Gå til innhold
Arkivverket

Bamble sorenskriveri, skifteprotokoll nr. I 1, 1665-1686


Åsbjørg Susort
 Del

Recommended Posts

Supert, takk. Her er det jo mulig å søke også.

Eg har bladd gjennom kortene et par ganger og funnet diverse - nå slipper eg det!

 

Men selve skifteprotokollen bør jo også komme opp ved "Finn kilde"-søk på alle kommunene den dekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Åsbjørg Susort said:

Supert, takk. Her er det jo mulig å søke også.

Eg har bladd gjennom kortene et par ganger og funnet diverse - nå slipper eg det!

 

Men selve skifteprotokollen bør jo også komme opp ved "Finn kilde"-søk på alle kommunene den dekker...

 

Jeg tror Statsarkivet på Kongsberg ligger i bakleksa på denne typen indeksering. Jeg har nettopp søkt etter skifter i Aust-Agder, og ble positivt overrasket over at jeg her kunne søke på kommunenavn. Nå vet jeg temmelig godt hvordan sorenskriverområdene i Telemark er inndelt, så jeg slipper som regel å lure på hvilken protokoll jeg skal lete i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Men selve skifteprotokollen bør jo også komme opp ved "Finn kilde"-søk på alle kommunene den dekker...

 

15 timer siden, Leif Biberg Kristensen skrev:

Jeg tror Statsarkivet på Kongsberg ligger i bakleksa på denne typen indeksering. Jeg har nettopp søkt etter skifter i Aust-Agder, og ble positivt overrasket over at jeg her kunne søke på kommunenavn. Nå vet jeg temmelig godt hvordan sorenskriverområdene i Telemark er inndelt, så jeg slipper som regel å lure på hvilken protokoll jeg skal lete i.

 

Jeg har rettet metadataene for denne protokollen, slik at den skal gi treff uavhengig av hvilken kommune i Telemark man søker på, så snart Digitalarkivets søkeindekser blir oppdatert. Da metadataene for denne protokollen i sin tid ble produsert, har jeg tydeligvis oversett at den ikke bare dekker Bamble sorenskriveri, som er arkivet den tilhører.

 

Mine kollegaer på Kongsberg har ikke ansvar for metadata for skanna arkiver! Det er gjennomgående mulig å søke på kommunenavn i hele Digitalarkivet, også for kilder fra SAKOs område, men akkurat denne protokollen hadde jeg bommet på. Kobling av kilder til relevante 1947-kommuner er et viktig metadataarbeid som skal gjøre at brukerne kan finne fram, uten å måtte kjenne til eldre administrative inndelinger og kildenes arkivtilhørigheter, men det kan også være en krevende øvelse å relatere enhver kilde til (nesten) moderne kommunekart. Derfor vil det være noen feil, og vi takker for tips til forbedring.

 

Søk på f.eks. skiftemateriale for Kviteseid gir treff i ulike arkiver: https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?municipalities[]=0829

 

Når søkeindeksene er oppdaterte, vil også protokollen fra Bamble sorenskriveris arkiv komme med i dette treffet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beklager jeg at jeg ikke var helt oppdatert 🙂 Det er nok noen år siden jeg forsøkte å søke på kommune i skiftematerialet for Telemark, og bare antok at her henger man etter.

 

Protokollen som kalles "Bamble 1665-1686" er spesiell, da det bare er et par år i begynnelsen som omhandler Bamble og omegn. Så ser det ut til at sorenskriveren har tatt med seg protokollen til øvre Telemark når han byttet jobb. Skifter for Bamble sorenskriverembete er fraværende for perioden ca. 1670-1695. Muligens finnes de i en annen protokoll med et annet navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at skiftekort for "Bratsberrg Amt" kom opp på Vinje-søk. Ellers hadde eg ikkje leita etter denne skifteprotokollen.

 

Og med hjelp av den søkbare basen fekk eg på plass ei 7xtippoldemor og hennes foreldre.

 

Stor takk til begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Åsbjørg Susort og @Leif Biberg Kristensen : Jeg gjorde noen ytterligere tilpasninger i går som nå reflekteres i Digitalarkivet.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.