Gå til innhold
Arkivverket

Leikanger - Jølster - Bergen - Amsterdam. Kan Hans Danielsen Bugge som gifter seg i Amsterdam i 1698 med Maria Willems Duijpe være sønn av Daniel Bugge, prest i Leikanger og siden Jølster.


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Dette har du vel fra før, men legger det inn:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:6ZB7-GQ1F

 

Name Daniel Daniels Buge
Baptism Date 22 May 1701
Baptism Place Amsterdam, Noord-Holland, Nederland
Baptism Place (Original) Amsterdam
Father's Name Hans Daniels Buge
Father's Sex Male
Mother's Name Maria Willems Deijpen
Mother's Sex Female
Witness Name Pieter Rijken
Witness 2 Name Maria Rijchart
Note Evangelisch-Luthers / Lutherse Kerk
 
 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grethe Flood skrev:

Dette har du vel fra før, men legger det inn:

Denne hadde jeg ikke så det var supert Grethe. Jeg har selv ikke funnet barn etter Hans.

 

Maria Willems Deijpen  blir gift på nytt i Amsterdam  i 1714, så da er nok Hans død før den tid

.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Dear Mr Moe and Mrs Flood,

 

I am from the Netherlands and in my own searches, happened to stumble on your forum topic. I am a descendant of Daniel Hanse(n) Bugge (b 1701- d 1745).  I have details on the descendants of this Daniel. His father is indeed Hans Daniels Bugge (HDB), born either 1669 (based on age at his 1698 wedding, which regularly is incorrect) or 1774 (see family Search https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/KZQ3-X6H). HDB indeed died <1714, when his 1st wife remarried. He went on a VOC voyage to the East 1698-1700, but returned alive. I am going through the VOC files to see if he had died on a later sea voyage. It is possible and plausible HDB is indeed the son of Daniel Hanse Bugge (1621-1676). In support is that HDB named his son after his father, i.e. Daniel. But there is no proof. Sometime the father is witness at weddings in Amsterdam, but in 1698 Daniel Hansen Bugge (1621-1676) was dead

Did you find any more data to link HDB to Daniel Hanse Bugge (1621-1676)?

 

Best regards,

 

Paul Leijten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Paul and a warm welcome to this forum


I am a peripheral relative of Hedvig Bugge, therefore the interests of Hans Danielsen Bugge. I think that most family historians in Norway consider HDB as the son of Daniel Hansen Bugge ( also named Daniel Johannis Bugæus) without me being an expert on this family.

What we do know is that Daniel had to leave his priestly position in Etne due to an illegitimate child. I dont know the name of this child
There are probably many who have researched this Bugge family and can come up with new/better information.

 

Personally, I have not been able to identify Hans as the son of Daniel, but it is possible that there is something in the probate / will that can help, and as you say, most of it speaks for itself, names, etc.

 

Now we can hope all the good contributors on this forum take hold of this and help you further.

 

Sincerely
Ivar Moe

 

Håper noen kan hjelpe Paul med denne familien

 

 

Hei Paul og hjertelig velkommen til dette forumet


Jeg er en perifer slektning av Hedvig Bugge, derfor interessen til Hans Danielsen Bugge. Jeg tror de fleste familiehistorikere i Norge anser HDB som sønn av Daniel Hansen Bugge uten at jeg er ekspert på denne familien.
Det er nok mange som har forsket på denne Bugge-familien og kan komme med ny/bedre informasjon.

Personlig har jeg ikke klart å identifisere Hans som sønn av Daniel, men det er mulig at det er noe i skifte/testament som kan hjelpe, og som du sier, det meste taler for seg selv, navn osv.

Nå får vi håpe alle de gode bidragsyterne på dette forumet tar tak i dette og hjelper deg videre.

 

Mvh

Ivar

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.