Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ole Hansen på Vefsrud i 1764?


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Dette er mitt tredje forsøk på å finne ut av opphavet til en av mine tipper, Marthe Olsdatter Fjulsrud (Hole), jfr. gamle debattinnlegg

nr. 52863 og 73342. Via Extraskatten i Lier 1764, har jeg fått bekreftet at hennes far het Ole HANSEN, men navnet på kona står ikke, bare

husmann under Horn, Ole Hansen og hustru. Rett under står sønnen Hans Olsen og hustru (Jøran Gulbrandsdatter Sønsterud (Skjellegården), Hole).

Jeg er 99% sikker på at Hans og Marthe er søsken.

 

Ole og navnløs hustru nevnes ikke mer, og jeg har heller ikke funnet noe under døde i Lier. Vefsrud lå under Horn, rett over fjorden på

Hole-siden, med Fjulsrud som "nærmeste nabo", så her er det mye som går tvers over kommunegrensene. Jeg har også lett i Hole, Asker/Bærum er heller ikke utenkelig, samt Ringerike, men hittil intet resultat. Så langt tyder alt på at Ole og kona hadde minst tre barn:

Jon, som døde i Lier i 1779, 50 år gammel (han finner jeg ikke i 1764), Marthe, født ca. 1735 - død i januar 1802, og Hans, som oppgis å være 80 da han dør i 1815, men jeg tror han er noe yngre, født rundt 1740.

 

Noen som kan hjelpe meg videre - alt mottas med stor takk!!

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at har funnet Olse Hansen Vefsrud som fadder til Marj, 2. februar 1744, datter av Christian Mathiasen Hornseie, så familien var kommet til Vefsrud før 1744. Jeg fant ham i desember også i 1745, og det er mye Bærumsfolk inne i bildet, inkl. Birthe Anderdatter Buraas, men hittil har jeg ikke funnet noe i Askers kirkebøker....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fant idag en vielse i Modum 15.10.1727 mellom Ole Hansen og Anne Haagensdatter, der det står at de flyttet til Nacherud i Hoele sogn.

Noen som har kunnskap om dette paret? De fikk iallefall en sønn, Hans, i 1735, så vidt jeg kan skjønne, og som aldersmessig kan passe bra med Hans Olsen Vefsrud. Jeg finner ikke Hans konfirmert i Hole,

så kanskje det har flyttet over fjorden til Vefsrud under Horn?

 

Astrid. PS: den andre datteren til Marthe Olsdatter Fjulsrud het Anne, så det er lov å håpe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer kun med forslag fra FS, Ole Hansen og Ingebor Hansdt.= Martha Olsdt. dpt. 2/8 1733 Hurum, og Hans Olsen dpt. 6/5 1735 Hurum. Fant også Martha dpt. 2/7 1740 Eiker, Ole Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, Berit.

Jeg er redd for at tipset ditt om "Hurum-sporet" er sjekket ut tidligere, dessverrre. Skal se litt nærmere på Lier-dåpen du viser til. Jeg tror at denne Jon er sønnen til Ole, men jeg blir nesten sprø av denne familien!!!

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg en John Olsen Horn (Vefsrud lå under Horn, men tvers over fjorden) konfirmert 18 år gammel i 1752, noe som skulle tilsi at han var født rundt 1733-34. Har ikke funnet noen dåp i Lier, men det står at han hadde lest Pontoppidan, om det får noen til å se lyset... Rart at det skal være så kul i krampe å finne ut hvor de kom fra!!! Ikke finner jeg dødsfallet til Ole Hansen, heller. Irriterende med sånne forfedre, gitt!!

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.