Jump to content
Arkivverket

Hvor bodde Lavine Christiansdatter mellom 1875 og 1886 ?


Morten_Kristiansen

Recommended Posts

Hei.

Jeg finner ikke ut hvor min oldemor Lavine Christiansdatter bosatte seg i Kristiania etter at hun flyttet fra Romedal. Hun ble gift med Jens Emil Kristiansen 2/5-1886 og bosatte seg da sannsynligvis i Smedstua (senere kalt «Hotellet») i Ekebergveien på Ekeberg i Kristiania (Bostedet til Jens Emil).

Etter folketellingen i 1875, da hun trolig var ‘tjenestepige’ på gården Hammer i Romedal, har jeg ikke data på henne før hun gifter seg med Jens Emil i 1886.

 

Her er det jeg har kunnet finne ut om fødsel, familie, bosteder og død via nettet og dette forum:

------------------------------------------------------------------------------

Lavine Christiansdatter ble født i Romedal 23.februar 1857.

(Foreldre: Christian Larsen og Oline Embretsdatter)

Ministerialbok: https://media.digitalarkivet.no/view/8850/196

Klokkerbok: https://media.digitalarkivet.no/view/9104/89

 

Folketelling 1865:

Bodde i Romedal med foreldre og søsken:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038034001193

 

Folketelling 1875:

Jobber trolig som ‘tjenestepige’ på gården Hammer. Er oppgitt som Lavina Kristiansdatter, men jeg tror det må være Lavine Christiansdatter:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052062001719

 

Hvor bodde Lavine i en periode mellom 1875 og 1886 ?

 

1886:

Giftet seg med Jens Emil Kristiansen og bosatte seg sannsynligvis på Ekeberg (Smedstua):

https://media.digitalarkivet.no/view/6231/209

 

Folketelling 1900:

Bodde i Smedstuen på Ekeberg i Aker (ved Kristiania) med ektemann Jens Emil (som nå kaller seg Emil) og datter Mathilde Olava:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037028009523

 

Folketelling 1910:

Bodde i «Hotellet» (Smedstuen) på Ekeberg i Aker (ved Kristiania) med ektemann Jens Emil (som nå kaller seg Jens), datter Mathilde Olava og sønn Jens Emil Kristiansen (min farfar):

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036372024437

(NB! Fødested Romsdal på oldemor Lavine er skrivefeil. Skal være Romedal.)

(Fødselsår 1853 på min oldefar tror jeg er skrivefeil. Skal trolig være 1850; som oppgitt i folketellinga 1900.  Dåp: https://media.digitalarkivet.no/view/390/2488/59 Nr. 60)

 

Barna til Jens Emil og Lavine:

image.png.6f299f8dafc424b8684231e4b5478843.png

 

1913:

Ektemannen Jens Emil Kristiansen døde:

https://media.digitalarkivet.no/view/649/237

 

1938:

Bor i «Hotellet» (Smedstuen), Ekeberg, Oslo i følge Adressebok for Aker:

https://media.digitalarkivet.no/view/58693/200

 

Lavine bodde trolig i Smedstua på Ekeberg ved Oslo til sin død i 1938.

Hun bodde der sammen med min farfar Jens Emil Kristiansen, min farmor Harda Elisabeth Kristiansen (født Lunde) og min far Jens Harry Kristiansen:

https://media.digitalarkivet.no/view/58693/199

(Min farfar er i Adresseboka kalt ‘Emil J., skotøiarbeider, Hotellet, Ekebergveien’)

 

1938:

Lavine døde 28/12-1938 og blir begravet (Enkefru Lavine Kristiansen) ved Nordre gravlund i Oslo 2/1-1939 ifølge annonse i Aftenposten 2/1-1939:

 

image.png.0b924d0cd46ad2a5dbeabbff158ffdac.png

 

-------------------------------------------------------------------------

 

Jeg ønsker å finne ut hvor Lavine bodde i en periode mellom folketellinga i 1875 og da hun giftet seg i 1886 og sannsynligvis bosatte seg på Ekeberg.

 

Øvrige opplysninger:

(Ektemannen Jens Emil ble født i Hobøl 1/11-1850: 

https://media.digitalarkivet.no/view/390/2488/59 Nr. 60)

 

Utdrag fra medlemsblad for Bekkelaget lokahistoriske forening vedrørende «Hotellet» (eller Smedstua):

'Fra skattelikning 1910 brukes navnet HotelletVi finner arbeider Jens E. Kristiansen som bodde her. Emil Kristiansen bodde her i 1920 årene med sine foreldre blir det fortalt. Han ble kalt Emil "Smedstua" av sine kamerater på Bekkelagshøgda.'

Edited by Morten_Kristiansen
Link to comment
Share on other sites

  • Morten_Kristiansen changed the title to Hvor bodde Lavine Christiansdatter mellom 1875 og 1886 ?

Hei Gry og Sven.

Det er nok samme kvinne Lavine Larsen i FT1885 og FT1900, men jeg tror ikke det er min oldemor Lavine.

Godt forslag at hun evt. brukte farens navn Larsen og riktignok er Romedal et tettsted i Stange, men fødselsåret er 1852 i begge tellinger. Min oldemor er født i 1857. Et 7-tall kan jo evt. fort bli et 2-tall i transkriberinga, men ikke her tror jeg.

Dessuten var Lavine gift Kristiansen og bodde på Ekeberg ved FT1900.

(Se link i min første post: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037028009523 )

 

Uansett; takk for svar og gode forslag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.