Gå til innhold
Arkivverket

Trenger "litt" hjelp med å fullføre døde og begravde på Kråkerøy


Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Takk Ivar!

 

Jeg leste gjennom hele rettledingen nå, og fant det samme som deg. Jeg har nå slettet alle dødsårsakene f.o.m. 01.01.1921.

 

Det betyr at jeg har bare en ?? igjen. Øverst på side 286 står det at ugift kokk Erling Hansen ble begravd på ?? Lions Cemetary i Singapore. Hva er det jeg mangler i navnet? https://media.digitalarkivet.no/view/25947/266 

 

Fun fact: Singa pura = Løvenes øy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt forsøk. 😎

 

død på Generalhosp. i Singapore, begravet
på The ????? tian Cementery
Singapore.
Meldt Gj????sen i ?????

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje

"...begravet
på the Christian Cemetery
Singapore.
Meldt gjennom Lensm. i Krk."

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar S. Ertesvåg said:

kanskje

"...begravet
på the Christian Cemetery
Singapore.
Meldt gjennom Lensm. i Krk."

BINGO!

 

Jeg sjekket det etter å ha lest din kommentar. Det står Christian, og ikke ?????lion. Takk for Lensm. også. Da skal jeg lese gjennom hele filrn en siste gang før jeg sender den inn. Takk til alle som har hjulpet meg dra dette iland.

 

Mvh,

 

Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"+)" viser at det er framhald/innskot til "opgiven dødsaarsag";

 

"Partus praemat.[urus]",  uffullboren fødsel.  (Barnet er fødd og død same dag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

"+)" viser at det er framhald/innskot til "opgiven dødsaarsag";

 

"Partus praemat.[urus]",  uffullboren fødsel.  (Barnet er fødd og død same dag.)

Takk nok en gang, Ivar!

 

...., og da skal jeg jo egentlig ikke ha med den fordi det er en dødsårsak etter 01.01.1921(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birger Carlsen skrev:

...., og da skal jeg jo egentlig ikke ha med den fordi det er en dødsårsak etter 01.01.1921(?)

 

det stemmer sikkert - på kort sikt. Men dette var i januar 1930, som er 100 år sidan om berre vel 8 år. 

Dersom du registrerer dødsårsakene medan du er i farta, kan dei leggast ut ved ei oppdatering om nokre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdraget fra DA er ikke å transkribere kirkeboka i sin helhet.

 

Oppdraget er å rette feilene i AMF-registreringen av kirkebøkene. (Ikke for at de skal publiseres om åtte år, men så raskt som mulig.) Å ikke følge registreringsinstruksen lager dessuten bare ekstraarbeid for kontaktpersonene vi har i Digitalarkivet, hvis de må kontrollere hver linje i innsendt korrektur. Kanskje det er en grunn til at betegnelsen instruks  er benyttet?

 

AMF-registreringen tok bare med personenes navn og adresse, siden hensikten med registreringen/indekseringen deres var lettere å kunne finne innførslene i de skannede kirkebøkene, dvs. de laget en søkbar «innholdsfortegnelse» til kirkeboka. (Egentlig kunne det vært tilstrekkelig, men siden det er mange like navn, hjelper det med yrkesbetegnelse i tillegg.) Selv om vi som leser korrektur tar med litt mer, er vel fremdeles hovedsaken med korrekturlesingen raskt å kunne forbedre indeksen til originalkilden - ikke erstatte originalkilden..

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA burde kasta AMF-registreringane der anna søppel vert kasta.

 

Du peikar på ein grunn til dette, som ikkje har vore framme før:  AMF-materialet hindrar at det vert laga skikkelege registreringar

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Du peikar på ein grunn til dette, som ikkje har vore framme før:  AMF-materialet hindrar at det vert laga skikkelege registreringar

 

Jada, om en sammenlikner det AMF har laget med transkripsjonene i Digitalpensjonatet.

 

8 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

DA burde kasta AMF-registreringane der anna søppel vert kasta.

 

Nå skal jo helst søppelhåndtering over på gjenbruk i vår tid, ( 🙂 ) så det er derfor korrekturen skjer på filene fra AMF. Det er på den måten de blir erstattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Anne-Lise Hansen said:

Oppdraget fra DA er ikke å transkribere kirkeboka i sin helhet.

 

Oppdraget er å rette feilene i AMF-registreringen av kirkebøkene. (Ikke for at de skal publiseres om åtte år, men så raskt som mulig.) Å ikke følge registreringsinstruksen lager dessuten bare ekstraarbeid for kontaktpersonene vi har i Digitalarkivet, hvis de må kontrollere hver linje i innsendt korrektur. Kanskje det er en grunn til at betegnelsen instruks  er benyttet?

 

AMF-registreringen tok bare med personenes navn og adresse, siden hensikten med registreringen/indekseringen deres var lettere å kunne finne innførslene i de skannede kirkebøkene, dvs. de laget en søkbar «innholdsfortegnelse» til kirkeboka. (Egentlig kunne det vært tilstrekkelig, men siden det er mange like navn, hjelper det med yrkesbetegnelse i tillegg.) Selv om vi som leser korrektur tar med litt mer, er vel fremdeles hovedsaken med korrekturlesingen raskt å kunne forbedre indeksen til originalkilden - ikke erstatte originalkilden..

 

 

Da bare sletter jeg de sidene fra filen jeg sender inn som AMF ikke har transkribert, lagrer dem i en fil på min PC og sender dem inn når Arkivverket vil ha dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.