Egil Ragnar Brekke Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 Nr. 93 SAO, Halden prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10909/F/Fa/L0001Ministerialbok nr. I 1, 1758-1791, s. 386-387 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061010040507 her, bak farens navn. Truels Jacobsen ??. Er det i tilknytning til patronymikonet eller er det en benevnelse foran Borger ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Posted November 30, 2021 Share Posted November 30, 2021 eg les det som "Truels Jacobsen Franckfort Borger og Hagker" om det skal lesast som eit etternamn, eller som forledd til "Borger" (Frankfurt-Borgar), får vi vel ikkje noko greie på her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan H. Trelsgård Posted November 30, 2021 Share Posted November 30, 2021 2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev: eg les det som "Truels Jacobsen Franckfort Borger og Hagker" om det skal lesast som eit etternamn, eller som forledd til "Borger" (Frankfurt-Borgar), får vi vel ikkje noko greie på her. Jeg tror siste ordet er "Slagter", ref. S og H i ordene "Skipper" og "Holmen" i samme dåpsinnførsel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else B. Rustad Posted November 30, 2021 Share Posted November 30, 2021 Ja, det står helt klart Slagter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Ragnar Brekke Posted November 30, 2021 Author Share Posted November 30, 2021 Takk, Slagter er greit. Finner ingen mening i Franckfort, men takk. Mvh Egil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Ragnar Brekke Posted November 30, 2021 Author Share Posted November 30, 2021 Tror dette er løst. Har via James Archer fått innsyn i heftet "Borgerbok for Halden" 1662 til 1772 hvor det opplyses at Jacob Franckfort avlegger ed i Halden 1721 og kommer fra Frankfurt A.M. Han er mest sannsynlig faren til Truels Jacobsen. Jeg anser det som sannsynlig og dermed er saken løst. Takk for innspill. Mvh Egil Brekke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts