Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen hjelpe meg med farmor, Alma Sevrinsen/Thoresen - gift Aasberg. Født 27/3-1900 i Hedrum?


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Fødsel, dåp, ekteskap, død og et par folketellinger. Sånn ytre sett vet jeg en del om farmor Alma. Men nå kommer jo 1920-tellingen sakte sigende - og jeg finner henne ikke!!! Det er såpass besettende at jeg har begynt å snu stener på nytt, og da oppdager jeg hvor mye jeg ikke vet om henne. Og nå ber jeg om hjelp. Dette er hva jeg vet:

 

Alma kom til verden 27. mars 1900 i Hedrum. I Ministerialboken er hun å finne som nr. 3, her:

Vestfold fylke, Kvelde i Hedrum, Ministerialbok nr. II 1 (1881-1905), Fødte og døpte 1900, Side 43
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060530080073

 

Faren hennes, Severin Andersen var en bondesønn, som aldri hadde mer med saken å gjøre enn å gjøre Karoline Jacobine gravid. Moren har presten skrevet inn som Karoline Jakobine Fasiliusdtr. Hun var omstreifer og datter av Benjamin Forselius Jacobsen og Caroline Andersen Synger.

 

(Mange år senere har presten notert noe jeg tolker som "Attest 5/4 1914 til Lardal". Dette sammenfaller vel omtrent med når Alma er i konfirmasjonsalderen. Imidlertid har jeg ikke funnet noen oppføring om konfirmasjon, hverken i Lardal, eller andre steder...)

 

Neste gang jeg har Alma er i Folketellingen for 1900. Hun er nevnt med etternavnet Sevrinsen og er, sammen moren oppført som midlertidig til stede på Bjønnes i Hedrum

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037151003301

 

i 1902 giftet Karoline Jacobine seg med Hemming Johan Thoresen, en omstreifer og skorsteinsfeier fra Valestrand. De giftet seg borgerlig i Skien, og er skrevet inn i kirkeboka for Kvelde i Hedrum. Hemming Johan ble Almas reelle far, og senere - både i FT1910, og når hun gifter seg i 1924 er hun oppført som Alma Thoresen.

 

Neste gang jeg finner Alma er i Folketellingen for 1910.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036369002398

Da befinner familien seg i Ås, bosatt i noe som er oppført som Torderudboligen. Boligen ligger under Torderud Gård (gårds- og bruksnummer er 72/1 - noe som vel bare kan bety at det er en bygning direkte under selve gården), men hva Torderudboligen er/var finner jeg ikke ut av.

I 1910 har familien blitt betydelig større. Alma har fått tre søsken.Thoralf, født i Hedrum i 1903, Bjarne, født i Skien i 1905 og Gjørdis (eg. Hjørdis) født i Skotfos i 1906. Noen år senere - 30.05.1913 kom Harryet Synnøve til verden i Sandefjord. Med unntak av Thoralf har jeg ikke funnet noen kirkebokoppføringer på noen av de andre søsknene til Alma.

 

Alma gifter seg med sin Nikolai i 1924. Hun er da kontordame fra Drammen:

Akershus fylke, Asker i Asker, Ministerialbok nr. I 20 (1918-1948), Viede 1924, Side 27
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061031311002

 

Alma dør 21/12-1975, og er gravlagt ved Tanum kirke.

 

Så hva har dukket opp av spørsmål?

1. Ble Alma konfirmert? I tilfelle når og hvor. Har prestens notat i kirkeboken av 1914 noe med dette å gjøre?

2. Adopterte Hemming Johan Alma? I tilfelle når og hvor. Dersom dette ikke skjedde - hvordan kan det ha seg at hun har navnet Thoresen?

4. Hva er/var Torderudboligen?

5. Kan det finnes kirkebokoppføringer for Almas søsken?

6. Hvordan var livet til Alma mellom 1910 og 1924? Hvor var hun og familien i disse årene?

7. Hvor bodde hun i Drammen i 1924, og hvor var hun ansatt som kontordame?

8. Er hun å finne i 1920-tellingen?

9. Er resten av familien hennes å finne i 1920-tellingen?

 

Kan noen hjelpe meg med å finne svar?

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Morten Aasberg skrev:

1. Ble Alma konfirmert? I tilfelle når og hvor. Har prestens notat i kirkeboken av 1914 noe med dette å gjøre?

2. Adopterte Hemming Johan Alma? I tilfelle når og hvor. Dersom dette ikke skjedde - hvordan kan det ha seg at hun har navnet Thoresen?

4. Hva er/var Torderudboligen?

5. Kan det finnes kirkebokoppføringer for Almas søsken?

6. Hvordan var livet til Alma mellom 1910 og 1924? Hvor var hun og familien i disse årene?

7. Hvor bodde hun i Drammen i 1924, og hvor var hun ansatt som kontordame?

8. Er hun å finne i 1920-tellingen?

9. Er resten av familien hennes å finne i 1920-tellingen?

 

1. Notatet om 1914 har rimeligvis med konfirmasjon å gjøre, men det er ikke tilgjengelig noen kirkebok med konfirmerte 1914 for Svarstad sokn, som er hovedsognet i Lardal prestegjeld, så da får vi ikke kontrollert alle sokn i Lardal prestegjeld: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes[]=0728P&start_year=1914&end_year=1916&text=

 

2. Før 1923 tok folk seg etternavn som de ville, så hun kan ha tatt navnet uavhengig av om det var noen formell adopsjon.

 

5. Ja, forutsatt at de faktisk ble døpt. Men det er ikke godt å si hvor. Blant omreisende folk ble barna gjerne ikke døpt på samme sted som de ble født, og jeg har sett eksempler på at flere søsken ble døpt samtidig, dvs. at noen av dem kunne være flere år gamle da dåpen skjedde.

 

8.-9. Dette blir vel enklere å finne ut av, når hele tellinga er søkbar. Enda mangler de fleste byene og noen få herreder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kristian

 

Takk for svar og takk for en grundig leksjon i følgene av å stille for generelle og upresise spørsmål 😂😂.

 

Det jeg mente å spørre om var:

5. Er det noen som har funnet, eller som kan hjelpe meg å finne informasjon om Almas søsken i kirkebøkene, eller i andre kilder?

8. Er det noen som har funnet, eller kan hjelpe meg å finne Alma, samt hennes søsken, mor og stefar i Folketellingen for 1920?

 

med vennlig og lett rødmende hilsen

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Morten Aasberg said:

5. Er det noen som har funnet, eller som kan hjelpe meg å finne informasjon om Almas søsken i kirkebøkene, eller i andre kilder?

 

Hjørdis f. 28.04.1906:

 

Vielse 1928: Hjørdis Thorsen Hindahl - Ministerialbok for Vestre Bærum prestegjeld 1916-1930 (0219Q1) - Digitalarkivet

 

SAO, Vestre Bærum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10209a/F/Fa/L0003Ministerialbok nr. 3, 1916-1930, s. 154
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10040805050156
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha - det er en litt vrien gjeng å finne ut av dette  - da kan jeg tikke av at Hjørdis giftet seg med Torleif Konstantin 🙂

 

Med vennlig hilsen

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To Hjørdis-er født 28.04.1906 dør i Norge i henholdsvis 1988 og 1978:

 

Hjørdis M Jørgensen - Døde 1951 - 2014 - Digitalarkivet

 

og 

 

Hjørdis Rugland - Døde 1951 - 2014 - Digitalarkivet

 

Jeg tror Hjørdis Jørgensen som dør i 1988 er vår Hjørdis. I 1941 er det lysning for Hjørdis Stenrud og Finn Storm Jørgensen i Kragerø. Det er nok det andre ekteskapet til Hjørdis. 

 

 

image.png.b25f041ee7f736e947bc705bb6f8cf4e.png

 

image.png.90d2a647d933a24150251a30aac56d6f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Marie Stenrud må være et barn fra Hjørdis sitt første ekteskap med Torleif Konstans Stenrud.

 

Snarere enka etter en sønn fra Hjørdis' første ekteskap.

 

Kanskje en av disse: https://www.digitalarkivet.no/search/119/108008?fornavn=&etternavn=Stenrud&kjonn=&fodselsaar=1928|1929|193*&fodselsdato=&dodsdato=19*+-199*&kommune=&kommunenr=

 

Freddy Stenrud var i alle fall gift med ei Marie: https://www.nb.no/search?q="Marie Freddy Stenrud"~8

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok vår Harriet Kivle:

 

image.png.7005aecc5e7ae1c75acb64829c64bfbc.png

 

Telemark Arbeiderblad (Skien) (nb.no)

 

Capture.thumb.JPG.952158f2c5186009bddf7896a78fdd66.JPG

 

 

Er det foreldrenes grav hun steller? Amalie Thoresen var født i 1876 og døde i 1954 i Moss. Teksten til venstre antyder Seljord kirkegård. Hun ble vel gravlagt i Seljord da sammen med ektemannen Johan?

 

Amalie Thoresen - Døde 1951 - 2014 - Digitalarkivet

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moss Avis 29.09.1954:

 

image.png.58b0f39d766f77f656c346baac9d0d17.png

 

Nå kan vi i alle fall konkludere at vi har funnet rett Hjørdis. 

 

Amalie ble bisatt i Moss Krematorium, men det ser ut til at urnen ble gravlagt sammen med Johan i Seljord ref. post over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - her var det mye nytt for meg. Det er litt av hvert å bearbeide og sortere før jeg føler meg i stand til å mene noe meningsfylt om all den flotte hjelpen du bidrar med. Graven som Hjørdis steller er graven til foreldrene hennes. Amalies fulle navn var Karoline Jacobine Amalie Jacobsen. Hun var datter av Benjamin Forselius Jacobsen, var Almas mor og min oldemor. Det er første gang jeg har sett det bildet, og fått vite nøyaktig når hun døde og hvor hun er gravlagt.

 

Tusen takk

Morten

Endret av Morten Aasberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Kristian Hunskaar (privat) said:

 

Snarere enka etter en sønn fra Hjørdis' første ekteskap.

 

Kanskje en av disse: https://www.digitalarkivet.no/search/119/108008?fornavn=&etternavn=Stenrud&kjonn=&fodselsaar=1928|1929|193*&fodselsdato=&dodsdato=19*+-199*&kommune=&kommunenr=

 

Freddy Stenrud var i alle fall gift med ei Marie: https://www.nb.no/search?q="Marie Freddy Stenrud"~8

 

Du har helt rett. Freddy må ha vært sønnen til Hjørdis og Torleif (Hjørdis sin første ektemann):

 

Moss Avis (nb.no)

 

image.png.23c6052baccc6bb5216008d8b4ff2494.png

 

 

Freddy døde i trafikkulykke, saken fikk mye omtale:

 

Søk i millioner av norske aviser på nett | Nasjonalbiblioteket (nb.no)

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Morten Aasberg said:

Hei - her var det mye nytt for meg. Det er litt av hvert å bearbeide og sortere før jeg føler meg i stand til å mene noe meningsfylt om all den flotte hjelpen du bidrar med. Graven som Hjørdis steller er graven til foreldrene hennes. Amalies fulle navn var Karoline Jacobine Amalie Jacobsen. Hun var datter av Benjamin Forselius Jacobsen, var Almas mor og min oldemor. Det er første gang jeg har sett det bildet, og fått vite nøyaktig når hun døde og hvor hun er gravlagt.

 

Tusen takk

Morten

 

Det ser ut til at graven er ryddet, jeg finner ikke graven i Gravminnebasen. Det var ganske kult at bildet av Harriet viste foreldrenes grav 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Frank Marton Pedersen said:

 

Hjørdis f. 28.04.1906:

 

Vielse 1928: Hjørdis Thorsen Hindahl - Ministerialbok for Vestre Bærum prestegjeld 1916-1930 (0219Q1) - Digitalarkivet

 

SAO, Vestre Bærum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10209a/F/Fa/L0003Ministerialbok nr. 3, 1916-1930, s. 154
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10040805050156
 

 

Det står at de ble viet av sorenskriveren i Aker

SAO, Aker sorenskriveri, L/Lc/Lcb/L0004: Vigselprotokoll, 1927-1929, s. 60
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10050910261062
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.