Gå til innhold
Arkivverket

Kimestad, Borre 15-1600-tall


Jørn Middelborg
 Del

Recommended Posts

Jeg leser i Torbjørn Steen-Karlsens utmerkete nye online publikasjon om Nøtterøygårder under Søndre Gipø. 

https://www.vestfold-slekt.net/notteroy/Nøtterøygårder/

 

Der står det at "Jørgen Gipø. Nevnt 1605-1641. Gift med Mari Amundsdatter, nevnt 1621-1632. (Datter til Amund Østensen, nevnt 1575-1604, og Steinor Torsteinsdatter, nevnt 1614-p.m. 1633. Trolig død før 1619. På Kimestad i Borre.)"

 

Borre bygdebok er dessverre ikke noe særlig god, så det er vanskelig å gå videre. 

Er det noen som vet mer om slekt fra Kimestad? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jørn Middelborg skrev:

<snip>

Er det noen som vet mer om slekt fra Kimestad? 

 

 

Vel, sikkert ikke interessant i din sammenheng men jeg har morsslekt fra Kimestad. Et par ‹Guttulfsrøder› tar slekten tilbake til 1681. ‹Min› første bruker på Kimestad er dog født først 1724.

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord. 🙂Det var det jeg fant en gang for hauane mange år siden og slekta går ikke lenger tilbake. Jørgen Gipø nevnes aldri med patronym, så selv om noen har prøvd og gi ham farsnavnet Sørensen, etter forrige bruker, så er det noe som ikke kan bevises desverre.

 

Mvh Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Torbjørn Steen-Karlsen said:

Takk for gode ord. 🙂Det var det jeg fant en gang for hauane mange år siden og slekta går ikke lenger tilbake. Jørgen Gipø nevnes aldri med patronym, så selv om noen har prøvd og gi ham farsnavnet Sørensen, etter forrige bruker, så er det noe som ikke kan bevises desverre.

 

Mvh Torbjørn.

 

Takk skal du ha, Torbjørn. Det står at Jørgen Gipø skatter i 1624 av 2 pd smør. Ja dette kan vel ha kommet fra andre steder, ikke nødvendigvis fra forgjengeren, Søren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan ha kommet fra hvorsomhelst, for vi vet jo ikke om forrige bruker, Søren, eier i gården. Han nevnes jo aldri med gods.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.