Gå til innhold
Arkivverket

Maskinistrulle - tyding av skipsnavn og stedsnavn


Tom R. Evensen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Johan Einar Evensen sin patent (nr 34) i maskinistrullene inneholder for meg en del utydelige tekst og skips- og stedsnavn.

Se https://media.digitalarkivet.no/view/42154/70

 

Håper noen kan hjelpe med følgende:

 

* Hva står det i de to siste linjene i første kolonne ("Patent No"-kolonnen)? Jeg ser datoen 17/2 14...

* Dato 8/1 92: Hva er navnet på skipet? Og hvor mønstret han på?

* Dato 2/3 92 mønstret han på det samme skipet igjen (ser det ut som) i "Xania"/Kristiania. Hva står det i "Til"-kolonnen? Og hvor mønstret han av 1/12 92?

* Dato 15/5 96, skipet "Kg Sverre": Hva står det i "Til"-kolonnen? Og hvor fant avmønstringen sted 5/6 96?

* Dato 31/8 10 mønstrer han på båten Signe i Tønsberg (Tbg). Hva står det i "Til"-kolonnen? Og hvor mønstrer han av 7/10 13?

 

mvh

Tom R.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her hiver jeg meg selv overbord i rom sjø 😉 med følgende forsøk:

 

Patent no. –  de siste linjene: Har ingen forslag. Virker som ‹en haug› med forkortelser.

 

Påmønstring 8/1 92:  Ser ut som både skipets og stedets navn kan være Drammen. Med trykk på ser ut som.

 

2/3 – ser fortsatt ut som om skipet heter Drammen og gikk til Udl. [utlandet]. Avmønstring kan ha vært Xania det også.

 

15/5 96 ser det ut som at «Til» = Orlogs, altså i et ‹krigersk oppdrag› Hvilket nok stemmer bra iom. at i hvert fall én «Kong Sverre» var en dampfregatt. Vet jo ikke om dette er ‹rett› skip, men avmønstring ser ut til å ha foregått på CVærn – Carljohansværn, marinebasen i Horten?

 

Toktet med «Signe» 31/8-10 finner jeg ikke ut av, til tross for at skriften her er ‹pyntelig›. St. Georgia? og avmønstring Mobile? Som Mobile, Alabama USA?

 

Masse spørsmålstegn, men ta det som en start på videre grubling 🙂

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tom R. Evensen skrev:

* Hva står det i de to siste linjene i første kolonne ("Patent No"-kolonnen)? Jeg ser datoen 17/2 14...

eldre (er?) ødelagt

nyt. 17/2 14

(Maskinistsertifikatet)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Dere er utrolige... her poster jeg en rekke spørsmål sent en lørdags kveld, og når jeg våkner søndag morgen har jeg fått masse ny informasjon jeg kan gå videre med 😀. Hatten av for dere!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.