Gå til innhold
Arkivverket

Kristian Mathiasen fra Myre i Høyjord, Andebu


Morten Kielland
 Del

Recommended Posts

Kristian Mathiasen Myre ble født 4.mai 1843 i Høyjord, Andebu.
Han giftet 1868 seg med sin kusine Elen Andrea Nilsdatter (1838-1922). De fikk 2 barn.
Kristian var sjømann og forsvant.
Det siste sporet etter han er notatet i kirkeboka for Christiana Elise som ble født 14.juni 1870: https://www.digitalarkivet.no/kb20051027020502

Omkom han på sjøen? Hva hendte ham?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye hjelp dette, men i folketellinga av 1875 skriver Elen Andrea Nilsdatter seg som enke.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052147004097

Hun er medeier i bruket på Myhre og driver det sammen med broren, Lars Nilsen. 75 år gamle Anne Larsdatter, som også inngår i husholdninga, er vel deres mor. Jeg tok et raskt sveip gjennom døde og utflyttete mellom 1869 og 1875, men han er ikke nevnt der. I min familie ble folk oppført under døde også når de forsvant på havet. Med så små barn burde det vel finnes et offentlig skifte?

Endret av Christer Kjølsrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når faren dør 21.des 1881 står det i dødsfallmeldingen: «Sønnen Kristian Mathiasen, der er død og hvor efterlader seg 2 umyndige døtre på Myre i Fon.»

Så begynner jeg å lete i skipslister og finner:

·         Påmønstret 4.feb 1862 hos skipper Carl Kock på Nordpool fra Tønsberg-Ishavet. Avmønstret 16.jun 1862 i Tønsberg.

·         Påmønstret 18.sep 1862 hos skipper Abrahamsen på Aurora fra Drammen-Mondros. Avmønstret 18.okt 1862 i Drammen.

·         Påmønstret 24.feb 1863 hos skipper Kock på Nordpool fra Tønsberg-Ishavet. Avmønstret 24.jun 1863 i Tønsberg.

·         Påmønstret 12.aug 1863 hos skipper Nielsen på Mathilde fra Drammen-London. Avmønstret 26.okt 1863 i Drammen.

·         Påmønstret 29.feb 1864 hos skipper J.Næss på De Vrede fra Fredrikstad-Holland. Avmønstret 3.des 1864 i Fredrikstad.

·         Påmønstret 29.mar 1865 hos skipper Kock på Nordpool fra Tønsberg-? Avmønstret 24.okt 1866 i Tønsberg.

·         Bevangret Elen Andrea Nilsdatter februar 1867.  

·         Påmønstret 14.mar 1867 hos skipper ? på Emanuel fra Tønsberg-Holland. Avmønstret 21.okt 1867 i Fredrikstad.

·         Påmønstret 20.mar 1868 hos skipper C.Mathisen på ? fra Kristiania-No?. Avmønstret 17.aug 1868 i Horten.

·         Påmønstret 29.aug 1868 hos skipper N.L.Hall på ? fra Tønsberg-Drammen. Avmønstret 28.okt 1868 i Tønsberg.

·         Han var styrmann når han giftet seg 20.nov 1868 med Ellen Andrea Nilsdatter. Otilde Andrine Kristiansdatter født 28.nov 1868.

·         Patent nr. 1906: 28.jan – 9.apr 1869 styrmann.

·         Påmønstret 8.mai 1869 Wingolf i Drammen-Geterain? Avmønstret 10.okt 1869 i Drammen.

·         Bevangret Elen Andrea Nilsdatter oktober 1869.

·         Påmønstret 18.okt 1869 Morkv En i Drammen-Engl. Ser ut som om Engl betyr ganske enkelt England.

·         Han var styrmann når han er skrevet inn som far når Kristiane Elise ble født 14.jun 1870 i kirkeboka.

 

Har ikke funnet notater i skipslisten om at han døde, og han ble ikke avmønstret etter Englandsturen. Han finnes heller ikke som død i kirkebøkene eller i dødsfallmeldingene. 

Døde han eller hoppet han av i England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det fikk jeg ikke med meg, og det stemmer bra med det jeg fant nå.

Jeg fant enda en sjømannsrulle om Kristian Mathiassen Myhre. Helt til høyre her leser jeg "sign død 5/5 70". Se: Hovedrulle 1 Tønsberg innrulleringskontor hovedrulle patent 1906.

Trolig har han falt i sjøen, og derfor er han ikke ført i kirkebøkene hjemme i Andebu som begravet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser at Christian Mathiassen Myhre påmønstret i Drammen 18.okt 1869 på skipet "Morkv Een". Er det noen som lese dette anderledes, og hva slags skip var dette?

 

Se Patent 1906: https://www.digitalarkivet.no/ru20090422630407

Se også Patent 1906: https://www.digitalarkivet.no/ru20090422690965

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morten Kielland skrev:

Helt til høyre her leser jeg "sign død 5/5 70".

 

Jeg tror det skal leses Siges død 5/5 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.