Gå til innhold
Arkivverket

Går det an å bla i transkribert materiale - altså fra innføring til innføring i kirkebok/manntall/folketelling osv.?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Da er det ingen mulighet for å overse noe som en ikke vet om og/eller ikke tenker på å søke etter.

 

Dessuten kan en  - hvis en åpner originalen i et vindu og transkriberingen i et annet - lettere oppdage eventuelle feil...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De transkriberte dataene er hierarkisk oppbygd med poster på flere nivåer.

  • For kirkebøkene er det et handlingsnivå og et personnivå. Hver handlingspost har knyttet én eller flere personposter til seg. F.eks. vil en dåp (som er en handlingspost) kunne ha tilknyttede personposter for hhv. dåpsbarnet, far, mor og faddere.
  • For folketellingene er det som regel minst tre nivåer; tellingskretsnivå, bostedsnivå og personnivå. En tellingskretspost har knyttet til seg x bostedsposter, én for hvert bosted i tellingskretsen. En bostedspost har knyttet til seg y personposter, én for hver person på bostedet.

Du kan bla mellom poster som tilhører samme overordnede post. Med andre ord:

  • Er du på personposten til et dåpsbarn, kan du bla videre til de andre personpostene som tilhører dåpshandlingen.
  • Er du på en bostedspost i ei folketelling, kan du bla videre til de andre bostedspostene som tilhører tellingskretsen.
  • Osv.

Du blar med knappene Første - Forrige - Neste - Siste, som du i dette eksempelet finner rett under det uthevede "Person: 001 Søren Hunskaar": https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036504001073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord: Jeg kan ikke bla fra f. eks. 1. dåpshandling til 2. dåpshandling og ikke fra 1. gård til 2. gård i tellingene - bare fra person til person ved den enkelte dåpshandling eller den enkelte gård. 

 

Jeg prøvde eksemplet ditt og fikk forbudsskilt på "Første" og "Forrige" og kan få markert forskjellige linjer på samme side med de to andre. Dette så jeg ikke helt nytten av?

 

Men ved søk på " " (blank/Ingenting) får jeg opp alt og kan klikke meg fra (f. eks.) dåp til dåp indirekte via denne oversikten - i bakvendt rekkefølge:

 

Søk i fødte og døpte - Digitalarkivet

 

Tellinger og manntall fungerer LITT bedre - ved søk på " " (blank/ingenting) får jeg opp alt sortert i gårdsrekkefølge og kan gå fra gård til gård (indirekte) via denne oversikten. Ja i 1865-tellingen indirekte via en kortere gårdoversikt jeg finner under lenken "Tellingskrets osv >" på den første gården. (Har bare sjekket 1664/66 og 1865-tellingene i denne omgang).

 

Eller har jeg misforstått eller oversett noe?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tom askerøi skrev:

Med andre ord: Jeg kan ikke bla fra f. eks. 1. dåpshandling til 2. dåpshandling og ikke fra 1. gård til 2. gård i tellingene - bare fra person til person ved den enkelte dåpshandling eller den enkelte gård. 

 

Jo, du kan bla fra handling til handling i kirkebokdataene og fra bosted til bosted i folketellingsdataene. Men det forutsetter at du "står i" henholdsvis en handlingspost eller en bostedspost. Står du i en personpost, kan du bare bla i personpostene innenfor handlingsposten/bostedsposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det her jeg kommer til en "handlingspost"`:

image.png.b1c47d9f6d7927d9dd5926e826c71d40.png

 

 

Og, for tellingenes del

image.png.4bc1bf60cbd9926395a1fc5554f3773d.png

og deretter klikker på Tellingskrets (f. eks.) "001"

Tellingskretsoversikt - Folketelling 1900 for 0623 Modum herred - Digitalarkivet

 

og kommer hit: 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1900 for 0623 Modum herred - Digitalarkivet

 

Det ser i hvert fall ut til å virke - men godt gjemt var det (smil).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

Er det her jeg kommer til en "handlingspost"`:

 

 

[...]

 

Det ser i hvert fall ut til å virke - men godt gjemt var det (smil).

 

Utforsk kilden leder deg til første post på øverste nivå i kilden, men det er ikke den eneste veien. Alle personposter har lenke til overordnet post, så handlingsposten er aldri mer enn ett klikk unna.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TO klikk unna - du må først klikke på lenkene og så på "første".

Men med "min metode" ble det vel TRE klikk unna. 

 

Og ved nærmere ettertanke" blir det vel tre klikk med "din metode" også, for først må du jo søke opp en eller annen for å få opp lenkene og så på "Første"...

 

Men 1000 TAKK for hjelpen!

 

Men fint at det går an - det er ikke alltid du har noe konkret å søke etter - eller får svar på fordi det originalt eller i transkripsjonsform er skrevet på en måte du aldr ville tenke på...

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.