Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å verifisere navn i inngåelse av ekteskap


Åsta Lorentsen
 Del

Recommended Posts

I Bømlo bygdebok band IV, side 496, finner eg info om ei av mine tippoldemødre Karen Toline Aslaksdtr. som først gifter seg med Jens Helleson Erdmann, og deretter med min tippoldefar Christian Olson Dahl (født 1812 i Bergen). Karen Toline Aslaksdtr står med etternavn Aadland frå Hitra i bygdeboka. Etternavn og frå-plass kan ikkje etter mi meining stemma, trur det er lest feil, ref kyrkjebokda der eg finner giftemålet 29. november 1833 (nr 40 1833). SAB, Finnås sokneprestembete, H/Ha/Haa/Haaa/L0005: Ministerialbok nr. A 5, 1823-1835, s. 287
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507620152

Eg meiner det står Quelland (eller Qvelland, i dag skrives det Kvelland) og Hitterø (Hidra). Ber om hjelp til å verifisere kva som står i kyrkjeboka!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Eg var ganske sikker sjølv, men ønska å få dette verifisert. Ho har mange etterkommarar, finn ho i ein del slektstre, men det ser ut som om alle har godtatt at navnet var Aadland og at ho kom frå Hitra, det vil sei godtatt det som er skreve i Bømlo bygdebok. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Tolene blir omtalt i det fjerde bindet av bygdebok for Hidra herred som er under utarbeidelse nå.

 

Karen Tolenes foreldre var Anne Larsdatter Håland og Atlak Hans-Jakobsen Kvelland i Hidra sogn:  Familie 2 på fol. 476a (s. 23) i folketellingen 1801

 

Anne Larsdatters foreldre var Kirsten Klausdtr. fra Ulltveit i Gjerstad (Aust-Agder) og Lars Larsen på litle Håland i Hidra. Lars var fra Espetveit i Bakke sogn (Sirdal) og er omtalt i bygdebok for Sirdal, bind 5, s. 372: https://www.nb.no/items/57842c142dd8f7426d14f10decb1b823?page=375

 

Atlak Hans-Jakobsens foreldre var Anne Tønnesdtr. fra Kvellandstrand under Abelsnes og Hans Jakob Hansen Kvelland i Hidra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god informasjon, og spennande med ny bygdebok for Hidra bind IV. Veit du om det blir omtalt i den nye boka at Karen Tolene havna på Moster og har stor slekt etter seg i Sunnhordland og andre plasser? Eg hadde funne litt om ho før, men når ein ikkje er kjent i område er det ikkje alltid like lett å finna ut kva bygdebøker ein skal søka etter. Eg var forresten innom Hitterøy Kystlag på facebook. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg som står for manus og layout. Karen Tolene blir omtalt med de to ektemennene og bostedet i Mosterhamn på Moster (Bømlo).

Jens J. Erdmann utstedte et avkallsbrev dat. 15.7., tl. 3.12.1834 der han bekreftet å ha mottatt konas arv etter faren Atlak Hans-Jakobsen Kvelland: Avkall nr. 32 høyre side Pantebok Flekkefjord Sorenskriveri 1834-38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Tusen takk for informasjonen - og lykke til med arbeidet med bygdeboka! Greit å høyra at tippoldemor Karen Tolene kjem i ei bygdebok med korrekt data. Dersom eg ønsker meir informasjon om plassen/område ho vaks opp i, kan eg finna det i bøker, nettet osv.? 😀

Endret av Åsta Lorentsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebøkene kan kjøpes fra Flekkefjord Historielag: Lenke Bygdebøker Hidra

Det lokalhistoriske tidsskriftet "Grannen" med innhold fra Flekkefjordsdistriktet er tilgjengelig via nasjonalbiblioteket:

Bind 1  Bind 2   Bind 3   Bind 4  Disse kan også kjøpes for en billig penge fra Flekkefjord Historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.