Gå til innhold
Arkivverket

Strømsø kirkebok (SAKO/A-246/F/Fa/L0009 Ministerialbok nr. I 9, 1752-1791), manglende begravelser 1788-1790


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter begravelsen til ei Susanne Nielsdatter, som det er skifte etter den 4. mai 1791 (se lenke). Når jeg slår opp i kirkeboka, ser det ut til begravelser for årene 1788-1790 mangler. I 1791 er begravelsene nydelig ført med masse detaljer, men der finnes det ingen Susanne Nielsdatter. Kan begravelser for Strømsø i denne perioden være ført et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut av det selv: sidene 267-273 er feilindeksert. De står merket som fødte og døpte, men er i virkeligheten begravelser. De står ikke i innholdsfortegnelsen, verken under døpte eller begravede.

 

Det hjalp meg ingenting med det jeg lette etter, for jeg finner fortsatt ikke begravelsen til Susanne Nielsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er begravelsen funnet:

 

Kirkebok for 0602 Drammen prestegjeld, Buskerud. Strømsø sogn SAKO/A-246/F/Fb/L0002 Ministerialbok nr. II 2, 1739-1814. Døde og begravede side 172. 10. mai 1791: Madame Susana Arøe, 39 aar.

 

Denne boka kommer ikke opp i søk på kirkebøker for Strømsø:

 

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=0602bS1&start_year=&end_year=&text=

 

Kanskje dette er noe dere bør kikke på.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Strøk min egen feilplassering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe rart her. Jeg har fått tips om å søke på Tangen sogn, og da finner jeg boka umiddelbart. Det er kanskje ikke så rart, for den ligger under Skoger prestegjeld, Tangen sogn - og altså ikke Strømsø i det hele tatt.

 

Den transkriberte versjonen på https://www.digitalarkivet.no/source/8473 beskrives imidlertid som "Ministerialbok for Strømsø prestegjeld, Tangen sokn 1739-1814 (0602bP)"

 

Hva skal en stakkar tro? 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Leif Biberg Kristensen skrev:

Jeg fant ut av det selv: sidene 267-273 er feilindeksert. De står merket som fødte og døpte, men er i virkeligheten begravelser. De står ikke i innholdsfortegnelsen, verken under døpte eller begravede.

 

Takk for påvisningen av feilindeksering for s. 267-280. Jeg har rettet indekseringa for disse 14 bildefilene, og da blir også den digitale innholdsfortegnelsen automatisk oppdatert: https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/8466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Leif Biberg Kristensen skrev:

Denne boka kommer ikke opp i søk på kirkebøker for Strømsø:

 

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=0602bS1&start_year=&end_year=&text=

 

Kanskje dette er noe dere bør kikke på.

 

13 timer siden, Leif Biberg Kristensen skrev:

Det er noe rart her. Jeg har fått tips om å søke på Tangen sogn, og da finner jeg boka umiddelbart. Det er kanskje ikke så rart, for den ligger under Skoger prestegjeld, Tangen sogn - og altså ikke Strømsø i det hele tatt.

 

Den transkriberte versjonen på https://www.digitalarkivet.no/source/8473 beskrives imidlertid som "Ministerialbok for Strømsø prestegjeld, Tangen sokn 1739-1814 (0602bP)"

 

Hva skal en stakkar tro? 😕

 

Dette er kirkebok for Tangen sokn i daværende Skoger prestegjeld. Siden Tangen sokn siden er overført til Strømsø, har kirkeboka havnet i Strømsø prestekontors arkiv, hvor statsarkivet har skilt ut kirkebøkene i arkivet SAKO/A-246 Strømsø kirkebøker.

 

En får derfor treff ved f.eks.

Søk på sokn = Strømsø, som var det første eksempelet her, vil da ikke finne denne kirkeboka.

 

Da tjenesten for skanna kirkebøker ble satt i drift i 2005, var denne kirkeboka feilaktig benevnt Strømsø / Tangen (etter prinsippet prestegjeld / sokn), sikkert fordi man ble forledet av kirkebokas arkivtilhørighet. Jeg ble nå oppmerksom på at dette henger igjen i den tekststrengen i metadataene som benyttes for bl.a. den transkriberte versjonen. Dette er også rettet nå: https://www.digitalarkivet.no/source/8473

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da takker jeg for rettelsene. Jeg ser at det iblant er nødvendig med inngående lokalkunnskap for å få opp relevante kilder. Når man kikker på Sognehistorikken for Buskerud står det for så vidt greit forklart under Strømsø:


 

Quote

 

Strømsø og Tangen. Bragernes og Strømsø ble skilt ut fra Lier prestegjeld ved kgl. åpent brev 17.12.1723. Ved kgl. res. 06.03. ble Tangen skilt ut fra Skoger og slått sammen med Strømsø som nå ble eget sokneprestembete. Samtidig ble Strømsgodset skilt ut fra Strømsø og lagt til Skoger. I den utstrekning det finnes særskilte kirkebøker for Tangen også før 1843, er disse ført opp her.

 

Oversikt over kirkebøker:

Strømsø kirkebøker

 


 

 

Når man så klikker lenka nedenfor til kirkebøker for Strømsø kommer også kirkebøkene for Tangen før 1843 med.

 

Det blir litt innfløkt med at man iblant må søke på sogn, iblant på prestegjeld, og som her på arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Leif Biberg Kristensen skrev:

Det blir litt innfløkt med at man iblant må søke på sogn, iblant på prestegjeld, og som her på arkiv.

 

Det handler om at man skal få et mest mulig presist treff. Derfor er kirkebøkene registrert etter hvilke arkiv de tilhører, hvilke prestegjeld de dekker og hvilke sokn de dekker. Så må brukerne velge søkefelt med utgangspunkt i den kunnskapen hver og én besitter. Jeg antar at det for flertallet er mest relevant å søke på sokn, uten å forholde seg til hvilket prestegjeld soknet har tilhørt og hvilket arkiv kirkeboka tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

 

Det handler om at man skal få et mest mulig presist treff. Derfor er kirkebøkene registrert etter hvilke arkiv de tilhører, hvilke prestegjeld de dekker og hvilke sokn de dekker. Så må brukerne velge søkefelt med utgangspunkt i den kunnskapen hver og én besitter. Jeg antar at det for flertallet er mest relevant å søke på sokn, uten å forholde seg til hvilket prestegjeld soknet har tilhørt og hvilket arkiv kirkeboka tilhører.

 

I de aller fleste tilfeller fungerer det greit å søke på sogn, ja. Men her hadde jeg et skifte på Strømsø og det falt meg ikke inn å lete etter begravelsen andre steder enn i kirkebøkene for Strømsø heller. Så kom det da til gjengjeld en bonus ut av det, ved at jeg oppdaget feilindekseringen 🙂

 

Og for øvrig noterer jeg bak øret at folk på Strømsø kan være ført i kirkebøkene for Tangen i Skoger prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Leif Biberg Kristensen skrev:

I de aller fleste tilfeller fungerer det greit å søke på sogn, ja. Men her hadde jeg et skifte på Strømsø og det falt meg ikke inn å lete etter begravelsen andre steder enn i kirkebøkene for Strømsø heller. Så kom det da til gjengjeld en bonus ut av det, ved at jeg oppdaget feilindekseringen 🙂

 

Og for øvrig noterer jeg bak øret at folk på Strømsø kan være ført i kirkebøkene for Tangen i Skoger prestegjeld.

 

Det er vel fordi skifteforvalteren på Strømsø hadde jurisdiksjonen også over Tangen, selv om Tangen i geistlig henseende var et eget sokn i et annet prestegjeld. Jeg ser at det står i skiftet, at avdøde bodde på Kobberviktangen. Så folk på "selve Strømsø" er nok ført i kirkebøkene for Strømsø.

 

Man kan derfor si at utstrekningen av Strømsø er avhengig av konteksten. Et annet eksempel på det samme, kan være at Larvik kan være enten soknet, prestegjeldet, sorenskriveriet / sorenskriverens jurisdiksjonsområde eller byfogdens jurisdiksjonsområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.