Gå til innhold
Arkivverket

Skifte på husmannsplassen Vispomkring i 1717


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har forsøkt meg på å tyde en gammel tekst fra 1717 vedr et skifte på husmannsplassen Vispomkring i Ullensaker.

Denne skriften blir litt for vanskelig for meg så jeg har mange hull her. 

Det hadde vært flott om noen ville hjulpet meg litt videre 🙂

Link til originalen: 
https://www.digitalarkivet.no/sk20090130330741 (starter nederst på høyre side)

 

Dette er hva jeg har fått til selv:

 

01           Edvard Køring, Sorenskriver over Øvre

02           Rommerige og Oudalen, udi eget lough. (?) forfald

03           min(?) tienner Jens Ovesen, samt Ole Drag-

04           vold og Hans Trøgstad, giøre vitterligt at Aar

05           1717 den 29 Juni vare vi forsamlede paa een

06           Huusmands Plads Vispomkring kaldet,

07           paa Trøgstad Eiedehler i Ullensagger Sogn, for

08           at Registrere(?) og vurdere hvad

09           der ham til (?): Anbiør Oulsdatter, til

10           paafølgende Skifte og dehle Imellem den Sahl:

 

(ny side)

 

01           qvindes efterlatte Mand Ole Taraldsen og deres sam-

02           men aflade Børn Nemnte(?): Hans Olsen 10 Aar gl: og

03           Elli Olsdatter 19 Aar gl:, Hvis formyndere Faderen

04           selv, efter Loven være bør(?), ellers var Nærværende

05           Børnenis Moderbroder Ole Olsen Melvold af Sø-

06           rum Sogn, Børnenis beste at Paasee(?). _

07           (?)

08           i dag Ocuperet;

09          

 

 

På forhånd mange takk 🙂

 

 

mvh

Marius

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk. Skriveren ‹slomser› litt med store/små bokstaver. Har skrevet det jeg tror jeg leser:

 

01           Edvard Køring, [eller Røring?] Sorenskriver over Øfre

02           Rommerige og Oudalen, udj Eget Lougl. (?) forfald

03           min(ja) tienner Jens Ovesen, samt Ole Drag-

04           vold og Hans Trøgstad, giøre vitterligt at Ao

05           1717 den 29 Junj vare vi forsamlede paa een

06           Huusmands Plads Vispomkring kaldet,

07           paa Trøgstad Ejedehler i Ullensagger sogn, for

08           at Registere[uten «r»] og Vurdere hvad Ringe Midler

09           der fantis eftter Sahl: Anbiør oulsdatter, til

10           Paafølgende Skiftte og dehle Jmellem den Sahl:

 

(ny side)

 

01           qvindes Eftterlatte Mand ole Taraldsen og deris sam-

02           men aflede Børn Nembl: Hans Olsen 10 aar gl: og

03           Ellj Olsdatter 19 aar gl:, Hvis formyndere Faderen

04           selv, efter Loven være bør(ja), Ellers var Nerværende

05           Børnenis Moderbroder Ole Olsen Melvold af Sø-

06           rum Sogn, Børnenis bæste at Paasee(ja). _

07           Bøigde Lænsmanden med andre Kongl: tienister

08           i dag Ocuperet;

09          

 

Mvh

 

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forsøkt meg litt videre her, men det går trått.
Tar gjerne imot mer hjelp 🙂

 

Hvordan er det med valute-fokortelsene som er skrevet her? Jeg greier bare å tyde tallene..

 

01           Edvard Køring, Sorenskriver over Øfre

02           Rommerige og Oudalen, udj Eget Lougl. (?) forfald

03           min tienner Jens Ovesen, samt Ole Drag-

04           vold og Hans Trøgstad, giøre vitterligt at Ao

05           1717 den 29 Junj vare vi forsamlede paa een

06           Huusmands Plads Vispomkring kaldet,

07           paa Trøgstad Ejedehler i Ullensagger sogn, for

08           at Registere og Vurdere hvad Ringe Midler

09           der fantis eftter Sahl: Anbiør Oulsdatter, til

10           Paafølgende Skiftte og dehle Jmellem den Sahl:

 

(ny side)

 

01           qvindes Eftterlatte Mand ole Taraldsen og deris sam-

02           men aflede Børn Nembl: Hans Olsen 10 aar gl: og

03           Ellj Olsdatter 19 aar gl:, Hvis formyndere Faderen

04           selv, efter Loven være bør, Ellers var Nerværende

05           Børnenis Moderbroder Ole Olsen Melvold af Sø-

06           rum Sogn, Børnenis bæste at Paasee. _

07           Bøigde Lænsmanden med andre Kongl: tienister

08           i dag Ocuperet;

09           Hvor da af Enkemanden blef anvist boets

10           Middel og formue Jnd og udgield at bestaa udj

11           følgende.

12           1 Laasbar brændevins

13           D(?), vægtig med

14           Hatt og Piber i spd (?)

15           12 (?)                                                   5 rd

16           1 fladt tindfad                                  (?)

17           1 Høj Jerngryde paa

18           1 gtr Rum                                                                           2 (?)

19           1 gl. Malmgryde                                                              8(?)

20           1 gl. Stegepande                                                            8

21           2 Røde Steenfad                                                             8

22           1 Jærnstole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Et forsøk:

 

 

09           Hvor da af Enkemanden blef anvist boets

10           Middel og formue Jnd og udgield at bestaa udj

11           følgende.

12           1 Kaaber brændevins

13           Kieddel, vægtig med

14           Hatt og Piber 1 bpd [bismerpund]

15           12 Ort                                                                      5rd – "– "

16           1 fladt tindfad                                                                  1ort 8

17           1 Høj Jerngryde paa

18           1 gtr Rum                                                                    2 – " – "

19           1 gl. Malmgryde                                                         " – " – 8[skilling]

20           1 gl. Stegepande                                                        " – " – 10

21           2 Røde Steenfad                                                        " – " – 8

22           1 Jærn Skole [ikke vet jeg hva dét er – Skål?]    " – " – 14

 

Ang. ‹valutaen›: Man skrev rd – ort – skilling. Jeg har flyttet litt på tallene dine så de kommer ca. på rett plass 🙂 

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen @Even Stormoen! 🙂

Planen er å få tydet hele denne teksten, så jeg skal snart klundre meg videre 🙂
Det er mulig det kommer flere spørsmål fra meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2021 den 18.40, Even Stormoen skrev:

22           1 Jærn Skole [ikke vet jeg hva dét er – Skål?]    " – " – 14


Kan det stå "Jærn Skolv" her? 
..og at "skolv" er en variant av "skovl":

image.png.676475ef47fd61091dccc75707fb447f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forsøkt meg litt videre - her er jeg på veldig gyngende grunn 🙂

God nytt år, forresten! 🙂

 

23           1 Bandkniv[1]                                                       " – " – 8

24           1 Naver(?)                                                         " – " – 6

25           1 telge Bille                                                        " – 1 – 8

26           1 Rove(?) skab                                                 " – 1 – 8

27           1 framskab                                                        " – 2 – ‘’

28           1 Stor sort Kiste

29           med laas og beslaug                                      3 – " – ‘’

30           1 Mindre Kiste med

31           laas                                                                       1 – " – ‘’

32           1 gl: flad Kiste med

33           laas                                                                       " – 2 – ‘’

34           1 Kistebrugs(?)                                                " – 1 – ‘’

35           1 Liden Skive(?) med

36           skuf under                                                         " – 2 – 12

37           2 gl: Lenne(?) stoler                                       " – " – 8

38           1 full(?) Kurv                                                     " – " – 8

39           Dito       - ‘’ -                                                       " – " – 6

40           4 gl: Kander                                                       " – " – 10

41           1 Kar                                                                    " – 1 – 8

42           1 Kornbøle                                                        " – 2 – ‘’

43           1 Saae(?)                                                            " – " – 8

44           1 gl: grynsaal                                                     " – " – 6

45           1 øltønde                                                           " – 1 – 20

46           2 Lærits væfstrider(?)                                   " – 3 – ‘’

47           2 Strje væfstrider(?)                                      " – ‘’ – 16

48           1 Stand væf med sin

49           Rædskab                                                            (?)

50           1 Jule Ross(?)                                                   " – 1 – 20

 

[1] bandkniv brukes til å barke og utforme stokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på noen spørsmålstegn:

 

23           1 Bandkniv[1]                                                       " – " – 8

24           1 Naver(ja)                                                         " – " – 6

25           1 telge Bille                                                        " – 1 – 8

26           1 Roer(?) skab [nok en gang, hva er dét??] " – 1 – 8

27           1 framskab                                                        " – 2 – ‘’

28           1 Stor sort Kiste

29           med laas og beslaug                                      3 – " – ‘’

30           1 Mindre Kiste med

31           laas                                                                       1 – " – ‘’

32           1 gl: flad Kiste med

33           laas                                                                       " – 2 – ‘’

34           1 Kistebench                                                        " – 1 – ‘’

35           1 Liden Skive(?) med

36           skuf under                                                         " – 2 – 12

37           2 gl: Lenne(ja) stoler                                       " – " – 8

38           1 full(?) Kurv                                                     " – " – 8

39           Dito       - ‘’ -                                                       " – " – 6

40           4 gl: Kander                                                       " – " – 10

41           1 Kar                                                                    " – 1 – 8

42           1 Kornbøle                                                        " – 2 – ‘’

43           1 Saae(?)                                                            " – " – 8

44           1 gl: grynsaal                                                     " – " – 6

45           1 øltønde                                                           " – 1 – 20

46           2 Lærits væfskieder                                          " – 3 – ‘’

47           2 Strje væfskieder.                                            " – ‘’ – 16

48           1 Stand væf med sin

49           Rædskab                                                            1rd 1ort

50           1 Hjul Roch                                                         " – 1 – 20

 

 

Mvh

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

Kan det stå "Jærn Skolv" her? 

 

Det kan det nok . . .

 

20 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

..og at "skolv" er en variant av "skovl"

 

Tør ikke være bombastisk, men må bare nok en gang si – det kan det være . . . utpå den tynne isen 😉

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg forsøkt meg litt videre. 
Mye jeg ikke forstår her, men kanskje noen han hjelpe meg å fylle "hullene"? 

 

(2. spalte)

01          1 Spol Roch                                                " – " – 8

02          1 Nuv(?)                                                      " – 2 – ‘’

03          1 Sund tasse(?)                                          " –  1– 8

04          1 Slaug bench                                            " –  1– 8

05          22 Søf skind                                                " –  2– 16

06          1 Par mands Ride

07          Sadel                                                           " – 2 – ‘’

08          1 Liden Ast(?)                                             " – " – 12

09          (?) smaa Kiør-

10          (??)

11          (?)

12          Klædis vahre(?)

13          1 Rom(?)dyne

14          med grov fyld

15          udi                                                               2 –2 – ‘’

16          1 Pude med Læritz

17          vahr                                                             " – 1 – ‘’

18          1 Liden Skind

19          pude                                                            " – ’’ – 8

20          1 (?) gior

21          Sænge Klæde                                             " – 2 – ‘’

22          1 gl: Dito                                                     " – ’’ – 16                                      

23          1 gl: Skind dyne                                         " – 1 – ‘’

24          3 gl: Klude (?)                                             " – 1 – 12

25          1 gl: flamsk (?)                                            " – ’’ – 16

26          1 fl(?)                                                           " – ’’ – 12

27          1 væst giøtten(?)

28          (?)

29          (?)                                                                " – ’’ – 8

30          Grindens gang

31          i Klæder

32          1 Liden Rød (?)

33          trøie                                                            " – 3 – ’’

34          1 gl: Sort Klædes

35          trøie                                                            " – ’’ – 16

36          1 gl: blaa (?)

37          trøie                                                             " – ’’ – 8

38          1 gl: sort fiirsof(?)

39          tis(?)                                                            " – ’’ – 16

 

(ny side)

 

(1. spalte)

 

01          Creature,

02          1 gl: hvit Styd(?) med føll                         " – 1 – 12

03          2 Kiør(?) for 3 rd                                        6 – ‘’ – ‘’

04          1 fior kalf                                                    1 – ’’ – ’’

05          3 Rist(?) bet Sø(?)

06          a 1 (?)                                                          1 – ’’ – ’’

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

 

01          1 Spol Roch  [ja]                                             " – " – 8

02          1 Nuv(?)                                                      " – 2 – ‘’

03          1 Sund tache(?)                                          " –  1– 8

04          1 Slaug bench                                            " –  1– 8

05          22 Søf skind                                                " –  2– 16

06          1 Kar mands Ride

07          Sadel                                                           " – 2 – ‘’

08          1 Liden Ask(?)                                             " – " – 12

09          alle smaa Kiør-

10          relerne som ej

11          er Specificeret

12          Klædis vahre(ja)

13          1 Rannet underdyne

14          med grov fyld

15          udj                                                              2 –2 – ‘’

16          1 Pude med Læritz

17          vahr                                                             " – 1 – ‘’

18          1 Liden Skind

19          pude                                                            " – ’’ – 8

20          1 Hiemmengiort

21          Sænge Klæde                                             " – 2 – ‘’

22          1 gl: Dito                                                     " – ’’ – 16                                      

23          1 gl: Skind dyne                                         " – 1 – ‘’

24          3 gl: Klude (?)                                             " – 1 – 12

25          1 gl: flamsk (?)                                            " – ’’ – 16

26          1 flættet (?)                                                " – ’’ – 12

    [alle disse tre ser ut som Høyne, men hva er dét?]

27          1 væstgiøtter Senge

28          teppen Muusshaa-

29          ren                                                                " – ’’ – 8

[må vel bety at musene har forsynt seg, om det er aldri så mye fra vestgøtaland 😉 ]

30          Qvindens gang-

31          Klæder

32          1 Sliden [eller Skiden?] Rød Sirsis [se lenke her]

33          trøie                                                            " – 3 – ’’

34          1 gl: Sort Klædes

35          trøie                                                            " – ’’ – 16

36          1 gl: blaa Stemetis [ se lenke her]

37          trøie                                                             " – ’’ – 8

38          1 gl: sort fiirshaf-

39          tis(jaSkiørt                                                           " – ’’ – 16

 

(ny side)

 

(1. spalte)

 

01          Creature,

02          1 gl: hvit Skydmed(?) føll                         " – 1 – 12

03          2 Kiør(ja) @ 3 rd                                        6 – ‘’ – ‘’

04          1 fior kalf                                                    1 – ’’ – ’’

05          3 Risbit Søver [se lenke her]

06          @ 1ort 8s                                                    1 – ’’ – ’’

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da klundrer jeg meg litt videre her.

Mange spørsmålstegn blir det, men en utrolig interessant tekst uansett 🙂

 

(ny side)

 

(1. spalte)

 

01           Creature,

02           1 gl: hvit Skydmed(?) med føll                   " – 1 – 12

03           2 Kiør for 3 rd                                                   6 – ‘’ – ‘’

04           1 fior kalf                                                            1 – ’’ – ’’

05           3 Risbit[i] Søver

06           á 1ort 8s                                                             1 – ’’ – ’’

07           Kornet(?) Nedsaaet

08           Hafre j (?)                                                           1 – ’’ – ’’

09           Tilstaaende gield.

10           Hos Ole Tarraldsøn

11           fragnes Laante Pen-

12           ge                                                                          1rd 1ort(?)

13           hos Ole Baattelsen

14           fragnes(?)                                                          1 – ’’ – ’’

15           hos Peder Habberstad                                  " – 3 – ‘’

16           Hos Saxe Gystad                                             " – 3 – ‘’

17           Staa(?) bort(?) Ejer de paa

18           Pladsen staaende

19           Huus(?), Nemlig

20           Et Stue Huus med

21           Lofne(?) til et Lidet

22           fæhuus, en Lade og

23           en Styehr(?) ved Stuen

24           husene Taxerit for                                          8rd – ’’ – ’’

25           Summa bort(?) halv                                  ___________       

26           beløb                                                            48rd – ’’ – 20

27           Bort skyldig gield

28           og afkortning

29           Skyldig paa grund-

30           (?) for 1716                                                        2rd 2ort(?)

31           Skyldig til Christopher

32           Lystad laante penge                                      2 – ’’ – ’’

33           Til Erich Sundbye

34           for Malt(?)                                                         1 – ’’ – ’’

35           Til Guldbrand

36           Biørnsen Stanger

37           for 1 fk(?) Miel(?)                                           1 – ’’ – ’’

38           Til Trond Ons-

39           rud for bord til

40           Stuens Reperation                                         " – 2 – 8

41           Til Christen Lod-

42           ding for at gver-(?)

43           ter Malt(?)                                                         " – 2 – ‘’

44           Til Sogne Præsten

45           hr Thomas

46           Rosing                                                                 1 – ’’ – ’’

47           Enkemandens

48           begravelses

49           (?)imod

50           sin Sahl: Qvinde                                               5 – ’’ – ’’

 

(2. spalte)

 

01           Skyldig til Lars Pedersen

02           Haug for 1 (?) Hafre                                                                                      1rd – ’’ – ’’

03           Skiftes omkostning

04           Stemplet Papir til

05           Skifte brevet                                                                                                    " – 2rd – ‘’

06          

 

[i] «Risbit» er en årsgammel til halvannet årsgammel vær. Ordet blir noen steder også brukt om søye (risbitsøye). I enkelte distrikter blir risbit dessuten brukt om geit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag, igjen:

 

01           Creature,

02           1 gl: hvit Skydmed(?)[enten ett eller to ord] med(?) føll                   " – 1 – 12

03           2 Kiør for 3 rd                                                   6 – ‘’ – ‘’

04           1 fior kalf                                                            1 – ’’ – ’’

05           3 Risbit[i] Søver

06           á 1ort 8s                                                             1 – ’’ – ’’

07           Kornet(ja) Nedsaaet

08           Hafre j (?)                                                           1 – ’’ – ’’

09           Tilstaaende gield.

10           Hos Ole Tarraldsøn

11           frogner Laante Pen-

12           ge                                                                          1rd 1ort(?)

13           hos Ole Baattelsen

14           frogner                                                          1 – ’’ – ’’

15           hos Peder Habberstad                                  " – 3 – ‘’

16           Hos Saxe Gystad                                             " – 3 – ‘’

17           Sterboet [dødsboet] Ejer de paa

18           Pladsen staaende

19           Huuser, Nemblig

20           Et Stue Huus med

21           Kofve til Et Lidet

22           fæhuus, en Lade og

23           en Skyehr ved Stuen

24           husene Taxerit for                                          8rd – ’’ – ’’

25           Summa Boets heele                                  ___________       

26           beløb                                                            48rd – ’’ – 20

27           Bort skyldig gield

28           og afkortning

29           Skyldig paa grund-

30           lejen for 1716                                                        2rd 2ort(?)

31           Skyldig til Christopher

32           Lystad laante penge                                      2 – ’’ – ’’

33           Til Erich Sundbye

34           for Malt(ja)                                                         1 – ’’ – ’’

35           Til Guldbrand

36           Biørnsen Stanger

37           for 1 fk(?) Miel(ja)                                           1 – ’’ – ’’

38           Til Trond Ons-

39           rud for bord til

40           Stuens Reperation                                         " – 2 – 8

41           Til Christen Lod-

42           ding for et qvar-

43           ter Malt(ja)                                                         " – 2 – ‘’

44           Til Sogne Præsten

45           hr Thomas

46           Rosing                                                                 1 – ’’ – ’’

47           Enkemandens

48           begravelses

49           Vederlav imod

50           sin Sahl: Qvinde                                               5 – ’’ – ’’

 

(2. spalte)

 

01           Skyldig til Lars Pedersen

02           Haug for 1 (?) Hafre                                                                                      1rd – ’’ – ’’

03           Skiftes omkostning

04           Stemplet Papir til

05           Skifte brevet                                                                                                    " – 2rd – ‘’

06          

 

Mvh

 

 

 

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen Even!
Dette går sakte med sikkert fremover. 🙂


Kommer til å fortsette på teksten om en liten stund. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 31.1.2022 den 14.47, Even Stormoen skrev:

05           Skifte brevet                                                                                                    " – 2rd – ‘’

 

Skal være Ort her kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forsøkt meg litt videre - de første linjene ble veldig vanskelig 🙂


 

06           (?)

07           (?)

08           (?)                                                                                                                         1rd – 2ort – ’’

09           Lændsmanden og Mæn-

10           dene for umage(?)                                                                                        " – 1ort – 8

11           Enkemanden(?) be-

12           retter, at Datteren

13           haver bekommet

14           Eendehl(?) hellig dags

15           Klæder, hvorimod

16           Sønnen intet have

17           faaet, af værdj 2rd:,

18           og ni(?) uden de Sønnen(?)

19           Lige der  imod                                                                                                  2rd – ’’ – ’’

20           Summa, denne

21           Gield og afkortning                                                                                        18rd – 3ort – 16

22           Som naar fra boets beløb

23           48rd – 20ort, fradrages, blif-

24           ver igien til Skifte og

25           dehle – 29rd-1ort-4(?) der af

26           faderen(?) dend(?) halvpart

27           14rd 2ort 14sk(?), dend(?) øfrige

28           halvpart dehlet Jem-(?)

29           lene(?) de 2rd børn, belø-

30           ber paa broderlodden(?)

31           9rd 3ort 1 1/3 sk(?) og paa Søster-

32           lodden 4rd 3ort 12 2/3 sk(?)

33           Hvor efter til gielden

34           og andre Saaledis Ud-

35           læg giort. _

36           Skyldig paa grund(?)

37           for 1716_ 2rd 2ort

38           Udlagt,

39           1 Rannet under-

40           dyne med grof

41           fyld                                                                                                                      2rd – 2ort – ‘’

42           Skyldig til Chri-

43           stopher Lystad

44           2 rd, udlagt

45           1 tønde hafvre                                                                                                1rd – ‘’ – ‘’

46           1 gl: flad Kiste med

47           laas                                                                                                                      ‘’ – 2 – ‘’

48           1 framskab                                                                                                       ‘’ – 2 – ‘’

49                                                                                                                                         2rd – ‘’ – ‘’

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag:

 

06           For Rejse og Skifttets

07           umage samt Skiftte

08           Brevets Beskrivelse                                                                                 1rd – 2ort – ’’

09           Lændsmanden og Mæn-

10           dene for umage(ja)                                                                                        " – 1ort – 8

11           Enkemanden(ja) be-

12           retter, at Datteren

13           haver bekommet

14           Een Dehl hellig dags

15           Klæder, hvorimod

16           Sønnen intet have

17           faaet, af værdj 2rd:,

18           og niuder[nyter] da Sønen

19           Lige der  imod                                                                                                  2rd – ’’ – ’’

20           Summa, denne

21           Gield og afkortning                                                                                        18rd – 3ort – 16

22           Som naar fra Boets Beløb

23           48rd – 20ort, fradrages, blif-

24           ver igien til Skifte og

25           Dehle – 29rd-1ort-4(?) der af

26           faderen(ja) dend(ja) halvepart

27           14rd 2ort 14sk(?), dend(ja) øfrige

28           halvepart Dehlet Jmel-

29           lem de 2de børn, belø-

30           ber paa broderlodden(ja)

31           9rd 3ort 1 1/3 sk(?) og paa Søster-

32           lodden 4rd 3ort 12 2/3 sk(?)

33           Hvor efter til gielden

34           og Arven Saaledis Ud-

35           læg giort. _

36           Skyldig paa grundlejen

37           for 1716_ 2rd 2ort

38           Udlagt,

39           1 Rannet under-

40           dyne med grof

41           fyld                                                                                                                      2rd – 2ort – ‘’

42           Skyldig til Chri-

43           stopher Lystad

44           2 rd, udlagt

45           1 tønde hafvre                                                                                                1rd – ‘’ – ‘’

46           1 gl: flad Kiste med

47           laas                                                                                                                      ‘’ – 2 – ‘’

48           1 framskab                                                                                                       ‘’ – 2 – ‘’

49                                                                                                                                         2rd – ‘’ – ‘’

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du hjelper meg videre @Even Stormoen 🙂

Jeg vakler meg videre 😄


 

(ny side)

 

(1. spalte)

01           Til Erich Sundbye for

02           Malt 1 rd, udlagt

03           1 Slaugbæch                                                                                                    ‘’ – 1ort – 8

04           22 Søf skind                                                                                                      ’’ – 2ort – 16

05           Til Guldbrand                                                                                                   1rd – ‘’ – ‘’

06           Biørnsen Stanger

07           for 1 fr(?) Meel                                                                                               1rd – ‘’ – ‘’

08           udlagt

09           1 Kør(?)                                                                                                              ‘’ – 1ort – 8sk(?)

10           Korn bølle                                                                                                         ‘’ – 2ort – ‘’

11           1 gl: flamsk højne                                                                                          ‘’ – ‘’ – 16

12                                                                                                                                         1rd – ‘’ – ‘’

13           Til Trond Ons-

14           rud 2ort 8sk(?) udlagt

15           1 gl: Steegepande                                                                                         ‘’ – ‘’ – 10

16           2 Røde Steenfad                                                                                            ‘’ – ‘’ – 8

17           1 Kiste bench(?)                                                                              ‘’ – 1ort – ‘’

18           2 gl: leenestoler                                                                              ‘’ – ‘’ – 8

19           1 fønkurv(?)                                                                                     ‘’ – ‘’ – 6

20                                                                                                                         ‘’ – 2ort – 8sk(?)

21           Til Christen Lodding

22           2 ort, udlagt,

23           1 Kørmands(?)  Ride-

24           sadel _ 2 ort

25           Til Sognepræsten

26           Hr Thomas Rosing

27           1 rd, udlagt,

28           1 gl: Skind dyne(?)                                                                         ‘’ – 1ort – ‘’

29           3 gl: Klud højerv(?)                                                                        ‘’ – 1ort – 12

30           1 tælge bille(?)                                                                                ‘’ – 1ort – 8

31           1 Nafver(?)                                                                                       ‘’ – ‘’ – 6

32                                                                                                                         1rd – ‘’ – 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslagene blir dessverre færre, men:

 

(ny side)

 

(1. spalte)

01           Til Erich Sundbye for

02           Malt 1 rd, udlagt

03           1 Slaugbench    [slagbenk]                                                                               ‘’ – 1ort – 8

04           22 Søf skind                                                                                                      ’’ – 2ort – 16

05           Til Guldbrand                                                                                                   1rd – ‘’ – ‘’

06           Biørnsen Stanger

07           for 1 fr(?) Meel                                                                                               1rd – ‘’ – ‘’

08           udlagt

09           1 Kør(?)                                                                                                              ‘’ – 1ort – 8sk(?)

10           Korn bølle                                                                                                         ‘’ – 2ort – ‘’

11           1 gl: flamsk højne                                                                                          ‘’ – ‘’ – 16

12                                                                                                                                         1rd – ‘’ – ‘’

13           Til Trond Ons-

14           rud 2ort 8sk(?) udlagt

15           1 gl: Steegepande                                                                                         ‘’ – ‘’ – 10

16           2 Røde Steenfad                                                                                            ‘’ – ‘’ – 8

17           1 Kiste bench(ja)                                                                              ‘’ – 1ort – ‘’

18           2 gl: leenestoler                                                                              ‘’ – ‘’ – 8

19           1 fønkurv(?)                                                                                     ‘’ – ‘’ – 6

20                                                                                                                         ‘’ – 2ort – 8sk(?)

21           Til Christen Lodding

22           2 ort, udlagt,

23           1 Kørmands(?)  Ride-

24           sadel _ 2 ort

25           Til Sogne Præsten

26           Hr Thomas Rosing

27           1 rd, udlagt,

28           1 gl: Skind dyne(?)                                                                         ‘’ – 1ort – ‘’

29           3 gl: Klud højner                                                                        ‘’ – 1ort – 12

30           1 tælge bille(ja) [bile = bred øks]                                               ‘’ – 1ort – 8

31           1 Nafver(ja) [naver]                                                                                      ‘’ – ‘’ – 6

32                                                                                                                         1rd – ‘’ – 2

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! 

At dine innspill blir færre for jeg ta som et tegn på at mine forslag er bedre..? 🙂

 

Da har jeg forsøkt med på resten av denne siden - og vi nærmer oss slutten!


 

32                                                                                                                         1rd – ‘’ – 2

33           Enkemandens Veder-

34           laug til begravelse

35           5 rd, udlagt,

36           udi de paa Pladsen

37           staaende Huuse                                                                              5rd – ‘’ – ‘’

38           Skyldig til Lars

39           Pedersen Houg

40           1 rd:, udlagt,

41           1 øltønde                                                                                           ‘’ – 1ort – 20

42           1 gl: grye soll(?)                                                                               ‘’ – ‘’ – 6

43           1 Nuv                                                                                                  ‘’ – ‘’ – 8

44           1 Liden Ask                                                                                       ‘’ – ‘’ – 12

45           1 Jernstole(?)                                                                                  ‘’ – ‘’ – 14

46           1 flosket Højne(?)                                                                          ‘’ – ‘’ – 12

47           Stemplet Papir                                                                                 1rd – ‘’ – ‘’

48           til Skifteboet 2ort

49           Skiftets umage, samt(?)

50           Skifteboets beskrivelse(?) lod(?)                                              ‘’ – 2 ort – 2sk(?)

 

(2. spalte)

 

01           udlagt

02           1 fiorkalv(?)                                                                                      1rd – ‘’ –‘’

03           3 Risbit Søver                                                                                  

04           á 1ort 8sk(?)                                                                                     1rd – ‘’ –‘’

05           Lænsmanden og                                                                             2rd – ‘’ –‘’

06           Mændene for umage

07           1ort 8sk(?), udlagt

08           1 flat tinfad                                                                                       ’’ – 1ort –8

09           Sønnen Hans Olsens

10           vederlav(?) Imod Dat-

11           terens bekomne

12           Hellig dags Klæder

13           2 rd, udlagt,

14           2/3 dehl udj (?)                                                                               2rd – ‘’ –‘’

15           Enkemandens

16           Hovedlod 14rd

17           2ort 14sk(?), udlagt,

18           1 Høj (?) gryde paa

19           Et qvarter Rum                                                                                2rd – ‘’ –‘’

20           1 gl: Malm gryde                                                                             ’’ – ‘’ –8

21           1 Roer skab                                                                                       ’’ – 1 – 8

22           1 Liden Skive med

23           Skuf under                                                                                        ’’ – 2 – 12

24           1 Sund tache(?)                                                                               ’’ – 1 – 8

25           Alle smaa Kiør-

26           reler som ej

27           er Specificerit                                                                                   ’’ – ’’ – 16

28           1 Liden Skindpude                                                                         ’’ – ’’ – 8

29           1 Muussaaren

30           Svensk bord

31           tæpper                                                                                               ’’ – ’’ – 8

32           1 gl: hvit Stiud

33           med føl                                                                                               ’’ – 1 – 12

34           1 Kør(?)                                                                                               3rd – ’’ – ’’

35           Tilstaaende gield;

36           Hos Ole Taraldsen

37           Frogner                                                                                               1 – 1 – ’’

38           Hos Ole Bottelfsen

39           Frogner                                                                                               1 – ’’ – ’’

40           Resten(?) udj de paa

41           Pladsen staaende

42           Huuse                                                                                                 3 – ’’ – ’’

43           1 Hiul Roch                                                                                        ’’ – 3ort – ’’

44           1 Spoel Roch                                                                                     ’’ – ’’ – 8

45           1 gl: Sængeklæde                                                                          ’’ – ’’ – 16

46           1 gl: Sort Klædis

47           Kiol(?)                                                                                                 ’’ – ’’ – 16

48           1 gl: blaa Stemmettes(?)

49           trøje                                                                                                    ’’ – ’’ – 8

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

 

 

32                                                                                                                         1rd – ‘’ – 2

33           Enkemandens Veder-

34           laug til begravelse

35           5 rd, udlagt,

36           udi de paa Pladsen

37           staaende Huuse                                                                              5rd – ‘’ – ‘’

38           Skyldig til Lars

39           Pedersen Houg

40           1 rd:, udlagt,

41           1 øltønde                                                                                           ‘’ – 1ort – 20

42           1 gl: gryn soll(ja)                                                                               ‘’ – ‘’ – 6

43           1 Nuv                                                                                                  ‘’ – ‘’ – 8

44           1 Liden Ask                                                                                       ‘’ – ‘’ – 12

45           1 Jern Skole(?)                                                                                  ‘’ – ‘’ – 14

46           1 flosset Højne(ja)                                                                          ‘’ – ‘’ – 12

47           Stemplet Papiir                                                                                 1rd – ‘’ – ‘’

48           til Skiftebrevet 2ort

49           Skiftets umage, samt(?)

50           Skiftebrevets beskrivelse(ja) 1rd                                             ‘’ – 2 ort – 2sk(?)

 

(2. spalte)

 

01           udlagt

02           1 fiorkalv(ja)                                                                                      1rd – ‘’ –‘’

03           3 Risbit Søver                                                                                  

04           á 1ort 8sk(?)                                                                                     1rd – ‘’ –‘’

05           Lænsmanden og                                                                             2rd – ‘’ –‘’

06           Mændene for umage

07           1ort 8sk(?), udlagt

08           1 flat tinfad                                                                                       ’’ – 1ort –8

09           Sønnen Hans Olsens

10           vederlav(?) Imod Dat-

11           terens bekomne

12           Hellig dags Klæder

13           2 rd, udlagt,

14           2/3 Dehl udj en Koe                                                                              2rd – ‘’ –‘’

15           Enkemandens

16           Hovedlod 14rd

17           2ort 14sk(?), udlagt,

18           1 Høj Jerngryde paa

19           Et qvarter Rum                                                                                2rd – ‘’ –‘’

20           1 gl: Malm gryde                                                                             ’’ – ‘’ –8

21           1 Roer skab                                                                                       ’’ – 1 – 8

22           1 Liden Skive med

23           Skuf under                                                                                        ’’ – 2 – 12

24           1 Sund tache(ja)                                                                               ’’ – 1 – 8

25           Alle smaa Kiør-

26           reler som ej

27           er Specificerit                                                                                   ’’ – ’’ – 16

28           1 Liden Skindpude                                                                         ’’ – ’’ – 8

29           1 Muusshaaren

30           Svensk bord

31           tæpper                                                                                               ’’ – ’’ – 8

32           1 gl: hvit Skiud(?)

33           med føl                                                                                               ’’ – 1 – 12

34           1 Kør(?)                                                                                               3rd – ’’ – ’’

35           Tilstaaende gield;

36           Hos Ole Taraldsen

37           Frogner                                                                                               1 – 1 – ’’

38           Hos Ole Bottelfsen

39           Frogner                                                                                               1 – ’’ – ’’

40           Resten(ja) udj de paa

41           Pladsen staaende

42           Huuse                                                                                                 3 – ’’ – ’’

43           1 Hiul Roch                                                                                        ’’ – 3ort – ’’

44           1 Spoel Roch                                                                                     ’’ – ’’ – 8

45           1 gl: Sængeklæde                                                                          ’’ – ’’ – 16

46           1 gl: Sort Klædis

47           Kiol(ja)                                                                                                 ’’ – ’’ – 16

48           1 gl: blaa Stemmettes(ja)

49           trøje                                                                                                    ’’ – ’’ – 8

 

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.