Gå til innhold
Arkivverket

Dokument datert Bergen 12. august 1766


Bjarne Rosenstrøm
 Del

Recommended Posts

Hvis noen kan hjelpe meg med vedlagte dokument så hadde jeg satt stor pris på det. Bortsett fra dato, stedsnavn og et og andet ord, så er det uleselig for undertegnede. Forhåbentligvis er de vedlagte billedene brukbare til å kunde lese teksten (billedene overlapper hinanden lidt).

 

Bilde 1 (overskriften på dok.):

 

 

SAM_0781.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med å få lagt ut resten av dokumentet. Prøver igjen.....

 

Det virker ikke som om jeg får til å legge ut flere billeder. Merkelig.

 

 

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Det virker ikke som om jeg får til å legge ut flere billeder, så da får det bare være.

Dersom du klikkar på namnet ditt oppe til høgra får du opp ei liste der du mellom andre kan velja "Mine vedlegg"

image.thumb.png.168d599117d0f566b3d78ab7caf104a1.png

Klikker du på Mine vedlegg får du opp liste over alle vedlegga du har lagt ut. til høgre er det små ruter du kan haka av i, du får då opp eit søppelspann og kan kasta dette vedlegget, for å få meir plass. Eg har gjort dette fleire gonger, og då valt dei eldste vedlegga/dei som eg reknar med ingen treng lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Klikker du på Mine vedlegg får du opp liste over alle vedlegga du har lagt ut. til høgre er det små ruter du kan haka av i, du får då opp eit søppelspann og kan kasta dette vedlegget, for å få meir plass. Eg har gjort dette fleire gonger, og då valt dei eldste vedlegga/dei som eg reknar med ingen treng lenger.

 

Jeg gjorde det, slettet mange ganger den plassen jeg trengte, men det virket ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Velædle og Velbyrdige
Velædle, ædle og Velviise
Herrer
Præsident, Borgermestere og Raad
udj Bergen

 

Det var lidt av en åpning på et dokument.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

 

Jeg gjorde det, slettet mange ganger den plassen jeg trengte, men det virket ikke.

Hm... Kanskje du må logge deg ut og inn igjen? Trur ikkje eg måtte det, men verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Hm... Kanskje du må logge deg ut og inn igjen? Trur ikkje eg måtte det, men verdt et forsøk?

Gikk heller ikke. Har nu slettet slik at jeg kun bruker ca. 30% av vedleggsplassen, men allikevel får jeg melding om at det ikke er plass. Får evnt. prøve igjen imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Hvis noen kan hjelpe meg med vedlagte dokument så hadde jeg satt stor pris på det. 


Er dette et dokument du selv har tatt bilde av eller kan det finnes en lenke til dokumentet? Hvilken type dokument er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Er dette et dokument du selv har tatt bilde av eller kan det finnes en lenke til dokumentet? Hvilken type dokument er dette?

 

Har selv tatt bildet. Driver og rydder i skuffer og skap og da dukket dette opp.

 

Hvad slags dokument det er, vet jeg ikke. Det går over 2 sider. Ulik håndskrift på hver av sidene. Masse forskjellige underskrifter på hver side. Sikkert et offentlig dok. av et eller annet slag.

 

Jeg gav tilslutt opp å prøve å legge ut resten da jeg hele tiden fikk feilmeldinger (selv om jeg nedskalerte bildene til under 1 mb og har god plass til vedlegg).

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bilde:

46 minutter siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Bergen 1766, 1.jpg

 

At vi Undertegnede tager os den Frihed, til vores

seneste 2de udgivne Memoralier af 3de Junij og 15de Julij sidtsl.

underdanigst at referere; Bedes af Deres Høy og

Velædelheder ikke ilsk at optages.

Og da os siden er bleven berettet, at nu igjen paa

nye Sn Georg Meyer skal søge at faae et friheds brev

at være Mægler; Saa er vores allerydmygst Bøn, at

Den Høy Respective Magistrat, for Guds Skyld ikke

ville forøge Mæglernes tal med fleres antagelse,

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Da ser det ut til at teknologien fungerer bedre idag.

 

 

Bergen 1766, 2.jpg

 

men Høygunstigst behage at ansee, at der allerede nu / er Mæglere i overflødighed, og at de fleste af os / har givet, og endnu maa give, saadanne svære Pensioner / at nu dend, med Familie nær Crepere, og kan ikke opvin- / de deres Pension, Langt mindre Leve Brød for sig og / Familie, thi Negotien desværre altformeget aftager, / hvilket den Høy Gunstige Magistrat, noksom Selv er bekiendt. / Vi Lever nu i det underdaanigste og faste Haab om / 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredje:

1 time siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Bergen 1766, 3.jpg

Deres Høygunstige Bønhørelse, Beder og tillige aller-

ydmygst, om Deres Høy og Velædelheders Høygunstige Reso

lution og Svar, paa vores ovenmældte underdanigst indgivne

memorialer. Forblivende i øvrigt i ald tilbørlig Soumission

Velædle og Velbyrdige

Velædle, Ædle og Velviise

Høygunstige Herrer Magistrat

 

Bergen d. 12 Aug.

1766

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Bergen 1766, 4.jpg

Siste:

Bergen d. 12 Aug.

                          1766

                                      Underdanigste tienere

[Diverse underskrifter]

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Richard.

 

Artig indhold. Det er en side til i dokumentet, hvis teknologien står meg bi så kan jeg kanskje håbe på hjelp til "oversettelse" av den også senere idag. Kanskje den indeholder svaret på denne "underdanigst indgivne" forespørsel.

 

M.v.h. Bjarne Rosenstrøm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg meg med side 2 også. Her er blekket svakere og en brett midt på arket gjør muligens en setning vanskelig å lese.

 

 

 

 

Bergen 1766, side 2 (1)(1).jpg

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.