Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen Isnes (1683-1767). Tyding av hans andre ekteskap


Lars Kjønø
 Del

Recommended Posts

Ole Olsen bruker på Isnes var gift andre gang med Johanne Hansdotter(1699-1774) ifølge Tune Bygdebok.  Jeg tror jeg har funnet den riktige Ole og Johanne i kirkeboken. Se lenke, høyre side nest øverst. Bak Ole Olsen står det et navn jeg ikke kan tyde. Det er vel da ikke Isnes men noe annet gårdsnavn som peker på Ole's opphav. Står det også en E forran Johanne som btyr at hun var enke?

 

 

Kirkebøker: SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, SAO/A-2007/F/Fa/L0001Ministerialbok nr. 1, 1720-1758, s. 46-47 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mildt sagt utydeleg på midten, men start og slutt liknar på slik Isebachen er skrive her:

image.png.d562f3c8b2f4c0050277a974dbf2f317.png

(frå side 35 same kyrkjebok, venstre spalte på høgre side av oppslaget, 11 linjer ovanfrå "Isebachens (barn)".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klussinga/blekkflekken gjer det vanskeleg... 

Is- er greit nok; men den neste kan vel ikkje vere ein e? Alle namn er skrivne med gotiske bokstavar,

og då ser det meir ut som "Isl-".

Det er vel like gjerne ei uheldig føring av "Isnæs"  

 

På den andre sida (i dobbel meining) ; om du ser heilt til venstre, under tulova husfolk 1734, finn du

14 febr, "Olle Isnæs  E. Johanne Hansdatter GrætteE(?)"  (-E for Eie?)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

14 febr, "Olle Isnæs  E. Johanne Hansdatter GrætteE(?)"  (-E for Eie?)

Då spørs om det ikkje skal lesast som "Grættel." (for Grætteland) heller enn "GrætteE" (for Grætte-Eie). Begge er mogelege, men eg ser ikkje andre "Eie" her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.