Gå til innhold
Arkivverket

Anders (Andreas) Andersen - Ulve - Levanger 1768/1769

Reidar Strømsøe
 Del

Recommended Posts

Her har jeg en liten nøtt å knekke.

I boken "Inntrønderslekter" ("IS" som jo er full av feil) finner jeg på side 417 følgende person:

Andreas Andersen, f. 1769 g.m. Martha Eriksdtr, foreldre Anders Jonsen, f. 1728 og Else Larsdtr., f. 1730 ("IS" side 415).

Leter etter ham i kb og finner kun en som har de oppgitte foreldre i "Inntrønderslekter", nemlig Anders.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070925680659

Ved søk i DA finner jeg Andreas Jonsen og Else Larsdtr. som foreldre til flere barn. De fleste finner man i kb, men ingen Anders som far.

Iflg. "IS" dør Andreas rundt årsskiftet 1767/1768, begraves 16.1.1768.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070925690015

Det er da rundt 9 måneder til Anders blir døpt (lenke i 1ste avsnitt). Det skulle derfor ikke være noe i veien for at han er far til Anders.

I FT 1801 er familien Andreas Andersson/Marthe Ericsdtr. beboere på Ulve.

https://www.digitalarkivet.no/ft20090806360424

Iflg. "IS" hadde Andreas/Else 5 barn men 2 av disse døde som spebarn. Har forsøkt å lete etter disse to i kb i perioden 1757-1769 uten hell. Anders kunne kanskje være en av disse to, men i så fall hvor er Andreas? De 3 andre barna har jeg kontroll på med unntak av navnet til Andreas/Anders.

Vet ikke om ovenstående kun er kaos, men håper det er forståelig. "IS" er visstnok ikke tilgjengelig på nett. Har derfor lagt ved utsnitt av informasjon derfra. Mitt problem er da som følger:

Er Andreas det riktige navnet på overhodet i familien som er nevnt på Ulve i 1801 eller skulle han het Anders?

Dersom noen har en mening om dette eller finner en ved navn Andreas, f. rundt 1768/1769 med foreldrene Anders Jonsen/Else Larsdtr? setter jeg pris på en kommentar.

MWSnap240.jpg.2d7c5cd8e2ef9a5af6bd9069b40ecf6e.jpgMWSnap241.jpg.a7982615d23c86c8edd3ea6712fd21c7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders er en skandinavisk variant av det bibelske Andreas, så det er ikke helt uvanlig å se at disse navnene brukes parallelt om samme person

Jeg ser at ved konfirmasjonen i 1785 er det varianten Andreas Andersen Ulve som er brukt

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 717/L0141: Ministerialbok nr. 717A01, 1747-1803, s. 425-426
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070925690109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, men da ville det kanskje vært naturlig at det sto Andreas i kb og ikke Anders? Eller brukte presten en skandinavisk variant ved dåpen?

Endret av Reidar Strømsøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto prestene fritt til å skrive hva de mente var riktig. Utfra håndskriften å dømme var det to forskjellige prester som skrev inn dåpen og konfirmasjonen, så de hadde kanskje ulikt syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Det sto prestene fritt til å skrive hva de mente var riktig. Utfra håndskriften å dømme var det to forskjellige prester som skrev inn dåpen og konfirmasjonen, så de hadde kanskje ulikt syn på saken.

Så vidt jeg forstår deg riktig mener du at selv om foreldrene har sagt at barnet skal hete Andreas, så har presten valgt å skrive Anders? Og du mener disse to (Anders og Andreas) er samme person? Jeg var ikke klar over at presten kunne gjøre dette, men alt var vel annerledes på den tid. Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si sikkert at det er samme person, men omstendighetene som er kommet fram så langt taler for det. Mitt poeng er at det ikke ligger noe oppsiktsvekkende i at en person på denne tiden kunne omtales som både Anders og Andreas. Det samme finner man f.eks. for Hans og Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider