:

 

1624-26 På skriverstuen til Hr Just Høeg, hofmester i Sorø

Det stemmer at Just Høeg var hofmester i Sorø disse årene. 1623-27. 

https://biografiskleksikon.lex.dk/Just_Høg_-_rigskansler

 

1626-? Herluf Daae til Valbygård, som fogd på hans gård, til Daas død.

Herlud Daa døde først 1630, så her er det noe som ikke stemmer.

https://biografiskleksikon.lex.dk/Herluf_Trolle_Daa

 

1626-31 Fullmektig til Mogens Gyldenstjerne, slotsherre på Varberg Slott, 5 år 

Mogens levde til 1639, og var i den nevnte tiden mye i Norge, blant annet eide han parter i Bærum og Eidsvoll jernverk.

https://books.google.no/books?id=gfxXAAAAcAAJ&pg=PA53&lpg=PA53&dq=mogens+gyldenstjerne+fultofte&source=bl&ots=7NV50XVowf&sig=ACfU3U2ZSBCRTO76LV0-hvuOigzWAMnR8w&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjDqoDPy9nzAhVxpIsKHd9DD4wQ6AF6BAgdEAM#v=onepage&q=mogens gyldenstjerne fultofte&f=false

At Hans skulle jobbet for ham i 5 år gjør kronologien veldig "trang".

 

1631 Håndskriver og regimentssekretær hos Chr. Urne

Var lensherre i Akershus og stattholder i Norge 1629-42.

https://nbl.snl.no/Christoffer_Urne

 

1631 Sorenskriver.

"I en ansøkning av 7. april 1663 oplyser han at han for 33 år siden avla sin ed for statholder Chr. Urne."

Jeg har ikke funnet denne. 

 

Som sagt går det ikke helt opp, men vi må vel anta at Hans har jobbet for alle disse, om enn ikke akkurat like lenge og samme år som det er oppgitt. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått litt hjelp på Danske Slægtsforskere:

https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,176238.0.html

 

Det kan se ut som dette er en av veldig få muligheter til å finne noe skriftlig om borgerne i Maribo på begynnelsen av 1600-tallet:

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=&d=&e=&f=&g=&h=&ngid=772337&ngnid=772340&heid=1610342&henid=1610342&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

 

Så bare å notere seg til neste tur med danskebåten 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2021 den 17.37, Baard Vidar Pettersen skrev:

Lassen var altså Arnesens kilde og Lassen hadde tilgang til et notat av en H. Ancher som i beste fall var Hans' oldebarn.

 

Bare et notat mens jeg leter: Henrik Anker/Ancher var sogneprest, muligens kapellan for sin eldre bror Christopher først. På Geni har han fødselsdato 9/11 1719 og dødsdato 7/3 1798. Foreldre var Bernt Ancher og Karen Ancher, født Tanche, datter av Christopher Hanssen Tanche som igjen var sønn av Hans Carstensen. I så fall oldebarn, ja. Men har ikke kommet noe nærmere hvor eventuelle opptegnelser om slekten måtte kunne befinne seg...

 

Fant ellers en angivelig kobling til Haderslev igjen, en dåpsdato for (Edit:) Laurids Hansen Tanche som kanskje kunne vært noe. Men så så jeg at den var 10 år før den angivelige fødselsdatoen på Vang, så da var det vel bare rusk.

 

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Edit: Falt ut navn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hej,

 

Jeg har prøvet at kigge lidt på de sparsomme kilder om og fra Maribo.

En Hans Dinesen var sognepræst i Maribo 1626 - 1654. 

Her fra Wiberg:

778-81. Maribo, og 454 Hillested (wiberg-net.dk)

 

Han er også nævnt i kirkeregnskaber for Maribo og Hillested sogne.

Lenken vil ikke lykkes, men gå ind på:

Aekivalieronline: klik på se mere - Gejstligheden - Kirken: præsten, pastoratet og sognet - Maribo amt - 

                            Maribo-Hillested sognes kirkeinspektion - Mariboi kirkes regnskab (1633-1755) 1633-1656.

På opslag 17 er han nævnt ved inspektionen.

På opslag 166 nævnes hans begravelse 3. maj 1654

 

Berit Pagh. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Geir Fjærli skrev:

Bare et notat mens jeg leter: Henrik Anker/Ancher var sogneprest, muligens kapellan for sin eldre bror Christopher først. På Geni har han fødselsdato 9/11 1719 og dødsdato 7/3 1798. Foreldre var Bernt Ancher og Karen Ancher, født Tanche, datter av Christopher Hanssen Tanche som igjen var sønn av Hans Carstensen. I så fall oldebarn, ja. Men har ikke kommet noe nærmere hvor eventuelle opptegnelser om slekten måtte kunne befinne seg...

Har prøvd å lete litt i samme sjanger. Siden det sto at det var opplysninger om Tanke og Anker, har jeg lett gjennom en del bøker om Anker, uten å finne noe mer.

Men det står litt om Henrik både her i liktale over moren Karen:

https://www.nb.no/items/bdad521a20955a5a9a34d9aacc19a968?page=17

Og i Stamtavle over familien Anker:

https://www.nb.no/items/401beca4a7a986d165d8599c43b39d0b?page=45

 

Jeg har ellers prøvd å finne når Maribo ble nevnt først. Det ser ut som det er her i Samlinger til det norske Folks Sprog og Historie : Tredie Bind i 1831:

https://www.nb.no/items/9abf3f60660a777ffe56ab998eb8e3d2?page=129&searchText=maribo

Såvidt jeg kan forstå er fotnoten skrevet av Jens Christian Berg. Han introduserer Karsten (Nilsen eller Hansen) rådmann og handelsmann i Maribo, men nevner ingen kone. Han kaller Karsten for en Tanke, men skiller mellom denne og Tanke-ne i Haderslev. Han har en litt annen "biografi" for Hans, så dette er neppe fra Henrik Ankers opptegnelser. Noen kilder er det ikke så vidt jeg kan tyde. Berg var født i Danmark, men såpass sent at det er vanskelig å se for seg at han skulle kjenne til slekten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Berit Frank Pagh skrev:

 

Hej,

 

Jeg har prøvet at kigge lidt på de sparsomme kilder om og fra Maribo.

En Hans Dinesen var sognepræst i Maribo 1626 - 1654. 

Her fra Wiberg:

778-81. Maribo, og 454 Hillested (wiberg-net.dk)

 

Han er også nævnt i kirkeregnskaber for Maribo og Hillested sogne.

Lenken vil ikke lykkes, men gå ind på:

Aekivalieronline: klik på se mere - Gejstligheden - Kirken: præsten, pastoratet og sognet - Maribo amt - 

                            Maribo-Hillested sognes kirkeinspektion - Mariboi kirkes regnskab (1633-1755) 1633-1656.

På opslag 17 er han nævnt ved inspektionen.

På opslag 166 nævnes hans begravelse 3. maj 1654

 

Berit Pagh. 

 

Så flott, Berit! Her er vel linken til kirkeregnskapet:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22578139#468633,84075493

 

I linken til Wiberg er det to referanser som plasserer Hans Dinesen som ny student ved København Universitet i 1620 og 26 år i 1623. Da blir nok Hans Dinesen for ung til å være far til Hans Karstensens første kone. 

 

Synd det ikke ser ut til å være noen online kilder fra Maribo rundt 1600-1620.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle prøve å angripe problemet fra motsatt ende, det vil si de antatte anene. De har jeg notert som dette diagrammet viser, med opphav i Wismar, Mecklenburg-Vorpommern:

 

1493666271_Skjermbilde2021-10-28kl_17_16_07.thumb.png.623ff82af18168b9e757307a3a6b614b.png

 

Dessverre klarer jeg så langt ikke å finne kilder på dem. MyHeritage har nå lagt ut transkriberinger av kirkebøker for Pommern, med start fra 1544. Men søk der finner ingen av disse. Jeg vet ikke om noen har noen idé om hvor info om disse anene stammer fra...?

 

Jeg legger dog merke til at den opprinnelige migranten her: Hans Marcussen Tanche, er oppført som død i Haderslev, ikke Maribo, så da er dette kanskje uansett ikke den riktige grenen.

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2021 den 12.50, Geir Fjærli skrev:

Dessverre klarer jeg så langt ikke å finne kilder på dem. MyHeritage har nå lagt ut transkriberinger av kirkebøker for Pommern, med start fra 1544. Men søk der finner ingen av disse. Jeg vet ikke om noen har noen idé om hvor info om disse anene stammer fra...?

 

Jeg tror, uten å være for bombastisk, at dette er en sammenstilling av (mer eller mindre) historiske Tanke-r, men uten belegg for at rekkefølgen er helt slik. I mitt første innlegg nevnte jeg publikasjonen til Elinor Steiro fra 2009. Hun har mange av de samme personene, men i en litt annen rekkefølge:

image.png.dc7b188ab4394aaac41efd74839080df.png

 

Vi finner også igjen mange av disse i linken i samme innlegg til en tysk side om Tanck-ene fra nord-Tyskland:

https://www.nd-gen.de/tag/tanck/ 

 

Der er det også en pdf som kan være verdt å laste ned: https://www.nd-gen.de/wordpress/wp-content/uploads/2021/10/TanckeAR.pdf

 

 

Spesielt er s. 10 interessant der de tidligeste Tanke-ne er nevnt i Wismar. Med tanke på at våpnene synes å være ganske like, og navnet Johannes går igjen, er det vel grunn til å tro at disse er i slekt med Johannes Tank(e) og Carsten Tank(e) i Haderslev, men det er for meg helt umulig å si noe om hvem som er sønn til hvem. Og vi er vel mer eller mindre enige om at Hans Karstensen ikke stammer rett ned av disse?

 

Forøvrig finner jeg ikke kvinnene i ditt tre hverken hos Elinor Steiro eller i den tyske pdf'en så treet er tydeligvis inspirert av andre kilder.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Forøvrig finner jeg ikke kvinnene i ditt tre hverken hos Elinor Steiro eller i den tyske pdf'en så treet er tydeligvis inspirert av andre kilder. 

 

Gjorde et kjapt søk på Margarete von Herforden. Jeg finner henne i treet som hos deg hos familyseach, geni og myheritage. Men ingenting i søk i bøker eller søk på tyske nettsider. Det nærmeste jeg kommer er denne siden som nevner de som skal være hennes foreldre: Johann von Herforden og Anna Oldenburg, men ikke Margrete:

https://forum.ahnenforschung.net/showthread.php?t=12985&highlight=Lawyer&page=159

 

Jeg tenker nok at dette er et blindspor, all den tid de kildene vi har funnet tilsier at den Karsten Tank(e) som nok befant seg i Haderslev og var far til Nils Karstensen Tank antakelig var sønn av Johannes Tank og barnebarn av Karsten og Anna Tank(e). Da er det lite som tilsier at dette er et rett familietre for noen Tanke i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2021 den 17.20, Baard Vidar Pettersen skrev:

"Angives død i 1643".  Kan det finnes en kilde fra 1643 sin forteller mer enn at kona er død?

Jeg har prøvd å finne denne kilden. Jeg har nå lett gjennom alle treff for 1643 på digitalarkivet. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at jeg ikke har gått glipp av noe, men har ikke funnet noe om Hans Karstensens kone. En del treff på Hans Karstensen, men ingenting som sier noe om familien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker. Dette er en av de mange blindgrenene som oppstår når man får "smarte" matcher hos MyHeritage. Min metode er å legge til slike mulige aner, merke det usikre leddet som det, og så lete etter kilder. Om jeg ikke finner dem så kapper jeg bare av grenen, men lar den ligge intakt i tilfelle det senere er grunn til å se på den igjen.

 

Vi trenger kanskje noen eksperter på tysk slektsforskning også for å kommer videre...

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Forøvrig finner jeg ikke kvinnene i ditt tre hverken hos Elinor Steiro eller i den tyske pdf'en så treet er tydeligvis inspirert av andre kilder.  

 

Skulle nesten ønske MyHeritage etc. hadde en "peker" til slektssiden informasjonen var arvet fra. Slik kunne man følge en person bakover til man fant opprinnelsen, og så se og eventuelt spørre om det fantes kilder for det. Noen må jo ha introdusert disse navnene en eller annen gang, og kanskje ikke helt ut av tynn luft... 

 

Geir 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spesielt at begge Tank/Tanke-slektene var inngiftet i Anker-slekten (hvis jeg har forstått dette riktig). Jeg har fortsatt en slags mistanke om at disse to slektene var i slekt, for å si det slik. Men det kan jo også være at borger- og embetsstanden var ganske liten i Norge.

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Kristensen skrev:

Litt spesielt at begge Tank/Tanke-slektene var inngiftet i Anker-slekten (hvis jeg har forstått dette riktig). Jeg har fortsatt en slags mistanke om at disse to slektene var i slekt, for å si det slik. Men det kan jo også være at borger- og embetsstanden var ganske liten i Norge.

 

Jeg tenker jo litt samme tanken.. Erik Anker var gift med Anna Katrine Karstensdatter Tank. Erik var oldebarn av Hans Karstensen og Anna Katrine barnabarn av Nils Karstensen Tank. Om Hans og Nils var brødre ville de vært beslektet i 3. og 4. ledd, noe jeg mener ikke trengte kongelig tillatelse, og dermed kan ikke dette sjekkes mot disse. 

 

Jeg tenker også at ut fra det vi har funnet av rene fakta er det lite sannsynlig at Hans og Nils var brødre, men kombinasjonen Tanke og Karsten gjør jo at det virker sannsynlig at de var beslektet. Kan en datter av Karsten Tank(e) fra Haderslev, og dermed søster til Johannes Tank(e), ha fått en sønn Karsten som bodde i Maribo f.eks.? Men ville da Tanke-navnet kunne hoppe over to slektsledd? Jeg har vært inne på tanken om at sorenskrivere av en eller annen grunn ikke ville bruke slektsnavn, men en rask kikk i Fortegnelse over sorenskrivere avkreftet det. Samtidig som Hans holdt til i Østerdalen var jo Nils Mus sorenskriver i nabo-embedet. Og det er også mange andre med slektsnavn. Jeg har vel funnet Hans i godt og vel 30 samtidige oppføringer, og fremdeles ikke en eneste gang med Tanke-navnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.