Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr "wegsöe" i Reformatsen 1589?

Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Godt nyttår!

I Reformatsen av 1589 oppgis avstander mellom kirker på kysten i antall "wegsöe" (litt ulike skrivemåter). Det må opplagt være en avstand sjøveien, i hvert fall har jeg ikke funnet ordet brukt i forbindelse med innlandskirker (der oppgis avstander i mil). Litt måling på kartet viser at 1 wegsöe må være rundt 15 km. Har noen sikrere opplysninger om dette avstandsmålet?

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Sven: Wegsöe er altså lik ei gammel sjømil, men 9 km blir i korteste laget. Norsk historisk leksikon sier at nordlandske sjømil var lengre enn danske, forklaringa kan ligge der. Flere kartmålinger viser at ei wegsöe må være mellom 15 og 20 km, kanskje 2x9 km? (Alle avstander er støtte nordpå.😊)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja...  "wegsøe" ser ut som eit lengdemål (det kan vere eit tidsmål), men eg ville vel helst sett ei betre kjelde enn den sida Sven viser til.

Forklaringa "gammal sjømil" heilt bokstaveleg lik ei sjømil etter ein standard på ei viss til

Og så spørs kor nøye ein har rekna. 

Med dømet frå Ørskog

https://www.nb.no/items/20ce5661453a7cf84bc06e47c01f13d3?page=73&searchText=reformats

Frå Ørskog til Dale  skal det vere 3 "vegsøe";   det vel 43 km langs fjorden (målt på norgeskart.no);    14-15 km/vegsøe

Frå Ørskog til Sykkylven skal det vere 2 "vegsøe";   det ca. 19 km langs fjorden;  9-10 km/vegsøe

Frå Ørskog til Stranda skal det vere 2 "vegsøe";   det ca. 25 km langs fjorden;  12-13 km/vegsøe

Frå Sykkylven til Stranda skal det vere 2 "vegsøe";   det ca. 38 km langs fjorden;  19 km/vegsøe

Frå Ørskog til Stordal skal det vere 2 "vegsøe";   det ca. 19 km langs fjorden;  9-10 km/vegsøe

Frå Ørskog til Sunnylven skal det vere 4 "vegsøe";   det ca. 55 km langs fjorden;  14 km/vegsøe

Frå Dale til Sunnylven skal det vere 3 "vegsøe";   det ca. 38 km langs fjorden;  13 km/vegsøe

Frå Ørskog til Geiranger skal det vere 5 "vegsøe";   det ca. 66 km langs fjorden;  13 km/vegsøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ivar! Lengdemål eller tidsmål? I 1589 hadde de ingen kart å måle på, dette var hundre år før Melchior Ramus laga de første kartskissene. Og om de kunne måle: Hvordan målte de? I hvert fall nordpå er det bare unntaksvis mulig å seile i rett linje fra sted til sted, leia går som regel i både sikk og sakk. Tidsmål er ikke enklere: Tidsforbruket med årer er et annet enn med seil, pluss at medvind og motvind gis store utslag. Jeg tipper at 1589-kommisjonen fikk "omforente erfaringstall" fra stedene den besøkte.

Asgaut Steines skriver i "Gammel mål og vekt i Norge": at wegsöe (vike sjø) betydde det stykket man rodde mellom hvert roskifte, "det vil segja ikr, 9 km, heller meir enn mindre". Det må bety et erfaringsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Frå Ørskog til Dale  skal det vere 3 "vegsøe";   det vel 43 km langs fjorden (målt på norgeskart.no);    14-15 km/vegsøe

Her hører det til historien at gamle Dale stavkirke sannsynligvis sto på Sylte.

Først i 1620 ble kirken flyttet til Norddal:

https://no.wikipedia.org/wiki/Norddal_kirke 

I Aslak Bolts jordebok (om lag år 1440) ble hovedkirken (som da trolig sto på Sylte) kalt både «Dals kirkju» og «Sulta kirkju». I Olav Engelbrektssons jordebok står det «Daell Sogn», også Trondhjems reformats 1589 skriver «Dals kirke» om kirken på Sylte. Kildene har brukt «Dals kirkju» og «Daell Sogn» for hele sognet også da Sylte var eneste kirkested.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Matthias Kolberg skrev:

Her hører det til historien at gamle Dale stavkirke sannsynligvis sto på Sylte.

Eg er klar over dette, og målet ovanfor var til Sylte. (Men skilnaden er vel mindre enn uvissa.) 

Det er også på den måten det vert "1/2 mill till landz" frå Dale kyrkje (på Sylte) til Døving kapell (i Valldalen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Jan, NÅ har jeg lest den, og merka meg dette: "I realiteten har lengden av veke sjø variert en del med naturforholdene. I Nord-Norge synes veke sjø å ha vært på ca. 15 km." Det stemmer godt med mine kartmålinger i kjente farvatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider