Gå til innhold
Arkivverket

Skipsbyggmester Niels Olsen Ulsmoen (ca. 1715-1792), trolig fra Ulfsmoen under Nævesdal i Øyestad, død i Bamble


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en vielse i Bamble 1769 som jeg har skrevet av slik:

 

Kirkebok for 0814 Bamble prestegjeld, Telemark. SAKO/A-253/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1702-1774. Viede side 92-93. 28.12.1769: Skibs-Bygmæster Niels Olsen Ulsmoen fra Øyestads Sogn enkemand som fremviiste Skiftebrev af 30de Sept. 1769 og enken Karen Larsdatter i Langesund, afgangne Jens Christensen Thiises efterleverske der ligesaa fremviiste Skiftebrev af 9de Jan. 1759. Caut. Peder Larsen Ulstrup og Ole Jeruldsen. (Kongebrev)

 

Jeg skulle gjerne sett på dette skiftet etter Niels Olsen Ulsmoens forrige kone av 30. september 1769. Jeg har forholdsvis god oversikt over sorenskriveriene i Telemark, men er helt hjelpeløs i nabofylket. Kan noen gi meg et tips?

 

Oppdatert: Jeg fant ut at jeg kan skrive inn kommunenavnet på søkesida for skiftemateriale i fylket og fant da fram til at jeg er i Nedenes sorenskriveri, og protokollen jeg skal lete i er trolig denne: Nedenes sorenskriveri nr 22a, 1767-1772. Men det er ingen Ulsmoen i registret, og ikke vet jeg navnet på kona, så jeg kommer visst ikke så mye lenger.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette i skiftekortregistret etter Ulsmoen, og finner der henvisning til Nævesdal i Øyestad.Nå har jeg bladd gjennom skiftekortene for Nævesdal og der er noen Ulsmoen-skifter, men ikke det jeg leter etter. Kan Niels Olsen ha brukt Ulsmoen som et "etternavn" og bodd et annet sted? Han var jo skipsbyggmester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Leif Biberg Kristensen changed the title to Skipsbyggmester Niels Olsen Ulsmoen (ca. 1715-1792), trolig fra Ulfsmoen under Nævestad i Øyestad, død i Bamble

Jeg fant det verdt å endre tittel på denne tråden til noe mer dekkende.

 

I skiftekortregistret for Nedenes finner jeg et skifte som trolig er etter mora til Niels:

 

SAK, Nedenes sorenskriveri før 1824, H, s. 22553
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11214090922553

 

Jeg håper at det er noen som kjenner til denne karen, og det jeg lurer mest på er om han kan ha ei datter ved navn Susanne fra forrige ekteskap. I så fall er det trolig hun som ble gift med Morten Olsen Arøe i 1778:

 

Kirkebok for 0814 Bamble prestegjeld, Telemark. SAKO/A-253/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1775-1814. Viede side 452-453. 20.12.1778: Skipper Morthen Olsen Arøe med Susana Nilsdatter Langesund hiemme i huuset efter høy kongelig tilladelse af dato 15.10.1778. Caut. Nils Ulsmoen og Peder Ulstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Leif Biberg Kristensen changed the title to Skipsbyggmester Niels Olsen Ulsmoen (ca. 1715-1792), trolig fra Ulfsmoen under Nævesdal i Øyestad, død i Bamble

Berit, tusen takk for respons. Det var jo fint å få se hva bygdeboka skriver. Jeg ble ikke så mye klokere av det, men det er ihvertfall temmelig klart at det er denne Niels Olsen som må være skipsbyggeren. Jeg tror ikke han kan ha reist så langt fra Øyestad før han kom til Bamble, etter som det så klart og tydelig står at han kom derfra.De drev jo med skipsbygging langs hele kysten.

 

Hvis jeg enda hadde visst navnet på den første kona hans, så hadde det vel gått an å finne skiftet. Det blir vel til å bla seg gjennom kirkeboka for 1740- og 50-åra for å prøve og finne en barnedåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Leif Biberg Kristensen said:

Jeg håper at det er noen som kjenner til denne karen, og det jeg lurer mest på er om han kan ha ei datter ved navn Susanne fra forrige ekteskap. I så fall er det trolig hun som ble gift med Morten Olsen Arøe i 1778:

 

Kirkebok for 0814 Bamble prestegjeld, Telemark. SAKO/A-253/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1775-1814. Viede side 452-453. 20.12.1778: Skipper Morthen Olsen Arøe med Susana Nilsdatter Langesund hiemme i huuset efter høy kongelig tilladelse af dato 15.10.1778. Caut. Nils Ulsmoen og Peder Ulstrup.

 

Susanne Nielsdatter døde på Strømsø (Drammen) i 1791, 39 år gammel, og er altså født ca. 1752. Det jeg har samlet om henne finnes her:

 

https://www.wikitree.com/wiki/Nielsdatter-3252

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg litt å bite i:

 

SAK, Øyestad sokneprestkontor, SAK/1111-0049/F/Fa/L0005Ministerialbok nr. A 5, 1751-1757, s. 29
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070702630294

 

14. Søndag efter Trinit: 1752

Niels Olsøn GuldsmedEngen, m. Christenze? Løvordsdatters barn Kirsten Maria.

 

Dette styrker vel ikke akkurat hypotesen min om at han er faren til Susanne, som skulle være født omtrent på denne tida. Jeg lette i registeret i Nedenes sorenskriveri nr 22a, 1767-1772 etter Christence Levorsdatter (eller lignende), men fant henne ikke. Så da er hun trolig død et annet sted.

 

Dette begynner å se temmelig håpløst ut, og jeg får vel slå meg til ro med at Susanne inntil videre står uten opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Bygdeboka fra Øyestad bd.1, s. 55. Husmannsplassen Ulfsmoen u/nedre(ytre) Nevesdal. Men her står det ikke mye.

Men hvor lå Guldsmedengen?

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2013091708028?page=57

 

Kan han ha arbeidet som skipsbygger i Kristiansand og omegn?

Svar på spørsmålet:

Gullsmedenga ligger på Hisøya, mellom Strømmen og Kolbjørnsvik, i hamnebassenget til Arendal. Hørte  påden tid tilØyestad sokn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.