Gå til innhold
Arkivverket

Lorentzen (fra Drammen) (slekt)


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere i kveld publisert artikkelen Lorentzen (fra Drammen) (slekt)Slektshistoriewiki. Denne shippingslekten er langt fra ukjent, men så langt jeg kan se har den ikke tidligere vært behandlet samlet. Når folk hører om shippingslekten Lorentzen tenker man sikkert ofte på slekten fra Holmestrand, som for eksempel Øivind Lorentzen (sr.) og yngstesønnen Erling Lorentzen tilhørte. Holmestrand-slekten er så stor at når jeg tidligere har hørt navn som James Stove Lorentzen mfl. så har jeg automatisk tenkt at det dreide seg om samme slekt. Det var først i våres da jeg fikk et spørsmål til min bloggartikkel om Erling Lorentzens grav i Asker at jeg etter litt enkel søking forstod at det dreide seg om to shippingslekter uten påvist forbindelse. Og for å kunne holde de to slektene fra hverandre tenkte jeg at det var best å lage en egen oversikt for Drammen-slekten (som er blitt langt mer oppdatert enn Holmestrand-artikkelen, som jeg må få gjort noe med "etter hvert").

 

Nålevende medlemmer av slekten er ikke inkludert.

 

Prosjektet vokste underveis, så biografiene om enkeltpersoner ble mer omfattende etter hvert. Her kan sikkert noe trimmes ned, mens andre deler kanskje burde utvides en smule. Det kan jeg se på etter hvert. Det viktigste er jo å få slekten på plass. Ting kan forbedres og utvikles. Så er det jo alltid slik at man ikke kommer i mål med alt. Noen ganger er ikke kildene så lett tilgjengelig, det gjelder spesielt Storbritannia (Skottland), andre ganger er det skriften som er blitt for utfordrende. Jeg tillater meg derfor å komme noen spørsmål - noen ganger er det lurt at flere øyne ser på problemstillingen. 

 

1. "Stamfaren" til slekten Lorentzen fra Drammen er født ved Amager utenfor København. I en slektsbok publisert av Jørgen Lorentzen er foreldrene oppgitt til å være Thomas Lorentzen (ca. 1750–1801), degn (klokker) i Magleby, Amager, og Sara Smith (1756-1790). Sistnevnte skal være fra Canterbury, England. Jeg har ikke klart å finne bekreftelse på dødsåret (eller nærmere dødsdato) i danske kirkebøker - er det noen som klarer å tyde kråketegnene og bidra med lenker? Nevnte slektsbok er foreløpig ikke lagt inn i avsnittet over (anbefalt) litteratur fordi forfatteren trakk en linje tilbake til Håkon V Magnusson, noe jeg er mildt sagt skeptisk til.

 

2. I (nåværende) fotnote 681 skriver jeg litt om "Dørnberger-affæren" der Jennie Lorentzens andre sønn Henry Campbell Lorentzen Hurum var fornærmet part. Etter 1925 (da oppholdt han seg på Filippinene) er det ikke spor etter ham. Er det mulig å komme lenger?

 

3. Nr 2d Henry Campbell Lorentzens sønn Thomas Jørgen Lorentzen, f. Drammen 1865, dro til sjøs. Etter 1885 har jeg ikke funnet spor etter ham. Er det mulig å komme lenger? Jeg har tenkt at det kanskje ville være mulig å finne noe i skiftene etter foreldrene, men der har jeg ikke kommet noen vei foreløpig ...

 

Setter stor pris på bistand!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Henry Campbell Lorentzens sønn Thomas Jørgen Lorentzen, f. Drammen 1865

ser ut til at han døydde 1888, eg les "Død 6/12 88 paa Søen:

image.png.e6fdd1030d13fccdf41a625142f6bab2.png

SAKO, Drammen innrulleringsdistrikt, F/Fc/L0001: Hovedrulle, 1868, s. 360
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090507630360
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden og dette har du vel fra før, men legger det inn - for ordens skyld

https://www.danishfamilysearch.com/cid1611705

 

Census Year
1801
Name
Thomas Lorentzen
Gender Male
Age 49
County Copenhagen
Hundred Sokkelund
Parish Store Magleby
Placename Hollænder Bye
     
Born date 1752
Born Place
 
House Role Husbonde
Marital Status Widow
 
Family No 10
Matr No [ Matr 2, Kirkevej, Degnens Gaard ]
Record No 53
Source reference p. 118
No of Marriages 1
When married  
Living Children  
Dead Children  
 
 
Address  
Matrikel  
No. of fam. in house  
Business Degn og Skole Lærer
Business place  
Business area  
When moved to area  
Last place  
Temp place  
 
Income  
Savings  
State Tax  
Area Tax  
Comments  
Dataentry Comments  
Household
  Rec. no. Name Sex Age Born Year Marital Status Information
search.png 53 Thomas Lorentzen Male 49 1752 Widow Husbonde Degn og Skole Lærer
search.png 54 Jacob Lorentzen Male 15 1786 Single Hans barn
search.png 55 Hanna Dorothea [ Lorentzen ] Female 14 1787 Single Hans barn
search.png 56 Jørgen [ Lorentzen ] Male 13 1788 Single Hans barn
search.png 57 Jens Monefeld Lorentzen Male 11 1790 Single Hans søn
search.png 58 Birgitte Cristine Lorentzen Female 40 1761 Single Degnens Sødster, fører hendes Broders Huusholdning
search.png 59 Jacob Jacobsen Male 49 1752 Single Tjenestefolk afskediget Matros
search.png 60 Johanne Algreen Female 30 1771 Single Tjenestefolk
search.png 61 Nicolas Henrich von Grambor Male 67 1734 Single Logerende afskediget som Obriste Lieutnant af Infanterie, Kongel: Pensioniste
search.png 62 Marie Louise Brenta Female 46 1755 Widow Logerende Nyder privat Pension
Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ddd.dda.dk/asp/alle_opl.asp

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn: Thomas Lorentzen Køn: M
Alder: 36 Civilstand: Gift
Stilling i husstanden: Hosbonde
Erhverv: Degn og Skoeleholder
Kildehenvisning: Microfiche 366, side 637
Nr. ægteskab: 1
Kommentarer: Thomas Lorentzen, født i Glostrup By og Sogn, Smørum Herred, Kbh Amt, døbt 15 mar 1751  
Kilde: FT-1787 Husstands-/familienr:  
Matrnr/adresse: [ Matr. 2, Degnens Gård, Kirkevej 8 ]
Sogn: Store Magleby Herred: Sokkelund
Amt: København Stednavn: Store Maglebye
Indtastningsnr: B2108 Løbenr.: 16

København, Sokkelund, Store Magleby, Store Maglebye, [ Matr. 2, Degnens Gård, Kirkevej 8 ], , FT-1787, B2108

Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Thomas Lorentzen   36   Gift   Hosbonde   Degn og Skoeleholder     
Sara Smidt   31   Gift   Madmoder   -     
Johanne Lorentzen   69   Enke   Hosbondens Moder   -     
Bendt Lorentzen   6   -   Hosbondens Børn   -     
Wilhelm Lorentzen   4   -   Hosbondens Børn   -     
Povel Lorentzen   3   -   Hosbondens Børn   -     
Jacob Lorentzen   2   -   Hosbondens Børn   -     
Hanna Lorentzen   1   -   Hosbondens Børn   -     
Anna Cathrine Knuds   20   Ugift   Tieneste Pige   -     
Ellen Jørgens   34   Ugift   Tieneste Pige   -     
  
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle oplysninger vedr. den valgte person

 

Navn: Sara Smidt Køn: K
Alder: 31 Civilstand: Gift
Stilling i husstanden: Madmoder
Erhverv: -
Kildehenvisning: Microfiche 366, side 637
Nr. ægteskab: 1
Kommentarer: Sara Smith, født 22 dec 1756, begravet 26 nov 1790  
Kilde: FT-1787 Husstands-/familienr:  
Matrnr/adresse: [ Matr. 2, Degnens Gård, Kirkevej 8 ]
Sogn: Store Magleby Herred: Sokkelund
Amt: København Stednavn: Store Maglebye
Indtastningsnr: B2108 Løbenr.: 17

 

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118815#156905,26310675

 

Dødsfall 1790.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Grethe! Da er dødsåret 1790 bekreftet for Sara Smidt sin del (og med fødselsdato til og med!), og dåpen for Thomas Lorentzen er også på plass.

 

Gjør selvsagt ingenting at du tok med folketellingen 1801 her, ganske praktisk, når det skal fokuseres på Thomas og Sara. Det er allerede henvist til ft 1801 i artikkelen, men det blir jo litt smått blant de 768 notene ... 🙂

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Gry! Setter stor pris på hjelpen jeg har fått hittil. Får nok ikke anledning til å gjøre oppdateringer før til uken, men dette skal bli kos å få inn i oversikten.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, Dag! - siden jeg nå er mer kjent med danske kilder 🙂

 

Mulig du har kilder fra før men setter inn det jeg finner så det kommer frem her også.

 

Far til Bent Lorentzen f. 1717 og g.m Johanne Poulsdatter Friis var Thomas Lorentzen, degn i Vallensbæk:

 

Birthe Hjorth: Degnene i Hollendærbyen http://www.janalbrecht.dk/PrivatJabi/Pdffiler/Degne i Dragoer og Store Magleby.pdf

 

image.thumb.png.d744fae220baa08ca647db22a8cc17a4.png

 

image.thumb.png.d944970e3cae709023b964e42882957f.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slægtsforskernes bibliotek - https://bibliotek.dis-danmark.dk/cgi-bin/koha/opac-search-history.pl - er en gullgruve og ble påminnet nå at medlemskapet snart forfaller til betaling 😉 

 

  ***************************

Mer fra samme bok med dødsdato for Thomas Lorentzen - KB må sjekkes :

 

image.thumb.png.643470581a5fb01e69e04ace2d32eca2.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi stoler mest på primærkilder 🙂 Jeg finner ikke hans begravelse i Aabenraa verken i 1836 eller 1801, så muligens begravet i annet sogn eller jeg oversett noe?

 

Ref den FT1787 som Grethe her oppe henviste til, så kommer det litt info på Johanne Lorentzen (født Poulsdatter Friis) fra samme FT:

 

Kommentar :Johanne Povel Christiansen Friises, døbt 06 okt 1718 i St.M., begravet 15 jun 1792, enke efter degn Bent Lorentzen (1717-1778)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Ja, vi stoler mest på primærkilder 🙂 Jeg finner ikke hans begravelse i Aabenraa verken i 1836 eller 1801, så muligens begravet i annet sogn eller jeg oversett noe?

 

Ref den FT1787 som Grethe her oppe henviste til, så kommer det litt info på Johanne Lorentzen (født Poulsdatter Friis) fra samme FT:

 

Kommentar :Johanne Povel Christiansen Friises, døbt 06 okt 1718 i St.M., begravet 15 jun 1792, enke efter degn Bent Lorentzen (1717-1778)

Jeg er selvsagt enig i at vi stoler mest på primærkilder. Jeg brukte altså det ovennevnte slektsheftet kun som et hjelpemiddel til å finne frem til primærkildene lettere, men skriften i kirkeboken jeg sjekket var så avskrekkende at jeg mistet motet og valgte å fokusere på etterslekten i Norge (og mange andre land, jeg har vært innom Norge, Sverige, Danmark, Nederland, Storbritannia (inkludert et oversjøisk territorium), Zimbabwe, Canada og USA underveis ...) i stedet ...

 

Kjempefint med bistand for å få korrigeringer og tilføyelser til slektsoversikten. Som tdligere nevnt har jeg ikke så mye tid denne uken til å følge opp, men neste uke skal jeg ta en titt på dette igjen.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det starter vel i alle fall med at 26. mars her i kirken ekteviede uten forangående lysning fra prekestolen, etter kongelig tillatelse... 😊  Kanskje du skulle prøve tydeforumet?

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg er selvsagt enig i at vi stoler mest på primærkilder. Jeg brukte altså det ovennevnte slektsheftet kun som et hjelpemiddel til å finne frem til primærkildene lettere, men skriften i kirkeboken jeg sjekket var så avskrekkende at jeg mistet motet og valgte å fokusere på etterslekten i Norge (og mange andre land, jeg har vært innom Norge, Sverige, Danmark, Nederland, Storbritannia (inkludert et oversjøisk territorium), Zimbabwe, Canada og USA underveis ...) i stedet ...

 

Kjempefint med bistand for å få korrigeringer og tilføyelser til slektsoversikten. Som tdligere nevnt har jeg ikke så mye tid denne uken til å følge opp, men neste uke skal jeg ta en titt på dette igjen.

 

DTH

Jeg tenkte på min sekundærkilde, utdraget fra boken - jeg benytter også mange ganger litteratur for så å lettere finne frem i primærkilder 🙂


Du verden for en flott og ikke minst omfattende web-artikkel du lager om denne slekten - snart hele 800 kilder! Må lære meg dette "publiseringsfaget" etterhvert....
 

Sett denne artikkelen om Lorentzen i Drammen og bruk av navnet Monefeldt? : http://www.monefeldt-family.dk/monefeldt-norge1.php
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Nei, den artikkelen har jeg ikke sett. Og der dukker det opp en fødselsdato for Jørgen Lorentzen også, hittil har jeg bare sett dåpsdatoen, som nevnt innledningsvis i Lorentzen-artikkelen.

 

Wikiformatet fungerer forholdsvis bra, synes jeg, men artikkelen ble vel stor, så det er litt kronglete å oppdatere. For leserne tror jeg det er oversiktlig nok. Noen av notene kan nok trimmes ned, i hvert fall der det eksempelvis henvises til samme side i samme bok. 

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Grethe Flood skrev:

 

Supert Grethe! Da finner jeg det transkriberte skiftet etter første kone her: https://www.brejl.dk/kbhgejst.html

 

Sokkelund herred provsti
Skifteprotokol
1780-1806

 

26 Sara Schmidt i Store Magleby. Samfrændeskifte 20.2.1801, side 403.
E: Thomas Lorentsen, degn i Store Magleby. B:
1) Bent Edvard Thomsen 19, klædekræmmerdreng i København
2) Vilhelm Thomsen 18, urtekræmmerdreng i København
3) Poul Thomsen 16
4) Jacob Thomsen 15
5) Hanne Dorthe Thomasdatter 14
6) Jørgen Friis Thomsen 13
7) Jens Bonefeld Thomsen 11.
FM:
1 Poul Lorentsen, vinhandler København, bror til enkemandens og g.m. afdødes søster
2 Tønnes Christian Lorentsen i Store Magleby.
Bevilling til uskiftet bo af 16.12.1791.
Afdøde døde i november 1790.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2021 den 23.10, Richard Johan Natvig skrev:

ser ut til at han døydde 1888, eg les "Død 6/12 88 paa Søen:

image.png.e6fdd1030d13fccdf41a625142f6bab2.png

SAKO, Drammen innrulleringsdistrikt, F/Fc/L0001: Hovedrulle, 1868, s. 360
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090507630360
 

 

Da har jeg oppdatert artikkelen med dødsdatoen til Thomas Jørgen Lorentzen. Så får jeg se om dødsfallet også er registrert i en kirkebok senere - fant dog ikke noe i kirkeboken for Strømsø. Nå er jeg ikke helt fortrolig med sjømannsruller, men jeg antar at det som står i kolonnen til høyre for Thomas Jørgen ikke gjelder ham (?).

 

Jeg har ellers oppdatert artikkelen med bilder av Ragna Gundersen, f. Lorentzen og hennes andre ektefelle Oscar Christian Gundersen.

 

Så får jeg jobbe videre med foreldrene m.m. til Jørgen Lorentzen (d. 1861) senere denne uken.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

10 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Nå er jeg ikke helt fortrolig med sjømannsruller, men jeg antar at det som står i kolonnen til høyre for Thomas Jørgen ikke gjelder ham (?).

Ikkje alltid enkle å forstå desse sjømannsrullane, f.eks. finn eg ikkje Thomas Jørgen Lorentzen i annotasjonsrullen, der han skulle ha nr. 1687, ifølgje hovudrullen.

Du har rett i at hans reiser ikkje er innført rett til høgre for hans namn og data, dette gjeld nestemann. Thomas Jørgens reiser er innført over, krøllstreken/klammen markerer nok at desse reisene ikkje gjeld for sjømannen Johan Martin Buhre som nok har gått ut av rullen uten å få oppført noen reiser. "Vår mann" rømte i Quebec 22/7 87, kan hende var det på eit utanlandsk skip han døydde i 1888. At han ikkje er oppført i kyrkjebøkene er nokså normalt, og meldinga kom kanskje ikkje før i 1890, jf. Jnr. som står ved den oppgitte dødsdatoen, "Jnr. 2287/90". image.thumb.png.f46cedb4a78240cf47102e3a92516244.png

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.