Gå til innhold
Arkivverket

Trenger "litt" hjelp med å fullføre døde og begravde på Kråkerøy


Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Hei alle dere som er god på lesing av krusseduller.

 

Jeg har nå gått gjennom filen fire ganger, og kokt det ned fra 110 til litt over 30 ??. De som står igjen nå må jeg ha hjelp med, så jeg ramser dem opp en etter en i denne tråden. På forhånd takk for all hjelp.

 

Den første er stilling og stand på  løpenummer 10, Erik Tolfsen: https://media.digitalarkivet.no/view/25947/185

 

Det jeg har er Emd. ?? fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart. My bad. 🤪

 

Det neste problemet er navnet på båten som gift båtsmann Sigvart Olaus Syversen døde på. Han har løpenummer 0 her: https://media.digitalarkivet.no/view/25947/189

 

Det jeg har klart å skrape sammen er: Død på S/S Canocim?? & begravet i havet, ner Brasilien (Fortalesa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Det neste problemet er navnet på båten som gift båtsmann Sigvart Olaus Syversen døde på. Han har løpenummer 0 her: https://media.digitalarkivet.no/view/25947/189

Det jeg har klart å skrape sammen er: Død på S/S Canocim?? & begravet i havet, ner Brasilien (Fortalesa).

Trur det skal vere Camocin.

Det var iallfall eit dampskip som heitte det. - med tilknytning til Brasil.  (Det er namnet på ein by i Brasil.)

https://www.nb.no/items/a65d48dce5210741f5455800f20b2bcd?page=16&searchText=Camocin

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Trur det skal vere Camocin.

...., og jeg tror du har rett. Tidligere har jeg sett at presten avslutter sin (upper case) E med en ekstra løkke. Det er sikkert det han gjorde med C også. Da havnet jeg på bærtur. Jeg skriver Canocim. Takk igjen.

 

Her er siste problem før jeg kryper til køys: Gift sagarbeider Karl Efraim Hansen, løpenummer 7 døde av pneum.onisk croup og ett eller annet mer, men hva?

 

https://media.digitalarkivet.no/view/25947/193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Trur det skal vere Camocin.

 

33 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Jeg skriver Canocim

 

Bytt plass på n og m, så blir det likt. 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Til lungebetennelsen til Karl Efraim:

 

Pneum. croup. dupl. leser jeg. 

Pneumonia crouposa duplex?

(Dobbeltsidig lungebetennelse.)

 

Delvis fra:

KILDE: Latinske ord og uttrykk på dødsårsaker (2006-2021)
Kjell Arne R. Brudvik & Tomas Ahlbeck
https://family.brudvik.org/kilder/latinske-ord-og-uttrykk-pa-dodsarsaker/?source=reference 
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Anne-Lise Hansen said:

Bytt plass på n og m, så blir det likt. 

Arrestert igjen. Jeg sjekket mailen en siste gang før jeg køyer. Jeg skrev Camocin i filen, og Canocim i svaret til Ivar. 🤪

 

Som Veivesnet sier: Takk for oppmerksomheten. 😀

 

Nå er det i alle fall på tide å si god natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/27/2021 at 12:43 AM, Anne-Lise Hansen said:

 

Pneum. croup. dupl. leser jeg. 

Pneumonia crouposa duplex?

(Dobbeltsidig lungebetennelse.)

...., og takk for løsningen på denne. Linken du kom med er nyttig, så den arkiverer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk igjen, Ivar. Jeg begynte tråden med at jeg hadde litt over 30 ??. Jeg gikk gjennom filen idag igjen, og det viser seg at jeg hadde 16. Takket være Anne-Lise og deg har jeg nå bare 12 igjen. 🤩 I tillegg til korrekturlesingen har jeg transkribert sidene som har blitt åpnet etter AMF fikk oppdraget. Da blir det vel noen flere.

 

Den neste jeg sliter med nå er hva enkem. & skipsf. Peter Arnt Kristofersen døde av: https://media.digitalarkivet.no/view/25947/208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

det står vel "Volvolus" - det er vel ein variant av "Volvulus" - tarmslyng   https://sml.snl.no/volvulus

Det var det jeg syntes det så ut som, men tenkte at jeg så feil. Det ble vel ikke tilfeldigvis oppdaget i Trollhȁttan? 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(først, merk: medisin har eg ikkje greie på...)

 

kanskje "mening. suppur. dementia"   

suppuratio : puss, verk, materie.

 

søk på internett fortel at "Suppurative meningitis (SM)" er det same som  "bacterial meningitis"

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

(først, merk: medisin har eg ikkje greie på...)

Ikke jeg heller. Jeg er heller ikke mer en gjennomsnittlig god på tyding av hundre pluss år gammel skrift.

 

Etter en god natts søvn klarte jeg å løse noen flere ??, så nå har jeg redusert det til seks ??.

 

Her er neste: Det er en kommentar navnkolonnen i nummer 20 på side 240 som jeg bare delvis har klart å skrive. På forhånd takk. https://media.digitalarkivet.no/view/25947/220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Anne-Lise Hansen said:

Det står: Tilhørte egtl. int. smf. (ell. etslags baptistsmf.)

 

Dette skal du vel ikke ta med så det blir søkbart, siden religiøs tilhørighet er klausulerte opplysninger etter 1921.

Nei, jeg skriver det i Merknaderkolonnen, og setter en * bak. Takk for løsning, Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor slike (klausulerte) opplysninger står, må DA sperre siden for innsyn, dersom du har gjort det søkbart. Se nyere tilføyelser i registreringsinstruksen:

 

 

»Dette er problematisk å skrive i merknadsfeltet i kirkebøker fra 1921 og frem til 1929 : 

Opplysninger som er skrevet inn i ettertid. Hovedårsaken her er hensynet til personvern. Hvis dere registrerer opplysninger som er klausulert/sperret for innsyn/(taushetsbelagt) vil vi måtte sensurere dette bort før excelfilen kan publiseres i Digitalarkivet.»

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Uansett hvor slike (klausulerte) opplysninger står, må DA sperre siden for innsyn, dersom du har gjort det søkbart. Se nyere tilføyelser i registreringsinstruksen:

 

 

»Dette er problematisk å skrive i merknadsfeltet i kirkebøker fra 1921 og frem til 1929 : 

Opplysninger som er skrevet inn i ettertid. Hovedårsaken her er hensynet til personvern. Hvis dere registrerer opplysninger som er klausulert/sperret for innsyn/(taushetsbelagt) vil vi måtte sensurere dette bort før excelfilen kan publiseres i Digitalarkivet.»

 

 

 

Dette er sitert frå instruksen for dåpslister; avskrifta her er ei liste over døde. Då er det berre dødsårsak som kjem under "problematisk"

Elles meiner eg merknaden er samtidig. Det er iallfall same handskrifta.

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel.

 

Er bør i allfall ikke skrive inn dødsårsaker etter 1921. 
 

«Det er uproblematisk å skrive dødsårsak i i korrektur av kirkebøker på 1800-tallet og frem til 1920. 

Det er problematisk å skrive dødsårsak i korrektur av kirkebøker fra 1921 og fremover. Det er stor forskjell på hva som kan publiseres som skannede bilder og søkbare data i Digitalarkivet. Når det gjelder dødsårsak kan disse publiseres t.o.m. 1920, men medisinske dødsårsaker eller andre helseopplysninger som kan oppfattes som støtende/krenkende. f.eks. selvmord, drap, sinnssykdom etc - vil være sperret i 100 år. Hvis dere registrerer dødsårsak etter 1920 må vi sensurere dette bort, så vi ber om at dere ikke registrerer dødsårsak etter 1920.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Det står: Tilhørte egtl. int. smf. (ell. etslags baptistsmf.)

 

Dette skal du vel ikke ta med så det blir søkbart, siden religiøs tilhørighet er klausulerte opplysninger etter 1921.

 

Det var dette som var utgangspunktet for denne ordvekslinga; - altså om merknaden om religiøs tilknytning kan takst med.

 

Registreringsinstruksen seier ikkje noko om dette for døde.  Det kjem nok av at personvernlovgjevinga berre gjeld for levande personar. 

Avdøde har ikkje så mykje rettsleg personvern. (Det kan vere eit viss moralsk personvern.)

Dødsårsak er spesielt, sidan det også kan vere ei personopplysning om levande slektingar av avdøde. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.