Gå til innhold
Arkivverket

Kista til Kari Pedersdatter Hvattum anno 1762 - Gran, OP


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Ei venninne arvet i sin tid ei stor og flott kiste som er påmalt Kari Peders Datter Hvatom Anno 1762.

 

Jeg vet ikke mye om min venninnes slekt bakover, annet enn at hennes slekt fra Hadeland kommer fra en av Tingelstad-gårdene, og at kista må ha kommet hit i sin tid. Her er hennes familie i FT 1900.

Kunne vært spennende å se om det gikk an å finne ut hvem denne Kari Pedersdatter fra Hvattum var og om det skjedde noe spesielt i 1762, siden kista har fått påmalt dette årstallet.

All hjelp mottas med takk.

post-232-0-75546900-1296911031_thumb.jpg

post-232-0-81832100-1296911039_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken streika.Prøver på nytt.<br><a href="%20http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9342&idx_id=9342&uid=ny&idx_side=-163">Vielse 30 nov 1762</a><br>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary her får du gode tips om lenker.

 

(men - det visste du vel allerede ser jeg av andre innlegg)

 

Ja,jeg brukte denne metoden.

Og alt ser riktig ut,helt til jeg legger det inn.

Forstår ikke hvorfor det ikke lykkes å legge inn.

 

 

Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også noe av det samme problemet i et annet innlegg. Da jeg slo av funksjonen "rikt tekstformat" forsvant problemet, men jeg vet ikke om det er dette som er årsaken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallet fra kirkeboken <a href="%20http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9344&idx_id=9344&uid=ny&idx_side=-327">Gravlagt 6 juni 1799 </a><br>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Ting tyder på at hun kan ha søsken som heter Lars, Thora, Margrethe og Marthe.

Skal se om jeg finner noen barn av Kari og Povel, og ta en titt på fadderne de brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Pedersdtr. ble født på Hvattum og ble døpt 9.7.1741. Hun ble gift 30.11.1763 med Povel Povelsen Romholt.

 

Karis mor er en sidegren av min slekt.

Anne Torgersdtr. Hvattum ble født på Dælen og ble døpt 4. søndag etter trinitatis 1723. Ved skiftet etter morfaren i 1740 ble det oppgitt at hun var gift med Peder Larsen Rosendal. Ved skiftet som foreldrene holdt i 1755 ble det opplyst at hun var gift med kobberslager Peder Larsen Hvattum.

Anne og Peder hadde følgende barn:

1. Kari Pedersdtr. Romholt, døpt 9.7.1741. Hun ble gift 30.11.1763 med Povel Povelsen Romholt.

2. Lars Pedresen Bjerke, født 1744. Han ble gift i 1779 med Mari Torstensdtr.

3. Jørgen Pedersen, døpt 27.12.1747, død 1748.

4. Tore Pedersdtr., døpt 27.12.1749.

5. Ingeborg Pedersdtr., født 1753.

6. Margrete Pedersdtr., født 1756.

7. Marte Pedersdtr., født 1761.

 

Anne Torgersdtr. var datter av Torger Hansen og Tore Olsdtr. Dælen:

Tore Olsdtr. Dælen ble født ca. 1698. Ved skiftet etter faren i 1740 ble følgende opplyst: 4de Datter Tore Olsdatter Dælen, død og efterlot sig med hendes igienlevende Mand Torgier Olsen som nu var tilstæde 1 søn ved Naufn Olle Torgersen 14 aar gl og 1 datter naufnlig Anne Torgersdatter gift med Peder Larsen Rosendal. Tore Olsdtr. Dælen ble begravet 9. søndag etter trinitatis 1731, oppgitt å være 33 år gammel.

Torger Hansen soldat under major Langelands kompani og Tore Olsdtr. ble trolovet 27.6.1722 og gift 22.10.1722. Verken ved trolovelsen eller ved vielsen ble det oppgitt noe etternavn på noen av dem. Deres forlovere var: Ifuer Tislebachen og Jørgen Olsøn Egge.

Tore og Torger hadde følgende barn:

1. Anne Torgersdtr. Hvattum, døpt 4. søndag etter trinitatis 1723.

2. Ole Torgersen, døpt 8. søndag etter trinitatis 1727. Ved skiftet etter morfaren i 1740 var han 14 år gammel.

3. Gollov Torgersdtr., døpt 3. juledag 1730. Hun er ikke nevnt i skiftet etter morfaren i 1740 og må være død før det.

Torger Hansen Dælen ble gift andre gang 4.1.1732 med Kirsti Olsdtr Sau. Torger ble begravet 22.4.1761, oppgitt å være 75 år gammel.

 

Tore Olsdtr. Dælen var datter av Ole Jørgensen og Gollov Iversdtr. Egge:

Ole Jørgensen Egge ble født ca. 1661. Ved manntallet i 1666 bodde han hjemme hos faren på Egge og ble oppgitt å være 5 år gammel. Han overtok som leilending på garden midt-Egge i Gran. Ole døde høsten 1740. I kirkeboka er følgende innført: Mandagen d 10de octobr: blef begraven ved Næs Ole Jørgen Egge i hans Alder 84 aar. Dette må ha vært Ole Jørgensen, siden det ble holdt skifte etter ham litt over en måned senere, 18.11.1740. Men i kirkeboka er også følgende innført noen sider lenger ut: Onsdagen d 25de Jan: blef begraven ved Næs Ole Jørgensen Egge i hans Alder 84 aar.

I 1683 ble Ole Jørgensen Egge stevnet for tinget for leiermål med Aase Iversdtr. Det kan tyde på at de hadde et barn sammen utenfor ekteskap. Hva dette barnet het er ukjent.

 

Ole var gift første gang med Tore Gulbrandsdtr. Det er ikke kjent hvor hun kom fra eller når hun ble født. Hun døde ved Kyndeslmisse tider i 1697 (2. februar). Det ble holdt skifte etter henne 10.10.1697.

 

Ole og Tore hadde følgende barn:

1. Jørgen Olsen Egge, født ca. 1687, død 1739.

2. Alf Olsen Egge, født ca. 1690, død 1713.

3. Karen Olsdtr. Bråum, født ca. 1691. (Dette er min ane).

4. Ragnild Olsdtr. Teslobakken, født ca. 1692.

 

Ole var gift andre gang med Gollov Iversdtr. Hun ble født ca. 1670 og døde på Egge i 1732. I kirkeboka er følgende innført 3. påskedag 1732: …… begraven ved Næs Jens Olsen Egge gammel 31 aar saa og hans Moder Gollof Iversdatter gammel 61 aar.

 

Ole og Gollov hadde følgende barn:

5. Ingebor Olsdtr. Eggehagen, født ca. 1694, død 1748.

6. Iver Olsen Rossum, født ca. 1698, død 1748.

7. Tore Olsdtr. Dælen, født ca. 1698, død 1731.

8. Jens Olsen Egge, født ca. 1701. Han ble begravet 3. påskedag 1732: begraven ved Næs Jens Olsen Egge gammel 31 aar.

9. Gubiør Olsdtr. Svinning, død 1779. Hun ble gift med Gulbrand Erichsen Svinning.

10. Stephen Olsen Egge, døpt 20. sødag etter triniatis 1708, død 1735.

11. Maren, døpt St. Michels dag 1712. Hun døde 5 uker og 1 dag gammel og ble begravet 25. søndag etter trinitatis 1712.

 

Ole Jørgensen Egge var sønn av:

Jørgen Jensen Egge som ble født ca. 1622. Han var gardbruker på midtre Egge (også kalt østre Egge) i Gran som han bygslet fra 1655. Garden tilhørte da kronen. Ved manntallene i 1664, 1665 og 1666 ble han oppgitt å være henholdsvis 42 år, 43 år og 44 år gammel.

Det er ikke kjent hvem Jørgen var gift med.

Følgende barn er kjent (det kan ha vært flere):

1. Ole Jørgensen Egge, født ca. 1661, død 1740.

2. Jens Jørgensen Eggehagen.

3. Eli Jørgensdtr. Eggehagen, født ca. 1674, død 1759.

 

Ole Jørgensen ble i manntallet i 1666 oppgitt å være sønn av Jørgen Jensen. I skiftet etter Oles første kone i 1697 oppgis det at han hadde broren Jens Jørgensen. I en rettsak i 1722 ble det oppgitt at Jørgen Torchilsen Eggeie (Eggehagen) var i nært svogerskap med Ole Jørgensen Egge. Han må ha vært gift med Eli Jørgensdtr. som må ha vært en søster av Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ole Arild for fyldig og spennende informasjon!

Takk til deg også Ann-Mary for lenker!

 

Da gjenstår det å finne ut hvordan kista havnet på Tingelstad til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kista må komme fra enten Anders Nielsen Tingelstad, f. 3. sept 1860 eller Anne Maria Olsdatter Tingelstad, f. 5. aug. 1863.

 

Foreldrene til Anders var Niels Andersen Tingelstad og Anne Juulsdatter.

 

Foreldrene til Anne Maria var Ole Simonsen Tingelstad og Mari Olsdatter.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Pedersdtr. ble født på Hvattum og ble døpt 9.7.1741. Hun ble gift 30.11.1763 med Povel Povelsen Romholt.

 

Ole Arild, jeg må bare få presisere at Kari Pedersdatter ble født på Rosendal, og at hun ble gift 30.11.1762 med Povel Povelsen Romholt.

 

Altså samme årstall som på kista, så det er nok brudekista hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kartlagt slekta til venninna mi uten å finne noen umiddelbar link til Kari Pedersdatter Hvattum. Kista ser dermed ut til ikke å være direkte nedarvet.

 

Konklusjonen får så langt bli den at kista har kommet inn i slekta på en annen måte - kanskje via auksjon.

 

Men uansett var det artig å få vite vite mer om Kari Pedersdatter Hvattum, og få stadfestet at dette var hennes brudekiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne arvet i sin tid ei stor og flott kiste som er påmalt Kari Peders Datter Hvatom Anno 1762.

 

Jeg vet ikke mye om min venninnes slekt bakover, annet enn at hennes slekt fra Hadeland kommer fra en av Tingelstad-gårdene, og at kista må ha kommet hit i sin tid. Her er hennes familie i FT 1900 .

Kunne vært spennende å se om det gikk an å finne ut hvem denne Kari Pedersdatter fra Hvattum var og om det skjedde noe spesielt i 1762, siden kista har fått påmalt dette årstallet.

All hjelp mottas med takk.

 

 

FRA PER JACOB DESSERUD

Året 1762 var det året Kari giftet seg. Kista var nok ei utstyrskiste. Men Kari døde alt i 1765, begravet fra Romholt (en gard under Hval) i Gran 10. april, oppgitt alder 24 år. Hun hadde ingen barn. Enkemannen Paul Paulsen Romholt 1753-1815 giftet seg igjen 1770 og fikk 7 barn i årene 1771-1791. Jeg ser ikke umiddelbart at noen av barna hadde etterkommere som leder til denne Tingelstad-familien. Den nye kona var fra Kløvstad, og broren hennes var en av forfedrene til Anne-Maria Olsdtr som er nevnt i lenka. Det er lett å finne slike forbindelser mellom de store gradene på Hadeland.

 

Jeg vet ikke om kista ble værende på Romholt, eller om den flyttet tilbake til Hvattum etter at Kari døde. Ei søster til Kari var Tore Pedersd 1749-1831, gift med enkemann Peder Hansen Grinaker, deres datter Anne Pedersd 1785-1807 var gift med Knut Olsen Kløvstad, deres datter Tore Knutsd 1806-74 var gift med Simen Gudbrandsen Tingelstad f Elken 1793-1838, sønnen Ole Simensen f 1835 var far til Anne-Maria Olsd som er nevnt i lenka.

 

Så her er det iallfall en slektsforbindelse. Men kista kan også ha blitt solgt på auksjon, kanskje flere ganger, og på den måten kommet til Tingelstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Arild, jeg må bare få presisere at Kari Pedersdatter ble født på Rosendal, og at hun ble gift 30.11.1762 med Povel Povelsen Romholt.

 

Det er helt riktig. Jeg ser nå at hun ble født på Rosendal, foreldrene kom til Hvattum senere. Og 1762 er rett årstal for vielsen. Takk for tilbakemeldingen, det er greit å får rettet opp skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#23: Ser man det - så var det en slektsforbindelse likevel! Jeg har ikke vært grundig nok i kartleggingen min, skulle gått én generasjon lengre bak.

Tusen takk, Per Jacob for interessen og redegjørelsen! Kista kan selvsagt ha kommet til Tingelstad på andre måter, men det er jo like sannsynlig at den er nedarvet fra Kari Pedersdatters søster, Tore Pedersdatter, gjennom de ledd du beskriver.

 

#24: Ole Arild - Sjelden jeg finner feil i det du har produsert, og det er ikke rent lite. Hatt mye glede av det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.