Gå til innhold
Arkivverket

Død samme dag - merknad frå presten


Odd Jan Skriubakken
 Del

Recommended Posts

Eg klarer ikkje heilt å tyde kva presten har skrive i merknaden.

 

Innførsel nr 33 - 20. august 1883

Peter døydde same dagen han vart født. Presten har skrive ein merknad der eg les: Hjemmed. af Barnemoderen.

Ingen andre ....?.... da Manden var ...?... Fjeldet og ingen (?) Naboer ...?... paa Gr. af ...?... ....?...

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070115650700

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmed: af Barnemoderen

Ingen andre nærvær. da Man-

den var paa Fjeldet og Ingen Na-

boer kunde paa Gr. af  Samfl.(?) vaar-

sleb.

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Even Stormoen skrev:

boer kunde paa Gr. af  Samfl.(?) vaar-

sleb.

strever også med "Samfl.?", men neste ord er vel varsles. (Ingen Naboer kunde paa Gr[und] af ... varsles)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler så avgjort om varsling.

Hva nå enn det ‹vanskelige› (pun intended) ordet måtte være, er det i hvert fall ikke det jeg først tenkte at naboene var opptatt med sammenfallende vårslepp!!

Åduverden så gøy det kan være å ta forrykende feil! 🙂

 

Mvh

  • Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veeeldig bygutt, men hadde ikke ofret datoen hverken et blikk eller tanke. Hvisomatte – hadde jeg nok alvorlig revurdert mitt indre bilde av de våryre dyrene som naboene hadde sin fulle hyre med å holde styr på, slik at fødsler fikk være fødsler . . . 🙂

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar!

Det nest siste ordet i merknaden er ikkje lett korkje å tyde eller å forstå. Essensen i merknaden er likevel grei; mora var åleine heime og måtte klare seg sjølv. Ho rakk å gje guten namn før han døydde. Hendinga er i seg sjølv tragisk nok. Dagen etter døydde systera, ho var 2 år gamal. Dei vart gravlagde same same dagen (og i same grav, vil eg tru). Året etter fekk dei ein gut, så utvandra dei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Even Stormoen skrev:

 

Åduverden så gøy det kan være å ta forrykende feil! 🙂

 

Mvh

Ære være deg Even for at du torer, at du slepper frå deg også det du ikkje er bombesikker på. Om vi ikkje har slike som deg, kjem vi ingen veg. Vi har ALLE gjort våre forrykande misforståelsar, og eg vil ikkje servere ein einaste humoristisk merknad til dette - berre gjenta: Stå på, som du gjer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.