Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Susanne Simensdatter Breche, Stryn-1740


Ingunn Klauset
 Del

Recommended Posts

Hei. 

Jeg håper noen kan oversette dette skiftet for meg? 
Det gjelder gården Breche/Brekke på høyre side. 
SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04a/L0008: Skifteprotokollar, 1733-1744, s. 76
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081128620655

Jeg klarer enkelte ord innimellom, blant annet navn på barna Joen og Ingeborg og at mannen hennes er Ole Breche, men alt annet ser jeg bli rene gjetninger fra min side og det holder ikke langt. 

Takk
Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Ingunn Klauset skrev:

Jeg klarer enkelte ord innimellom, blant annet navn på barna Joen og Ingeborg og at mannen hennes er Ole Breche, men alt annet ser jeg bli rene gjetninger fra min side og det holder ikke langt.

Dette er eit skifte-ekstrakt.  Det finst (fanst?) truleg eit meir fullstendig skifte i ein annan protokoll.

Skiftet er

"hos Jacob Iversen eftter hans Sahl. Qvinde

Susanne Simensdatter, arvede hende Søn

Joen Joensen, som nu er  6 1/2 aar gammel

...

... under hans farbroder og forhen an-

ordnede Formynder Erich Ryggs Vergemaal,

eftter Loven. --

Iligemaade hade den Sahl: qvindes Datter Inge-

bore Joensdatter, som nu er  10 aar gammel,

...

 ... og paa samme maade under

den Dannemand  Ole Breches vergemaal er

beroende."

 

Frå før har barna arv etter far sin Joen Breche, skifte 7. Juni 1734 og

etter "farbroder Cornelius Brecke", 2. juni 1735.

 

Ole Brekke er altså oppnemnd formyndar for Ingeborg.

Det er ikkje sagt noko om slektskap i hans tilfelle.

 

 

Er du sikker på at det er dei rette folka ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ingunn Klauset changed the title to Skifte etter Susanne Simensdatter Breche, Stryn-1740

Det er rette folkene, men jeg ser nå at dette er skiftet etter Susanne og ikke Synnøve, som det forøvrig står i den linken jeg fulgte. 
Jeg må ærlig innrømme at jeg lurte litt på hva dette var. 
https://www.digitalarkivet.no/pa00000000758531
Jeg syntes vel at Synnøve var skrevet underlig og det viser seg at det ikke var så rart. 
 

Tusen takk skal du ha....jeg skal se om jeg finner det fullstendige skiftet og det var veldig uansett hjelpsomt å få oppklart hva som står der. 
Jeg skifter overskriften slik at det er mer korrekt i forhold til hvem det faktisk omhandler. 
 

Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingunn Klauset skrev:

Tusen takk skal du ha....jeg skal se om jeg finner det fullstendige skiftet og det var veldig uansett hjelpsomt å få oppklart hva som står der. 
Jeg skifter overskriften slik at det er mer korrekt i forhold til hvem det faktisk omhandler. 
 

Ingunn

Her må eg dessverre skuffe deg - du finn nok ikkje dette skiftet, sidan den protokollen er ein av dei heller mange som har forsvunne. Heldigvis har vi dette utdraget, sjølv om det inneheld berre dei arvingane som får formyndar. Men i dette tilfellet er det nok ikkje fleire arvingar, sidan dei vi får høyre om, er så unge.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Her må eg dessverre skuffe deg - du finn nok ikkje dette skiftet, sidan den protokollen er ein av dei heller mange som har forsvunne. Heldigvis har vi dette utdraget, sjølv om det inneheld berre dei arvingane som får formyndar. Men i dette tilfellet er det nok ikkje fleire arvingar, sidan dei vi får høyre om, er så unge.

 Takk for oppklaring. Da trenger jeg ikke bruke tid på å prøve finne den. 

Jeg tror du har rett i antall arvinger. Skiftet etter Joen Olsen Breche (Joen og Ingeborgs far) fra 1734 finnes heldigvis. Nå klarer jeg heller ikke her lese mye men nok til å tro at det bare er de to barna som nevnes her også. 
 

SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04a/L0007: Skifteprotokollar, 1731-1734, s. 506b-507a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081128620513
 

Endret av Ingunn Klauset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.