Gå til innhold
Arkivverket

Søkefunksjon (roller) ute av drift?


Rune Alander
 Del

Recommended Posts

Forsøker innen ett par kommuner å søke på "avdøde", men får opp alle, enda det står at noen skal være "avdøde". Det samme gjelder om jeg endrer til f.eks. "mor". Er det noen midl. feil? Det gjelder søkefeltet "rolle" ... det må vel gå an å rette på dette?

Endret av Rune Alander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2021 den 18.42, Rune Alander skrev:

Forsøker innen ett par kommuner å søke på "avdøde", men får opp alle, enda det står at noen skal være "avdøde". Det samme gjelder om jeg endrer til f.eks. "mor". Er det noen midl. feil? Det gjelder søkefeltet "rolle" ... det må vel gå an å rette på dette?

Hei

Jeg testet nå. Søkte opp en person i Askøy kommune og valgte rolle Avdød. Fungerte helt fint. Endret rollen til Far og søkte på nytt. Da kom alle som var Far opp, og ingen Avdød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ringte inn og fekk hjelp og da var det fortsatt feil, men vedk. varsla videre og feilen vart retta. MEN det er fortsatt noe "muffins". Når jeg søker opp "brud" under roller så kommer det ikke opp noen enda det skal være noen. Og i totaloversikten ser jeg at det er noen ... men der står det "brur". Jeg forsøkte nå i sted med å søke opp min farmor Oline som var gift i Folldal i 1921 og det blir null treff når jeg søker med rollen "brud" ... når jeg søker på årstalet 1921 så kommer ho opp blant alle mor, barn, avdød osv... og "brur"  Men dette bør vel korrigeres for det blir tidkrevende å lete om du vet mindre ... da blir det mye å se over!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har i funksjonen Avansert personsøk prøvd å søke på rollen innflyttet og får ingen treff. Ved søk kun på navn kommer personen opp, og da med rollen innflyttar. Ved å gå via kirkeboken kommer personene opp kodet med listetype Innflyttede.
Dette tyder på at det har blitt litt surr i hvilke koder som benyttes i databasen og i søkefunksjonen. Ser også at når det gjelder utflyttede så heter rollen i Avansert personsøk for Utflytter. (Har ikke testet om denne fungerer.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg fyller ut navn og rolle, og så går ned og velger fylke og kommune og skal søke er rollen blitt blank.

Før når jeg fylte ut rolle ble den værende til jeg selv endret den. Jeg er nig i at noe merkelig har skjedd med roller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at

a) kompetansen mht programkode endringer er diskutabel eller

b) Interne kommunikasjonsvansker i verdikjeden eller

c) svak/manglende QA etter feilretting eller

d) alle ovenfor ?

 

Når samme type feil opptrer flere steder innenfor samme funksjonell bruk/funksjonsområde, bør noen klokker ring og lamper blinke ... Kanskje feilårsaken ligger på et høyere nivå enn programkode?

 

Hva med en samlet QA av alle filtere på dette området?

 

SAMT: At man ikke får treff på rolle-valget innflyttet, men i annen type oppslag får listevisning av rollene innflyttar og Innflyttede, så har systemansvarlig (som påpekt tidligere år) et alvorlig problem med konsistens i søkbare datafelter. Løsning er tidligere foreslått, uten respons.

 

 

Endret av Tore Trollsaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan ikke se at brud/brur er løst. Lette etter en person nå og har jo funnet ham som brudgommens far / brudens far ... men det er også nyttesløst å søke på. Forsøkte til og med å søke med bare Hans som fornamn og brudgommens far og brudens far ... 0 tilslag ... det kan umulig stemme!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger nok i at en eller annen en gang har funnet ut at disse rollene skal beskrives på nynorsk.

 

Løsningen ligger i at noen med myndighet ser igjennom listen med roller som er definert i rolle-valget i Avansert personsøk, endrer om nødvendig, og bestemmer at det er disse rollenenavnene som skal benyttes. Deretter må en liste ut alle varianter av rollenavn som finnes i databasen og endre de de som har feil skrivemåte.

 

Vet at det er mye å gjøre for ansatte på Digitalarkivet, men så snart en har bestemt seg for hvilke rollenavn som skal benyttes, så bør ikke jobben med å få oppdatert databasen ta så lang tid. 

 

Forøvrig så bør vel rollenavnene Innflyttet og Utflytter harmoniseres til enten Innflytter og Utflytter eller Innflyttet og Utflyttet. Personlig så foretrekker jeg Innflyttet og Utflyttet.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 18.12.2021 den 18.42, Arne Jullum skrev:

Problemet ligger nok i at en eller annen en gang har funnet ut at disse rollene skal beskrives på nynorsk.

 

Løsningen ligger i at noen med myndighet ser igjennom listen med roller som er definert i rolle-valget i Avansert personsøk, endrer om nødvendig, og bestemmer at det er disse rollenenavnene som skal benyttes. Deretter må en liste ut alle varianter av rollenavn som finnes i databasen og endre de de som har feil skrivemåte.

 

Vet at det er mye å gjøre for ansatte på Digitalarkivet, men så snart en har bestemt seg for hvilke rollenavn som skal benyttes, så bør ikke jobben med å få oppdatert databasen ta så lang tid. 

 

Forøvrig så bør vel rollenavnene Innflyttet og Utflytter harmoniseres til enten Innflytter og Utflytter eller Innflyttet og Utflyttet. Personlig så foretrekker jeg Innflyttet og Utflyttet.

At funksjonen Rolle stoppet å virke, har ingenting med å gjøre med det som du beskriver her.

Det er en teknisk årsak som gjør at dette plutselig stoppet å virke. Det er meldt inn videre til de som har ansvaret for dette og de jobber med saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

At funksjonen Rolle stoppet å virke, har ingenting med å gjøre med det som du beskriver her.

Det er en teknisk årsak som gjør at dette plutselig stoppet å virke. Det er meldt inn videre til de som har ansvaret for dette og de jobber med saken. 

 

Renathe! Som eg har vist tidlegare har dette alt å gjere med det som er nemnt ovanfor. Dersom ein redigerer sjølve lenka frå brud til brur får ein nemleg rikeleg med treff:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Prøvde nettopp søk på Brud, Innflyttet og Utflytter som er roller en kan søke på i funksjonen Avansert personsøk. Resultat 0. 
Som det er nå så er det ikke samsvar mellom de valgbare rollenavnene i Avansert personsøk og det som står i databasen. Dette bør dere rette opp i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2022 den 18.33, Arne Jullum skrev:

Hei!
Prøvde nettopp søk på Brud, Innflyttet og Utflytter som er roller en kan søke på i funksjonen Avansert personsøk. Resultat 0. 
Som det er nå så er det ikke samsvar mellom de valgbare rollenavnene i Avansert personsøk og det som står i databasen. Dette bør dere rette opp i.

Vi vet at det har skjedd noe med at funksjonen Roller sluttet å virke. Digitalarkivet jobbet med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.