Gå til innhold
Arkivverket

I år kom julaften tidlig her hos meg.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

I 25 år har jeg vært på jakt etter et bilde av min fars farmor, Martha Johnsdtr. født 1832 på Espeland i Fana og død i 1913 på Damsgård, Laksevåg v/Bergen. Hun ble enke tidlig da hun mistet sin mann, min oldefar i 1877 i en tragisk ulykke.

Han jobbet på taket på det som skulle bli Birkeland Kirke på Nesttun, da han falt ned og slo seg ihjel.

I dag fikk jeg tilsendt dette bildet fra en slektning i Selje.

348241247_MartheJohnsdtrHetlevikfMyren1.thumb.jpg.36cfe3de3375cc3d1e5fbcb4be94a93f.jpg

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg anser meg for heldig. Nå har jeg bilde av all de fire oldemødrene mine. Dessverre har jeg så langt ikke funnet noen bilder av mine oldefedre som døde i 1877, 1884, 1887 og 1896. Men man får være takknemlig for det man har funnet/fått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig å ha bilder av min farfars og farmors foreldre og mormors foreldre. Har også bilder foreldrene til mormors mor(altså tippoldeforeldre), og

mor til mormors far(altså min tippoldemor). Har sett bilder av foreldrene til farfars far(også mine tippoldeforeldre), men dem har jeg ikke. Skulle få tilsendt

kopi av bilder av disse, men hørte ikke mer fra den som lovet det. Mangler bilder av mammas fars foreldre da. Har bilder av alle besteforeldre

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slektstre blir alltid mer levende jo flere personer man har bilder av. Så jeg har ikke gitt opp håpet om at det en dag skal lykkes å finne noen flere bilder.

Ha en fin førjulstid Anne Lise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel det at folk har skuffer og album fulle med fotografi utan namn, så bilete kan eksistere, men det hjelper så lite...
Det blir ikkje rett å tippe, heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Problemet er vel det at folk har skuffer og album fulle med fotografi utan namn, så bilete kan eksistere, men det hjelper så lite...
Det blir ikkje rett å tippe, heller.

Ja, det er riktig.

Via diverse familiemedlemmer arvet jeg et gammelt fotoalbum som i sin tid hadde tilhørt en søster av  min mormor. Problemet er at det er bare tekst på et fåtall bilder, og som du sier så er det vanskelig å gjette seg til hvem bildene er av. Særlig siden alle som kanskje kunne ha fortalt noe om det er borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en fin og god førjulstid du også Rune, og ønsker alle som leser dette det samme. Har noen gamle bilder liggende jeg også etter

mormor og morfar. Ellers er jeg så heldig at jeg har bryllupsbilde fra farmor og farfars dobbeltbryllup 25.08 1922, og farfar søster

giftet seg med min farmors bror samme dag. Bildet er med ca 100 gjester, og jeg fikk låne det av pappas lillebror og fikk kopiert

og forstørret. Det er i glass og ramme over skrivepulten her, og jeg har kopi i slektsperm. Der står også en god del av navnene

fra bildet. Der fikk jeg hjelp av min far, og jeg fikk noen flere navn av annen slektsforsker. 

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.