Gå til innhold
Arkivverket

Skifte på Holme, Tjøme


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Torbjørn Pedersen Tangen på Veierland. Om han får vi gode opplysninger i et skifte på Holme sier bygdeboka. Jeg har ikke funnet skiftet.

 

Har leita både i Larvik/Tjøme, Stokke og Nøtterøy, men ingenting.

 

Hva er det jeg gjør feil

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bygdebok refererer du til (Tjøme-side?)?

 

Når (omtrent) fant dette skiftet sted?

 

 

Jon Erik

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Torbjørn Pedersen Tangen på Veierland. Om han får vi gode opplysninger i et skifte på Holme sier bygdeboka

 

4 minutter siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

Hvilken bygdebok refererer du til (Nøtterøy?)?

 

Når (omtrent) fant dette skiftet sted?

 

Lorens Berg skriver i Stokke-boka nøyaktig det Torbjørn refererer, og ikke noe mer: https://www.nb.no/items/6894bc8b3ee7ff48d4de1ba8460034e5?page=325&searchText="Om ham faar vi gode oplysninger"

 

Det er ganske mystisk; jeg kan heller ikke huske å ha funnet ut av dette før, og jeg fant heller ikke ut av det, da jeg forsøkte i ettermiddag. En kan lure på om det er en lapsus i Stokke-boka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

OK - men (omtrent) når?

 

Som du ser av bygdeboka, sier Lorens Berg ingenting om det. Torbjørn Pedersen døde tilsynelatende på slutten av 1640-tallet, og jo lenger fram i tid vi kommer, jo mindre sannsynlig vil det ha vært relevant å nevne hans navn i et skifte. Så jeg ville anta 1600-tallet eller eventuelt tidlig 1700-tallet, men så vidt jeg kan se, er han ikke nevnt i skifter etter personer som døde på Holme i dette tidsrommet.

 

Det er jo heller ikke uten videre enkelt å se hva Torbjørn Pedersens relasjon til Holme eventuelt skal ha vært, og det er også usikkert hva Lorens Berg har ment med "gode oplysninger". Jeg gjetter at det er opplysning om Torbjørns patronym og navnene på kona og barna, for slike opplysninger vil ikke fremgå av lensregnskapene, som ellers er standard kilder i Torbjørns levetid.

 

Jeg tror kanskje ikke vi skal til skifteprotokollen i det hele tatt. Kanskje det er snakk om en tingboknotis angående en eiendomsoverdragelse? Det er i tilfeller som dette at man river seg i håret over upresise, vage og manglende kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.