Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling 1920 Gunnar Karlson? Lauritzen?


Ann-Kristin Lundgren
 Del

Recommended Posts

Kanske borde jag fortsatt på en tidigare tråd men jag får inte till det där, därav detta.

Jag har nu haft möjlighet att ta del av Folketelling 1920 i Narvik. Där finner jag Nanna Lauritzen f 1870, Karla Karlson f 1911 och Gunnar Karlson f 1914, boende på Dronningens gate 21, Fagernes Narvik. Nanna som är född 1871 08 16 i Talvik Finnmark som Anne Karoline Ingvara Jensen, var gift samt skild från Helmer Bernad Lauritsen. Hon har dottern Karla med Axel Karlson f 1883 i Sölvesborg, Sverige, druknad i Rotterdam 1912. Sonen Gunnar uppges i Folketelling 1920, vara född 1914 04 12 och tillhöra stadskyrkan. Jag undrar var han är född och vem som är far till honom. Undra nu om någon kan tipsa mig om hur jag kan fortsätta mitt letande efter honom? Jag hittar honom inte som född eller konfirmerad, i kyrkböckerna. I hushållet finns även en logerande vars namn jag tyder till Gusav Sebenakkaa. Tusen TACK alla ni som tidigare svarat mig här!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden: 

Karla Axelie Karlsen gifter seg i Narvik i 1934

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000007500851

Nordland fylke, Narvik i Narvik, Ofoten, Ministerialbok nr. 871A22 (1928-1936), Viede 1934, Side 74
https://media.digitalarkivet.no/view/39676/76

 

Konfirmert i Narvik 1927:

Nordland fylke, Narvik i Narvik, Ofoten, Ministerialbok nr. 871A20 (1921-1932), Konfirmerte 1927, Side 56
https://media.digitalarkivet.no/view/39674/58

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TACK Allan, Grethe och Sven för att ni tagit er tid till detta!

 

De uppgifter ni visar på har jag tagit del av under årens lopp. Vid Gunnar tog det dock stopp, därav inväntade jag Folketelling 1920 för att ev hitta något nytt. Tyvärr, är Gunnar fortfarande en gåta för mig - VAR är han född och VEM är hans far ( och är Nanna hans mor) är de frågor jag funderar över.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Per, så har vi också tänkt. Redan 1911 när min mor Karla föddes var hon frånskild, dessutom gick Nanna ur stadskyrkan 1909. Trots det döptes (1912) och konfirmerades (1928) mor Karla. Karla hittade vi i Narviks kyrkböcker, däremot inte Gunnar som i Folketelling 1920 heter Karlson i efternamn (precis som Karla). Karla har sitt efternamn av sin far Per Axel Edvin Karlsson, svensk sjöman. Axel, som han kallades, kan inte vara Gunnars far om Gunnar är född 1914 04 12. Det eftersom Axel druknade i Rotterdam juni 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.