Gå til innhold
Arkivverket

Kildebruk: Korrespondanse mellom Fogd og Skarpretter angående henrettelser i Norge på 1700 og 1800-tallet


Sture Busch
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg er en relativ nybegynner når det gjelder å utforske de rikholdige arkivene,  og jeg har startet med å prøve meg på å lese tingbøker.  Noe som jeg synes er spennende,  og inspirert av bøkene til Torgrim Sørnes så lurer jeg på om det er andre kilder enn tingbøker/rettsprotokoller som gir informasjon vedrørene saker hvor dødsstraff har vært benyttet i det norske rettsystemet som f.eks avhør som ble gjort av mistenkte i forbindelse med rettsaker.  I tillegg så hadde det vært interessant å kunne lese korrespondanse mellom Fogd og Skarpretter (f.eks hvor Skarpretter får beskjed om å stille opp på en gitt dato for å fullføre en rettskraftig dom)

 

Til slutt så lurer jeg på hvilke kilder som er brukt når det gjelder beskrivelser av selve henrettelsene .   Det finnes jo beskrivelser av henrettelser hvor det har gått litt "skeis" , og da kunne det være spennende å lese noen samtidige beskrivelser av hendelsene.  

 

Jeg innser at jeg kanskje er litt ustruktrert så jeg skal sammenfatte hva jeg er på jakt etter i kildematerialet.

 

1. Vitneavhør i forbindelse med rettsaker i underrett/lagmannsrett

2. Korrespondanse mellom Fogd og Skarpretter

3. Beskrivelse av henrettelser som er utført av Skarprettere.  

 

Hvis noen har tips til hvor jeg kan finne en eller flere av disse i kildene , og vet hvorvidt noe av dette finnes i skannet format så hadde jeg blitt veldig takknemmelig 🙂

 

Mvh,

Sture Busch

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiarkivene kan inneholde forhørsprotokoller. Her må du rett og slett sjekke ut hva som fins i det enkelte politiarkiv. Du finner kataloger til mange politiarkiv på Arkivportalen, men det vil også finnes arkivmateriale som fremdeles ikke er registrert der. Da må man få gjort undersøkelser og oppslag på den enkelte lesesal. Det kan også finnes vitneavhør i tingbøker eller saksmapper i sorenskriverarkivene.

 

Beskrivelser av henrettelser kan finnes i fogdens eksekusjonsprotokoll.  Fogdearkivene vil også være stedet å leite etter korrespondanse mellom fogd og skarpretter, i den grad dette er bevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.