Gå til innhold
Arkivverket

Henrik Fæster f. i Bergen 1714 - Bosetter seg i Danmark. Skipper, dør på vei fra Saint Croix - Hans barn ? Og også hans sønn Jens Jørgen sine barn?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Jeg har registrert 7 barn etter Henrik og kona Inger Kirstine Jørgensdatter.

 

De jeg ikke finner noe om etter fødsel/dåp er:

 

Anna Birgitte Fester født ca 1743

 

Hans Benjamin Fester døpt 19. aug 1756 i Helligånds Kirke

 

Mangler også dødsår for Henriette Christine Fester som var singel i 1801 og bodde da hos sin bror Jens.

 

Er det noen som kan hjelpe?

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ivar.

 

Jeg har  i et arbeidsdokument notert at Hans Benjamin døde i Danmark 22.08.1783.

Men jeg har av en eller annen grunn ikke notert hvor den opplysningen har kommet fra.

Når det gjelder de to andre du spør om er jeg dessverre helt blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også noe "sorte hull" vedrørende Henriks sønn Jens Jørgen sine 9 barn.

 

Jens Jørgen Fester 20. aug 1747  København - 1. jan 1827 (i en alder av 79)  Ringkøbing Amt og kona Ane Cathrine Elkiær.

 

Inger Christine Fester f. ca 1769. Gift, barn, død?

Henrik Fester f. ca. 1772 i Fredriksborg - 28. aug 1813. Gift, barn, død ?

Henriette Cathrine Fester f. ca 1778 i Fredriksborg - 13. mar 1824. Gift, barn, død?

Henrik Benjamin Fester f. 28. mar 1785. Konfirmert i Karrebæk i 1800. Gift, barn,død?

 

Her i 1787

Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Jens Fæster   40   Gift   Hosbonde   Kiøbmand     
Catrine Elkier   31   Gift   Hans Kone        
Inger Fæster   18   Ugift   Deres Barn        
Jens Fæster   17   Ugift   Deres Barn        
Sophia Fæster   13   Ugift   Deres Barn        
Christian Fæster   10   Ugift   Deres Barn        
Henriette Fæster   9   Ugift   Deres Barn        
Juliane Fæster   6   Ugift   Deres Barn        
Bentjamin Fæster   3   Ugift   Deres Barn        
Inger Elkier   34   Ugift   Konens Søster        
Karn Møller   50   Ugift   Konens Sødskende Barn        
Anna Hans Datter   25   Ugift   Pige  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ivar Moe changed the title to Henrik Fæster f. i Bergen 1714 - Bosetter seg i Danmark. Skipper, dør på vei fra Saint Croix - Hans barn ? Og også hans sønn Jens Jørgen sine barn?

Jeg skal grave litt i gamle notatbøker i morgen i håp om å finne noe som kan brukes, men ikke ha for store forhåpninger. Jeg konsentrerte meg i all hovedsak om den delen av Fæster slekten som ble værende i Vest Norge, og fulgte bare unntaksvis de som dro ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger for ordens skyld inn f.t. 1801:

https://www.danishfamilysearch.com/cid1395668

Census Year
1801
Name
Henrich Benjamin Fester
Gender Male
Age 16
County Præstø
Hundred Tybjerg
Parish Næstved Købstad
Placename Nestved Kiøbstæd
     
Born date 1785
Born Place
 
House Role Deres søn
Marital Status Single
 
Family No 338
Matr No Karrebeksminde
Record No 1769
Source reference 283
No of Marriages  
When married  
Living Children  
Dead Children  
 
 
Address  
Matrikel  
No. of fam. in house  
Business  
Business place  
Business area  
When moved to area  
Last place  
Temp place  
 
Income  
Savings  
State Tax  
Area Tax  
Comments  
Dataentry Comments  
Household
  Rec. no. Name Sex Age Born Year Marital Status Information
search.png 1766 Jens Jørgen Fester Male 54 1747 Married Husbonde Strandtoldbetient
search.png 1767 Cathrine Elkiær Female 51 1750 Married Hans kone
search.png 1768 Juliane Wilhelmine Fester Female 20 1781 Single Deres datter
search.png 1769 Henrich Benjamin Fester Male 16 1785 Single Deres søn
search.png 1770 Mariane Elisabeth Fester Female 10 1791 Single Deres datter
search.png 1771 Inger Margrethe Elkiær Female 49 1752 Widow hans Broder Kone Enke efter Skibsassistent Fester
search.png 1772 Kirstine Dorthea Fester Female 12 1789 Single Dennes Datter
search.png 1773 Henriette Christine Fester Female 49 1752 Single hans Søster
search.png 1774 Ellen Hansdatter Female 24 1777 Single Tjenestepige
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ivar Moe skrev:

Henrik Fester f. ca. 1772 i Fredriksborg - 28. aug 1813. Gift, barn, død ?

Henriette Cathrine Fester f. ca 1778 i Fredriksborg - 13. mar 1824. Gift, barn, død?

 

Et lite spørsmål: har du bare datoer og ikke dødssted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg fant nett nå at Inger Christine Fester f. ca 1769 var å finne i Kjøpenhavn 50 år gammel og ugift. Det vil vel si at hun var der ca 1820. 

 

Heriette Christine bodde hos sin bror Jens i Nestvedt Kiøbsted i 1801

 

Jeg fant nå også endelig dødsdato til Jens Jørgen Fester 20. aug 1747  København. Tidligere har jeg registrert den til før 1827, da hans andre kone Ane Kolbye gifter seg oppigjen i 1826.

 

 

 

Jens Jørgen Fæster (søn af kaptajn og kinafarer Henrik F.), født 20. august 1747 i København (Frelsers), død 29. juli 1825 i Ringkøbing. Gift 1. gang ca. 1770 med Anne Cathrine Sørensdatter Elkjær (datter af undergraver Søren Hansen E. og Kirstine Andersdatter Lie), døbt 16. juli 1750 i København (Nikolaj), død 17. november 1813 i Ringkøbing. Gift 2. gang 25. marts 1814 i Ringkøbing med Anne Kolbye (datter af købmand Bertel K. og Obel Cathrine Mørch), født 29. april 1784 i Ringkøbing, død 3. maj 1859 i Ringkøbing (hun gift 2. gang med postmester Thomas Iversen Koed, død 1846 i Ringkøbing).
Bosat i Frederikssund i 1770’erne. Købmand i København ca. 1780. Konsumtionskontrollør i Skælskør 1790. Strandtoldbetjent i Karrebæksminde (under Næstved toldsted) 23. marts 1791. Konsumtionskasserer i Varde 20. marts 1805. Told- og konsumtionsinspektør i Ringkøbing 5. september 1806, suspenderet 4. november 1820, fradømt 24. juni 1823.
Kammerråd 1813.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=375730&sort=e

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:FKC8-X5T

 

Name Anders Tang

Sex Male

Spouse's Name Mariane Elisabeth Faester

Spouse's Sex Female

Marriage Date 16 Sep 1812

Marriage Place Ringkøbing, Ringkøbing, Denmark

Marriage Place (Original) Ringkobing, Ringkobing, Denmark

 

http://hardsyssel.org/bogarkiv/pluginAppObj_17_01/1921.pdf - se side 32-33 - opplysninger om Anders Tang og Mariane Elisabeth Fæster og deres barn. 

 

Men dette er vel opplysninger du antakelig har fra før...???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått gjennom alle gamle notater jeg gjorde i forbindelse med arbeidet med Fæster-slekten, men det var dessverre ikke noe mer å hente der om den delen av slekten som havnet i Danmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det meste å falle på plass. De som ikke lar seg finne noe om utover ung alder er sannsynligvis død ung, eller forble ugift.

 

Er det noe slektskap eller kjente relasjoner mellom Fæster slekta i Bergen og omegn og skredder/baker slekta Baltzersen Fester i Trøndelag som også er å finne etterkommere av i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verserer en del slektstre som kobler de sammen.

Baltzer Fæster tok borgerskap i Bergen 28.01.1635, han var fra Glückstad, Tyskland og slo seg ned i Trondheim hvor han fikk tre sønner, Henrik, Claus og Boye.

 

Diderich Fæster tok Borgerskap i Bergen 16.06.1636. Han var angivelig fra Lübeck, Schleswig-Holstein, Tyskland og holdt seg i Bergen.  Han fikk barna Margrethe, Lorentz, Modesta og Alexander.

 

Noen vil ha det til at de var brødre og at faren het Diderich.

Men om man ser på navnebruken på etterkommerne er det i alle fall ingenting som tyder på at det stemmer når det gjelder Bergensgrenen. Det er stor forskjell på navnebruken på etterkommerne i Bergen kontra Trondheim.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for betraktninger Rune.

 

Da er begge familiene fra Schleswig-Holstein i det minste. Men som du sier så er det smått med navnelikhet, så da er det vel som du sier lite trolig at Baltzer og Didirich var i nær slekt.

 

Vanskelig å søke i Schleswig - Holstein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2021 den 22.09, Rune Thorstensen skrev:

Jeg har  i et arbeidsdokument notert at Hans Benjamin døde i Danmark 22.08.1783.

 

Du hadde rett data. Men han døde på vei fra/til Kina.

 

Jeg finner også en Alexander Fæster (skipsassistent) som forulykker ved feb. 1738. Kan det være Alexander Jensen Fæster f. 1710 ?

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt være Alexander Jensen Fæster som døde 1738, men det er vanskelig å vite om det ikke er angitt noen alder ved dødsfallet.

 

Jeg har imidlertid også en Alexander Hansson Fæster fra Rygg i Gloppen født 1716 som skal ha dødd i Ostindia i 1736?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen andre  i Norge eller Danmark som kan passe, så er rimelig sikker på at det er rett mann.

 

Utover det så finner jeg Henrik Jensen Fæster som dør i Calcutta 15 sep. 1771. Begravd dagen etter.

 

Og Hans Didrich Fæster som dør i 1769

 

En Rasmus Fæster som må være født i Norge.

 

Osv.

Interessant lesing. 

 

Skal sende til deg på mail i morgen. Sliter fortsatt med å legge inn annet enn tekst her. Noe som vet hva grunnen til det kan være ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg har imidlertid også en Alexander Hansson Fæster fra Rygg i Gloppen født 1716 som skal ha dødd i Ostindia i 1736?

 

Ok, der har du en ja. Da må dette studeres nærmere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ivar Moe skrev:

eg har imidlertid også en Alexander Hansson Fæster fra Rygg i Gloppen født 1716 som skal ha dødd i Ostindia i 1736?

 

Hva er kilden til dette ?

 

Her er hva jeg har av kilde.

 

image.png.37fb5f071c775904083b77f05f836e56.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, vil tro vi snakker om samme kilde i og med at jeg har notert febr.1738 med et spørsmålstegn bak.

Men som før sagt, jeg har ikke lagt ned store anstrengelser i å følge dem som dro fra Norge igjen, enten de nå slo seg ned i Danmark eller andre steder. Det vil sikkert kunne finnes langt flere av denne slekten enn det jeg ved hjelp av andre klarte å grave frem. I så måte har jo du gjort en kjempefin jobb.

Og skulle du snuble over flere av denne slekten er jeg jo fortsatt interessert selv om jeg ikke aktivt jobber med dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.