Gå til innhold
Arkivverket

En gang slektsgransker, alltid slektsgransker


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Så godt å høyre frå deg Astrid - du har vore ein dyktig leitar og hjelpar for mange! Ja, det er lov å skulde på alderen, den kan vere nådelaus. Men er håpar at du så lenge du orkar, held på hobbyen din og held fram med å skvette vatn på dei mange gjessene du finn; det har ikkje akkurat blitt lettare med tida 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Så godt å høyre frå deg Astrid - du har vore ein dyktig leitar og hjelpar for mange! Ja, det er lov å skulde på alderen, den kan vere nådelaus. Men er håpar at du så lenge du orkar, held på hobbyen din og held fram med å skvette vatn på dei mange gjessene du finn; det har ikkje akkurat blitt lettare med tida 🙂

Tusen takk for alle gode ord, Aase. Jeg hviler nå på mine laurbær, og sitter og leser det jeg har skrevet. Jeg er i utmerket fysisk form, men er blitt diagnostisert med  kognitiv svikt . Jeg bor nå på Brundalen Helse - og Velferdssenter her i Trondheim, hvor jeg har det veldig bra med TV på rommet samt mye god mat. Jeg har det godt her og trives.  

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Astrid Ryen!

 

Tusen takk for din store innsats når det gjelder leting og forskning i  slekter med tilknytning til Røros!

 

Du har alltid vært nøye med dokumentasjon, du har funnet feil i Røros-bøkene og gjort verdifulle korrigeringer, og du har vært en stor kapasitet her i dette forumet og alltid vært behjelpelig og delt av dine kunnskaper på en vennlig måte. For meg - med en svigerfar fra Røros som hadde linjer tilbake til mange Røros-slekter - har det alltid vært interessant å lese dine innlegg her. Dine latin-kunnskaper har også kommet til stor nytte her i dette forumet.

 

Jeg hadde gleden av å treffe deg på et Røros-seminar i Norsk Slektshistorisk Forenings regi for mange år siden, og det satte jeg stor pris på.

 

Jeg er sikker på at jeg har veldig mange med meg når jeg takker deg og ønsker deg alt godt!

  • Liker 9
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Tore S. Falch. jeg blir både glad og rørt over det du skriver. Men jeg regner både  deg, Tore, og mange andre her i forumet som som læremestre, for hva var jeg uten dere? Når det gjelder Rørosslekter, så visste jeg - da jeg hadde funnet mine aner på Røros, så visste jeg  at jeg ville fortsette å arbeide med Røros . Det var rett og slett både spennende og lærerikt å leser skifte og få innblikk i det liv de levde. Kjøreoksene hadde den høyeste verdi, deretter kom kyrne, og folk på  hadde et nært forhold til buskapen, for kyrne hadde alle sammen navn, og deres utseende ble beskrevet i skiftene.

 

Takk igjen, Tore, for ditt innlegg her - det gjorde meg bare så inderlig glad! En hilsen til deg og alle andre her i forumet, jeg kjenner de fleste navn jeg ser  her inne. Jeg har for spøk mange ganger sagt at jeg nærmest bodde på Digitalarkivet. Det stemmer for så vidt som jeg i mange år begynte dagen her inne. Med hilsen til alle ved Digitalarkivet, både slektsgranskere, og ikke minst de som arbeider arbeider ved Arkivverket. 

 

 

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Astrid.

Det er jo aller mest takket være deg at jeg har kommet litt videre i min leting etter slekt på Røros. Dine rettelser til eldre trykte kilder, har vært helt uvurderlige! Dine vennlige kommentarer til mine naive spørsmål som nybegynner, har vært en inspirasjon til å forsøke å hjelpe andre når anledningen byr seg. Det er nok mange av oss som er dine faste lesere, som begynner å trekke på årene, og vi forstår godt at alderen kan sette begrensninger av og til. Jeg håper du har sørget for at det er noen som tar vare på materialet du har samlet gjennom mange år, nå som du trapper ned granskingsarbeidet ditt. Og kanskje fortsetter det? Jeg ønsker deg fortsatt mange gode år, og sier tusen takk for innsatsen så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Astrid!

Du var en av de aller første jeg husker bidro til min slektsforskning her på DA. Tusen takk for all din generøse hjelp og alle bidrag i mange spennende diskusjoner, og for ditt fantastiske arbeid med Rørosslekter. Du har etterlatt deg et verdifullt materiale som du åpent har delt med alle som er interessert. Det vil komme nye generasjoner med slektsforskere til gode. Stor takk for det!

Ønsker deg alt godt.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter de andre her som roser din innsats Astrid. Nå har ikke jeg slekt på Røros, men vi har jo skrevet om noen felles aner på andre steder. Har fulgt deg i noen år 

jeg også 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2021 den 2.17, Olaf Larsen skrev:

Kjære Astrid.

Det er jo aller mest takket være deg at jeg har kommet litt videre i min leting etter slekt på Røros. Dine rettelser til eldre trykte kilder, har vært helt uvurderlige! Dine vennlige kommentarer til mine naive spørsmål som nybegynner, har vært en inspirasjon til å forsøke å hjelpe andre når anledningen byr seg. Det er nok mange av oss som er dine faste lesere, som begynner å trekke på årene, og vi forstår godt at alderen kan sette begrensninger av og til. Jeg håper du har sørget for at det er noen som tar vare på materialet du har samlet gjennom mange år, nå som du trapper ned granskingsarbeidet ditt. Og kanskje fortsetter det? Jeg ønsker deg fortsatt mange gode år, og sier tusen takk for innsatsen så langt.

Hei Olaf. Takk for dine gode ord. Jeg husker at jeg bl. a. hjalp deg med slekten Wold, stemmer det? Jeg har hatt mye glede av å hjelpe andre, Du har rett i at alderen setter begrensninger. Det har jeg selv fått erfare det siste året. Det kommet neppe noe nytt fra meg nå. Når det gjelder å ta vare på materialet, så er det gjort. Gjør følgende søk på internett: Astrid Ryen skifter, så dukker disse opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Astrid Ryen skrev:

Hei Olaf. Takk for dine gode ord. Jeg husker at jeg bl. a. hjalp deg med slekten Wold, stemmer det? Jeg har hatt mye glede av å hjelpe andre, Du har rett i at alderen setter begrensninger. Det har jeg selv fått erfare det siste året. Det kommet neppe noe nytt fra meg nå. Når det gjelder å ta vare på materialet, så er det gjort. Gjør følgende søk på internett: Astrid Ryen skifter, så dukker disse opp. https://e4631.wordpress.com/2020/03/22/gruvearbeiderslekter-roros-kobberverk/

 

9 minutter siden, Astrid Ryen skrev:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Grete Singstad skrev:

Kjære Astrid!

Du var en av de aller første jeg husker bidro til min slektsforskning her på DA. Tusen takk for all din generøse hjelp og alle bidrag i mange spennende diskusjoner, og for ditt fantastiske arbeid med Rørosslekter. Du har etterlatt deg et verdifullt materiale som du åpent har delt med alle som er interessert. Det vil komme nye generasjoner med slektsforskere til gode. Stor takk for det!

Ønsker deg alt godt.

Jeg husker godt at jeg hjalp deg i begynnelsen. Men du ble i løpet at kort tid så flink at du ikke trengte hjelp. Jeg delte  mitt arbeid med andre med andre i 2020, og er glad jeg gjorde det. Når jeg tenker på hvor mange år jeg brukte på skifter, kirkebøker, rørosslekter, mm. så vil jeg jo ikke holde dette for meg selv men la andre slektsgranskere få del i det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne støtte opp om de rosende ord du har fått, Astrid.

 

Selv har jeg måttet holde meg borte fra aktiv deltakelse her på formet de siste tre årene p.g.a. kronisk sykdom. Men de drøye fem årene jeg var veldig aktiv hadde jeg også glede av å lese dine innlegg, og ved noen anledninger jobbe med de samme problemstillingene som deg. 

 

Jeg har jo vært innom forumet av og til i perioden jeg har vært for dårlig til å gjøre stort. Da jeg kikket innom en gang og oppdaget at Ann - Mary Engum var gått bort ble jeg veldig lei meg. Hun og jeg jobbet mye sammen, så jeg er glad for at jeg både takket og roste henne mens jeg ennå kunne. Derfor syntes jeg det var så fint å lese denne tråden og å kunne skrive noen ord til deg selv mens du ennå kikker innom her og leser, samt at jeg selv er i stand til å delta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid!

 

Vi fant jo fort ut (for en god del år siden) at mi tippoldemor Elisabeth Ryen var av samme Ryenslekt som di, og jeg har fått mye hjelp av deg med diverse slekter på Røros, både for meg og kona mi.

 

Vi håper at du får en fin alderdom (jeg begynner forresten å bli litt gammel sjøl også).

 

Hilsen fra

Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Astrid. Still goin' strong.

Jeg har vel ikke fått noe direkte hjelp av deg med min slekt, men jeg har vel som deg fått en interesse  i ett emne ved en hendelse.

For min del var det 3 bind av Skedsmo-bøkene og en margarineske med notisbøker som min far hadde samlet i forbindelse ett slektstre til min mormor.

Nå er jeg pensjonist (78)  og slektsforskning er  også en måte å holde hjernen "i hevd". (Jeg har satt et mål på å bli 100 😎)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.