Gå til innhold
Arkivverket

Laste ned enkeltsider fra kirkebøkene


Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Heisann.

Er det mulig å last ned en enkelt side fra kirkebøkene uten å måtte først legge det til i PDF heftet? Jeg vil helst ha individuelle bilder og ikke et helt hefte og det blir så tungvindt å lage hefte for hvert bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torhild Shirley skrev:

Er det mulig å last ned en enkelt side fra kirkebøkene uten å måtte først legge det til i PDF heftet? Jeg vil helst ha individuelle bilder og ikke et helt hefte og det blir så tungvindt å lage hefte for hvert bilde.

 

Høyreklikk på bildet og velg "lagre som" / "save as". Dette er ikke spesielt for Digitalarkivet, men en standard fremgangsmåte for å laste ned / lagre ethvert bilde på Internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at ved denne metoden så lagres filene/bildene på min maskin med en filtype "bildenavn.jfif". Hvis dene filtypen "jfif" ikke gjenkjennes av det programmet du bruker kan filen uten problem omdøpes til "bildenavn.jpg" da dette er en JPG-fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Høyreklikk på bildet og velg "lagre som" / "save as". Dette er ikke spesielt for Digitalarkivet, men en standard fremgangsmåte for å laste ned / lagre ethvert bilde på Internett.

 

4 timer siden, Per-Sverre Budahl skrev:

Ser at ved denne metoden så lagres filene/bildene på min maskin med en filtype "bildenavn.jfif". Hvis dene filtypen "jfif" ikke gjenkjennes av det programmet du bruker kan filen uten problem omdøpes til "bildenavn.jpg" da dette er en JPG-fil.

 

På min maskin og med min nettleser lagres bildefilene som JPEG.

 

Med denne metoden får bildefilene filnavn som ikke gir mening. Hvis man spanderer et par ekstra klikk, anbefaler jeg å åpne bildefilas permanente bildelenke. Ved å høyreklikke og "lagre som" vil bildefila nå lagres med sin URN-id som filnavn, f.eks. URN_NBN_no-a1450-tl20080929420562.jpeg. Det siste leddet i filnavnet, her tl20080929420562, kan legges til Digitalarkivets adresse (f.eks. https://www.digitalarkivet.no/tl20080929420562), og da vil man få se bildet i sin kildemessige kontekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge to. Jeg skulle selvfølgelig ha tenkt på at man kunne høyreklikke på bildet..... Nå blir det mye klikking 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Asbjørn Ramsøy skrev:

Hvordan klikker man på en Apple-maskin?

 

På min Mac med touchpad vil to fingre på touchpad'en tilsvare høyreklikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.