Gå til innhold
Arkivverket

Sersjant Jens Christophersen Melgaard f. ca 1744 nevnt på Solum i Telemark fra ca 1785, siden i Holla fra ca 1790


Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Takk igjen. Bra jobbet.

 

Jeg har akkurat gått igjenom og skrevet inn alt som har kommet frem i basen min. Må si jeg synes det er mye som taler for at det er Christopher og Elisabeth Sophie som også får dette barnet i Moss. Det er jo mellom barna i Vestby og Risør. Så det passer kronologisk. Konen kalles der Lisbeth Rosenvold og i følge Hjartdal soga kalles Elisabeth Sophie, Lisbeth i det daglige. De kaller jo også et barn senere for Erland.

 

Faren kalles ved denne dåpen Christopher Gade og Erland Gades svigersønn var en fadder. Men dette skifte viser vel at han ikke er sønn av Erland Gade. Han kan jo være i familie på annen måte. Vi har jo ikke noe patronymikon. Kan han være en uekte sønn? Men hvor kommer i så fall Mellegaard fra. 

 

Etter å ha lest dette på det nettstedet det ble linket til så virker det som om dette er grundig jobbet med, så å komme nærmere er nok ikke lett. Men for all det. Jeg har fått masse ny informasjon om Melgaard familien. 

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skifte etter Klokkeren Christopher Melgaard Nevnes eldste sønn Svend Myndig og i Sverige, Datteren Margrete(Grete) 1757-1834 kalller også opp et barn Svein/Sven Nr.5 barn av oppkalding skulle Christopher Kunne ha vært en Svendsen om han ikke har vært gift før da. Men disse fadderne til Eilert volder litt hodebry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker da på en Sven Torstensen Melgaarden f ca 1650 Mellgården Nessing,Buhuslen,Sverige d. etter 1726

 

Bor i Son Vestby 1703 (Skrives Sonner Kirkeboken) i en grense sak, nevnes i en domsak 1726 boende Skjebergkilen hans kone eller etterkommere er ikke idendifisert. ref Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Her har du da en annen mulighet. Men det er jo så mange brikker vi mangler så det er ikke godt å si. Sven er jo eldst så han må da være født før Eilert i 1747. Det må vel også Jens.

 

Så tenkte jeg på denne dåpen i Moss der han kalles Gade. Kan det bety at han bodde på gården Gade? Var ikke det en gård.

 

Men en spennende teori med denne svensken. Men han har vi jo nesten ingenting på. Christopher kan jo ikke være fra husmannsfolk heller med tanke på hvem han giftet seg med. Men vi vet jo ingenting om denne Sven Melgaarden.

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2021 den 15.56, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Det er ikke utenkelig at Christopher Melgaard er en klokkerimport fra Danmark. Melgaard finnes også i Danmark.

 

Her følger min foreløpige hypotese etter litt tankespinn:

 

Klokkeren kom til Norge med en prest fra Danmark. De 3 første barna født utenfor Hjartdal siden første kirkelige handling i Hjartdal funnet først i 1757 da datter Grethe ble døpt.
Førstefødte sønner, Sven og Jens, oppkalt etter farfar eller morfar så foreldres farsnavn kunne muligens være Svendsen/Svendsdatter/Jensen/Jensdatter.  Det er 7 års aldersforskjell mellom Jens og Eilert om fødselsår i bygdeboken stemmer, så paret kan ha fått flere barn som døde i tidlig alder.
Sønn Erland flytter til Danmark og blir skoleholder i amtet Maribo på Lolland.
Klokkeren var fra Maribo eller annet sted i Danmark og var skoleholder/degn der før han flyttet med en prest til Norge. I Danmark var han bekjent/slektning av den presten (hans slektninger).
Han flytter muligens med presten Jens Eilertz som først var kapellan i Fet, Akershus (der klokkeren møter Elisabeth Sophia) og deretter sogneprest i Hjartdal.

 

Kilder til mine antagelser:

 

1: I bygdeboken for Hjartdal side 215 nevnes det om Lisbet: Ho kom til Hjartdal saman med ein av prestane, heitte det.

2: Fra Elever ved Christiania katedralskole og privat dimitterte elever fra Christiania 1691-1799.  Anders Langangen, Einar Aas & Gunnar Birkeland :

Side 153:  473. ...Ditlev Hansen Luth... I 1751 ble han personellkapellan hos sogneprest Jens Eilert i Hjartdal...

 

Jens Eilertz var først kapellan i Fet i Akershus.

 

3: Fra Ringkøbing amts gejstlige skifteuddrag :

 

Hind Herreds Gejstlige Skifteuddrag

 

11 Mette [Jensdatter] Bagge i Ringkøbing. 19.5.1770, fol.113B.
Enke efter Johan Christoffer [Jacobsen] Eilertz, præst i Ringkøbing og Rindum. B:
1) Jens Eilertz, præst i Norge, død. 6B:

 

4: Fra Maribo amt gejstlige skifteuddrag :

 

Fuglse herred.
Gejstlig skifteprotokol

 

9 Søren Eilertz, præst i Rødby og Ringsebølle. 30.10.1753, fol.37.
Enkemand efter Margrethe [Olufsdatter] Lund, [død 22.11.1744]. 
Testamente konfirmeret 3.10.1732.
Hans A:
0) forældre Johan Christoffer [Jacobsen] Eilertz, præst i Ringkøbing og Rindum, [død 26.11.1721] og Mette Jensdatter Bagge, [skifte Hind herred gejstlig 19.5.1770 lbnr.11.]
1) bror Christian Lodbjerg Eilertz
2) bror Jens Lodberg Eilertz, præst i Hjartdal i Øvre Telemarken

 

5: Vi har vel ikke funnet ut hvor det ble av sønn Erland som ble født 1759 ref bygdeboken.

 

Telemark fylke, Hjartdal, Tuddal, Sauland, Gransherad i Hjartdal, Ministerialbok nr. I 3 (1727-1775), Fødte og døpte 1759, Side 87
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061212310474
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061212310474.jpg


Skoleholder Erland Christophersen Melgaard i Danmark som vi finner i ulike kilder bosatt i herred Fuglse, amt Maribo (sogn Østtofte og sogn Rødby) samt herred Lollands Sønder, amt Maribo (sogn Stokkemarke) kan godt være klokkersønnen fra Hjartdal. Jeg har hittil ikke funnet kilder som kan påpeke hans fødselssted. Skal lete etter evt skifte.

 

FT1801 Østtofte, Fuglse, Maribo : fødselsår 1759 og yrke skoleholder. Kone Maren Hansdatter og 1 barn Anders.

Samme FT1801 originalkilde

 

Vielse 1783 Rødby sogn i Maribo  : med enken Maren Hansdatter.

 

Han ble først gift 06.06.1783 i Rødby med enken Maren Hansdatter i 1783, får en sønn Anders i Østtofte 21.03.1788, sønn Christopher i Stokkemarke ca 1795 som dør 17.01.1795.
Dør 22.01.1827 i Østtofte (født ca 1759)

 

Kilder: FamilySearch og Danske Kirkebøker 1618-1923 på MyHeritage

 

6: Sønn Sven som hadde oppholdssted i Fjällbacka ved skiftet: kom over denne på MF men uten kilder. Fødselsted er jo feil men allikevel verdt en sjekk.

 

Navn    Sven Christoffersson Mällgård  Fødsel      Fjällbacka

Hans kone: Navn    Börta Christoffersson Mällgård (født Nilsdotter).    Fødsel      Nordgård, Kville

 

Imøteser gjerne kommentarer om det finnes noe som helst hold i hypotesen at klokkeren kom fra Danmark eller om den bare kan forkastes.

Endret av Gry.Onarheim.Dahlmo
Utelatt info om kapellan Eilertz i Akershus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidraget. Jeg har ikke noe innspill til teorien din annet enn det vi allerede vet ut fra kildene. Han var gift med denne piken fra Vestby og får barn der før de får barn i Risør. Se kom familien til Hjartdal. De har fått barn før disse barna i Vestby. Om han er dansk kan jo være mulig. Kan ikke bekrefte det ut fra de kildene du kom med her synes jeg. 

 

Men takk for at du igjen engasjerer det i spørsmålet mitt om denne familien. 

 

Og for all del, han kan like godt være dansk som noe annet. 

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentaren.
Mine mulige spor til klokkerens opphav og videre skjebne til sønn Erland kan kanskje komme andre til gode som har slektsforbindelser til denne familien.

 

Lykke til med ditt prosjekt om boktrykkerne i Skien 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2021 den 19.49, Johnny Øberg Henriksen skrev:

For å sansynliggjøre at denne Ungeflokken som døpes i Risør tilhører Klokkeren Christopher Melegaard Og Elisabeth Sofie fant jeg en dåp av hennes bror Jonas Johannesen Rosenvold og Kone Helwig Rebecca Petersdatter(Borman)

i Risør 4 des 1743

https://www.digitalarkivet.no/kb20070530630091

Også dette ei Else Kirstine samme navn som døpes 23 aug 1751

 

Johannes Rosenvold er å finne på Lista Vest-Agder i peroden 28.10 1719-1.11 1720 så det er mulig Elisabeth Sofie er født der ca 1720 men konf. Vestby 7 okt 1736 som Lispet Sophie Rosenwold Grimsrud

https://www.digitalarkivet.no/kb20061025050495

 

Jonas Johannesen Rosenvold f, ca 1722 konf. Vestby 5 Okt 1738 som Jonas Rosenvold på Grimsrud

https://www.digitalarkivet.no/kb20061025050496

Lager en kommentar Vedr. Broren til Elisabeth Sophie:  Fredrich Jonas Rosenvold og Helwig Rebecca Bormann som døper ett barn til i København Garnisons Sogn 9 Nov 1759 Friderich Julius Rosenvold

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=150064#150064,24853654

som kommer til Kristiansand gifter seg Oddernes 3 Des 1779 Med Grethe Christensdatter 1758-1795

https://www.digitalarkivet.no/kb20070530610497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.