Gå til innhold
Arkivverket

Finner kun dødsmelding og ikke skifte etter mine tipptippoldeforeldre Lars Johnsen og Olava Johnsen født Tolgensgaard Rise døde i Trondheim i 1897 og 1887


vidar birkeland
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har nå funnet og fått hjelp til å finne dødsmeldingene fra 30.01.1897 for Lars og fra 19.07.1887 for Olava i Trondheim. De bodde i Kongensgate 39. Men jeg finner ingen skifteprotokoller eller lignende som dekker perioden. Er det en lakune i dokumentasjonen eller er det oppbevart på en uvanlig måte. Jeg har sjekket diverse listen som dekker fra 1700 til 1900 og der er skiftene ikke å finne. Olava hadde særkullsbarn og overtok huset fra forrige ektefelle da han, Peder Solem, døde, som også hadde særkullsbarn så der måtte det gjennomføres et skifte. Jeg vet at Lars hadde skrevet testamente som jeg tenker også gjorde at det ble et skifte etter ham selv om han kun hadde en datter som levde da han døde.

Takknemlig for hjelp

 

Hilsen Vidar Birkeland

Endret av vidar birkeland
Korrigering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • vidar birkeland changed the title to Finner kun dødsmelding og ikke skifte etter mine tipptippoldeforeldre Lars Johnsen og Olava Johnsen født Tolgensgaard Rise døde i Trondheim i 1897 og 1887
6 timer siden, vidar birkeland skrev:

Hei

 

Jeg har nå funnet og fått hjelp til å finne dødsmeldingene fra 30.01.1897 for Lars og fra 19.07.1887 for Olava i Trondheim. De bodde i Kongensgate 39. Men jeg finner ingen skifteprotokoller eller lignende som dekker perioden. Er det en lakune i dokumentasjonen eller er det oppbevart på en uvanlig måte. Jeg har sjekket diverse listen som dekker fra 1700 til 1900 og der er skiftene ikke å finne. Olava hadde særkullsbarn og overtok huset fra forrige ektefelle da han, Peder Solem, døde, som også hadde særkullsbarn så der måtte det gjennomføres et skifte. Jeg vet at Lars hadde skrevet testamente som jeg tenker også gjorde at det ble et skifte etter ham selv om han kun hadde en datter som levde da han døde.

Takknemlig for hjelp

 

Hilsen Vidar Birkeland

 

I dødsfallsmeldingene vil det normalt være oppgitt hvordan boet ble skiftet. 

 

Jeg forstår deg dithen at Olavas ektefelle, Peder Solem, døde først. Har du sjekket dødsfallsmelding og om det finnes skifte etter ham?

 

Selv om det foreligger testamente betyr ikke det nødvendigvis at det ble holdt offentlig skifte.

 

Kanskje dette kan hjelpe deg på vei: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/fodsel-dod-og-navn/skifte-og-arv-en-innforing 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har undersøkt denne?: https://media.digitalarkivet.no/view/25106/52 

 

Denne skiftelista kan være verdt å undersøke på lesesalen: https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000428410?ins=SAT 

Og i skifteprotokollene finnes det registre: https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000314781?ins=SAT Hvis det ble foretatt utlodning, så vil dette være registrert i disse protokollene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tusen takk for svar. '

Jeg har forgjeves søkt etter skifte til begge mine tipptippoldeforeldre i diverseoversikten du viser til fra 1700 til 1900 uten å finne skifte til verken Olava eller Lars der. Den lista du viser til er skannet og tilgjengelig. Når jeg søker å åpne den andre linken du la ved står det at den er klausulert.

Hovedutfordringen er at jeg kun finner oversikter over dødsfallsmeldinger i den aktuelle perioden, slutten av 1800-tallet, tilgjengelig digitalt i det skannede materialet. Jeg lurer konkret på om det skyldes at dette materialet ikke finnes, altså at det er en lakune for alt skiftemateriale for Trondheim på slutten av 1800-tallet(og det burde være kjent). Eller at dette materiale er rubrisert på en uvanlig måte, eller at det pga en feil ved søkermotoren ikke kommer opp ved elektroniske søk. Min personlige utfordring er at jeg ikke finner de to aktuelle skiftene, der i det minste Olavas dødsmelding virker å antyde et behov for skifte:  Skiftemateriale: SAT, Trondheim byfogd, 3/3L/L0003: Dødsanmeldelsesprotokoll, 1884-1891, s. 209-210 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no). Det generelle problemet

er at ingen skiftedokumentasjon virker å være tilgjengelig for noen på slutten av 1800-tallet i Trondheim og det er et større problem enn de eller evt det manglende skiftet etter Olava og Lars.

 

Hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, vidar birkeland skrev:

Hei

Tusen takk for svar. '

Jeg har forgjeves søkt etter skifte til begge mine tipptippoldeforeldre i diverseoversikten du viser til fra 1700 til 1900 uten å finne skifte til verken Olava eller Lars der. Den lista du viser til er skannet og tilgjengelig. Når jeg søker å åpne den andre linken du la ved står det at den er klausulert.

Hovedutfordringen er at jeg kun finner oversikter over dødsfallsmeldinger i den aktuelle perioden, slutten av 1800-tallet, tilgjengelig digitalt i det skannede materialet. Jeg lurer konkret på om det skyldes at dette materialet ikke finnes, altså at det er en lakune for alt skiftemateriale for Trondheim på slutten av 1800-tallet(og det burde være kjent). Eller at dette materiale er rubrisert på en uvanlig måte, eller at det pga en feil ved søkermotoren ikke kommer opp ved elektroniske søk. Min personlige utfordring er at jeg ikke finner de to aktuelle skiftene, der i det minste Olavas dødsmelding virker å antyde et behov for skifte:  Skiftemateriale: SAT, Trondheim byfogd, 3/3L/L0003: Dødsanmeldelsesprotokoll, 1884-1891, s. 209-210 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no). Det generelle problemet

er at ingen skiftedokumentasjon virker å være tilgjengelig for noen på slutten av 1800-tallet i Trondheim og det er et større problem enn de eller evt det manglende skiftet etter Olava og Lars.

 

Hilsen Vidar


Av katalogen for arkivet etter Trondheim byfogd ser det ut til at det er bevart komplett skiftemateriale. 
 

At materiale ikke er tilgjengelig på Digitalarkivet, betyr ikke at det ikke finnes. De to siste lenkene i posten min over, viser til spesifikke arkivstykker som du må på lesesalen for å undersøke. Arkivportalen er en oversikt over hva som finnes av arkiver og dets innhold. Digitalarkivet er et nettsted for digitaliser arkivmateriale. Ca 3 % av Arkivverkets arkivmateriale er digitalisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terje Nomeland - Arkivverket skrev:


Av katalogen for arkivet etter Trondheim byfogd ser det ut til at det er bevart komplett skiftemateriale. 
 

At materiale ikke er tilgjengelig på Digitalarkivet, betyr ikke at det ikke finnes. De to siste lenkene i posten min over, viser til spesifikke arkivstykker som du må på lesesalen for å undersøke. Arkivportalen er en oversikt over hva som finnes av arkiver og dets innhold. Digitalarkivet er et nettsted for digitaliser arkivmateriale. Ca 3 % av Arkivverkets arkivmateriale er digitalisert. 

Hei

Tenker det burde fremgå klart at skiftematerialet for Trondheim i slutten av 1800-tallet ikke er skannet, når senere perioder er det. Etter 1935 har en skannet et omfattende skiftemateriale som en ikke får tilgang pga faren for å avsløre adopsjoner.

Jeg er svært takknemlig for denne avklaringen, men stusser over at en skriftlig henvendelse i juni til Statsarkivet i Trondheim som tok opp samme utfordring kun ble svart ut med en ikke hadde kapasitet til å følge opp. Det burde være mulig å få slike avklaringer enklere..

 

Hilsen Vidar

Endret av vidar birkeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er digitalisert av skiftemateriale i arkivet Trondheim byfogd, framgår tydelig ved et søk på Trondheim byfogd i skanna skiftemateriale: https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?page=1&archives[0]=no-a1450-08000000023287

 

Dersom man ønsker å se hva arkivet ellers inneholder, må man undersøke arkivkatalogen i Arkivportalen: https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000762356

 

Trondheim byfogds skifteprotokoller fra den aktuelle perioden er altså ikke digitaliserte og finnes derfor ikke i Digitalarkivet. Men de er planlagt digitaliserte og vil sannsynligvis bli tilgjengelige i Digitalarkivet i løpet av 2022.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.