Gå til innhold
Arkivverket

DNA test?


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

Har ikke særlig greie på DNA tester, men bare lurte på om noen har noen bra framgangsmåte ang evt DNA test av eldre slektninger? (noen få av mine besteforeldres søsken lever). Og hvilken DNA test er egentlig best, MyHeritage eller Ancestry?. Kan hende dette spørsmålet er plassert i feil forum, men spør allikevel!. Har problemer med å bekrefte hvor en tipptipptippoldefar kom fra, og også hvor tre 4 x tippoldeforeldre kom fra, og skulle tro en DNA test av en eldre slektning kunne være til hjelp der... Er vel sånn at en test av en eldre slektning gir bedre indikasjon på slektskap?

Noen idéer?

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

En DNA-test gir ikke isolert sett noe svar på hvor en person "kom fra". Den kan imidlertid gi svar på hypoteser om slektskap. Hvis f.eks. to menn er usikre på om de har rett felles oldefar på begges direkte farslinje bakover, kan de ta en Y-DNA-test for å se om resultatene stemmer over ens. Hvis de gjør det, har de verifisert opphavet sitt til den oldefaren. Fjernere slektninger kan verifisere eldre felles stamfedre. Det samme kan gjøres med rene kvinnelinjer bakover. Man må da ta en mitokondrieDNA-test.

 

Autosomale tester, som de hos MyHeritage og Ancestry, kan gi deg treff på linjer som går på tvers av manns- og kvinnelinjer. Imidlertid er det ikke sikkert at man har arvet DNA etter alle sine forfedre når man kommer noen ganske få generasjoner tilbake i tid. Så det er ikke utenkelig at du har arvet DNA etter alle tippoldeforeldrene dine, men det er ikke sikkert. Samtidig kan man ha matcher med folk som man ikke aner noe om hvordan man kan være beslektet med. Siden mengden DNA man arver minker betraktelig fra en generasjon til den neste, vil det uansett være best å teste så gamle slektninger som mulig, siden de er nærmest det opphavet du ønsker å få vite mer om. Selv har jeg f.eks. erfart at min far har matcher med slektninger som jeg ikke har match med.

 

Litt avhengig av hva du er ute etter, kan autosomale tester gi deg mange matcher, men tolkningen av resultatene kan være utfordrende. Du vil likevel trolig få noen relativt nære matcher, hvis du ikke er så uheldig å ha slekt i et område av Norge som er spesielt undertestet. Testing av Y-DNA-linjer og mtDNA-linjer kan på den annen side gi deg helt spesifikke svar på slektskap, men matchene kan på kort sikt være få, om du ikke velger å teste opp mot antatte eller mulige slektninger.

 

Du vil kunne få noe informasjon om DNA-testing her: Norway DNA Norgesprosjektet - DNA-testing for slektsgranskere

 

Ellers vil jeg varmt anbefale boken "Slektsforskning med DNA" av Peter Sjölund, oversatt fra svensk og med norske eksempler Slektsforskning med DNA - Norsk Slektshistorisk Forening (genealogi.no)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den...hypoteser om slektskap, og det er nok det jeg leter etter for å kryss-sjekke videre utfra det. Vet såpass mye om mine forfedre at det ikke er noe problem tilbake til slutten av 1700 tallet, men der er det også 4-5 stk jeg ikke vet hvor kom fra.

Via fjernere slektninger kan jeg nok også verifisere eldre felles stamfedre.

Autosomale tester høres nyttige ut, som de hos MyHeritage og Ancestry, men hvilken av de er best?.

Er nok ikke mye DNA jeg har arvet fra f.eks min 3 x tippoldefar Christian Dahlstrøm, men vet ikke hvor han kom fra eller noenting om hans foreldre eller søsken. Min far ser ut til å være 8% finsk, og Christian Dahlstrøm er hans nærmeste stamfar der jeg ikke vet opphavet. men når noen er 8% finsk, hva vil det egentlig si? Er vel umulig å vite, men hvilken "tipp" utgjør egentlig det slektskapet?, og hvor troverdig er det når det er 8% finsk slektskap. (ca 1000 DNA matcher i Finland som jeg aldri har hørt om).

Vet ikke hvilke områder som er spesiellt undertestet, men jeg har stortsett slekt fra Østfold, Oppland, Hedmark, Sør Trøndelag og Møre og Romsdal og Rogaland og Sverige. Er vel også kanskje noe med at en DNA test hos Ancestry gir flest treff i USA.....men det vet jeg ikke noe særlig om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få så bred dekning som mulig anbefales av de fleste "eksperter" att man tar test på Ancestry. Resultatet kan så føres over til MyHeritage og Familytree DNA. Andre veien går ikke å føre over, så dette er det som gir "most bangs for the bucks".

Det er jo litt forskjellig hvor mange treffer man får på de geografiske områdene. Har man mange i slekta som har emigrert, blir det mye treff i Ancestry. Det er også ofte positive reaksjoner fra nordamerikaner om man kontakter dem,

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal teste rein mannslinje eller kvinnelinje så er valget enkelt. Da er det FTDNA som gjelder. Hvis du nøyer deg med autosomal test er det mange valg, men FTDNA kan overføres til iallefall Myheritage hvis du ønsker å lete i flere databaser. Autosomal test duger max. fem-seks generasjoner tilbake, men gir vanligvis mange treff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver "så bred dekning som mulig" så er det som Håvard skriver hvor mange og hvor andre tester seg. Jeg gjorde feil, jeg begynte med alle tester som FTDNA tilbyr. Y- testen har ikke gitt meg noe nytt, fars-linjen er godt dokumentert så langt en kan forvente seg.. Derimot har jeg fått mange treffer på autosomal som også bekrefter min papirforskning og gir meg nye slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nok autosomal som er å satse på isåfall. Jeg vet jo om de fleste av min 4 x tipp og også veldig mange etterkommere etter dem fra før pluss eldre aner også, så burde vel kjenne igjen hvertfall noen navn, og om de er blant DNA treffene burde vel det også bekrefte det jeg allerede har funnet kanskje...

Mange valg ang autosomal test....hvilke da feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Erik Hov skrev:

Da blir det nok autosomal som er å satse på isåfall. Jeg vet jo om de fleste av min 4 x tipp og også veldig mange etterkommere etter dem fra før pluss eldre aner også, så burde vel kjenne igjen hvertfall noen navn, og om de er blant DNA treffene burde vel det også bekrefte det jeg allerede har funnet kanskje...

Mange valg ang autosomal test....hvilke da feks?

 

Du har innledningsvis nevnt to aktører. FTDNA er en tredje. Personlig har jeg testet bare hos sistnevnte, men i hvert fall en av de førstes autosomaltester kan overføres dit, om du senere skulle ønske å utvide med Y-DNA og/eller mtDNA-test, for disse er det bare FTDNA som tilbyr. Hvis du velger å overføre til FTDNA vil du også få tilgang til å matche mot flere databaser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en først nevner et firmanavn, kan en vel også uten å bryte regler nevne andre. Det følgende gjeller autosomalt test. De tre største i Skandinavia er (nå) My Heritage, Ancestry og FTDNA. Til Ancestry er det ikke mulig å føre over data fra noen av de andre. Derimot kan man føre data fra Ancestry til de andre. Avgift for å gjøre dette har variert og kommer sikkert til å endres igjen. Som det ser ut nå så blir det billigste om man vil ha mulig å søke på alle tre at man gjør testen på Ancestry. På Facebook er det flere grupper og det er ofte oppdatert informasjon om muligheter og kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Du har innledningsvis nevnt to aktører. FTDNA er en tredje. Personlig har jeg testet bare hos sistnevnte, men i hvert fall en av de førstes autosomaltester kan overføres dit, om du senere skulle ønske å utvide med Y-DNA og/eller mtDNA-test, for disse er det bare FTDNA som tilbyr. Hvis du velger å overføre til FTDNA vil du også få tilgang til å matche mot flere databaser.

 

Så det vil si du testet hos Ancestry? (eller MyHeritage?).

8 minutter siden, Niels Hegge skrev:

Det følgende gjeller autosomalt test. De tre største i Skandinavia er (nå) My Heritage, Ancestry og FTDNA. Til Ancestry er det ikke mulig å føre over data fra noen av de andre. Derimot kan man føre data fra Ancestry til de andre. Avgift for å gjøre dette har variert og kommer sikkert til å endres igjen. Som det ser ut nå så blir det billigste om man vil ha mulig å søke på alle tre at man gjør testen på Ancestry.

 

Så hvilken er best da?...ser ut som Ancestry er den beste etter det som skisseres her?. Leste noe om at Ancestry ikke tester YDNA og mtDNA.....og så er det vel noe variasjon på hvordan testene skal tas og evt hvor omfattende de er?. Finnes det noen oversikt over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt YDNA og mtDNA og fra disse har jeg ikke fått noe nytte. Mitt behov er å finne flere som jeg er i slekt med og sammenligne deres resultat av tradisjonell slektforskning. Skall man finne ukjent i fars-linje er Y-DNA sikkert nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Niels Hegge skrev:

Jeg har tatt YDNA og mtDNA og fra disse har jeg ikke fått noe nytte. Mitt behov er å finne flere som jeg er i slekt med og sammenligne deres resultat av tradisjonell slektforskning. Skall man finne ukjent i fars-linje er Y-DNA sikkert nødvendig.

 

Så da er det egentlig ikke så "farlig" å få med seg de testene da?. Ser ut som Ancestry benytter spyttprøve og MyHeritage "bare" prøve fra innsiden av munnen med pinne....

 

men angående Y-DNA for å finne farslinje....er det da en direkte farslinje uten kvinneledd som gjelder, eller kan det være ett kvinneledd innimellom også? Min farfars farfars morfars far var sannsynligvis fra Sverige eller Finland.... (3 x tipp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y-DNA test kartlegger kun Y-kromoset som du arver kun fra din far og som kan brukes til å kartlegge hvilke andre som deler samme farslinje. Det vil si kun farfarsfar etc. denne testen er best for å finne og bekrefte slektslinjer med andre som deler samme farslinje, finne og bekrefte eldre slektslinjer langt tilbake i tid og finne sin farslinjes opphav, eller komme videre der den stopper. Det vil alltid være varierende hva man er interessert i og om man får de svarene man forventer, men for meg er dette det jeg synes har vært det mest interessante.

 

Mens for nær slekt innen de siste 5-6 generasjoner er det autosomalt-DNA som gjelder, da man arver autosomalt-DNA fra alle sien tipp-tippoldeforeldre og deler DNA med alle tremenninger. Men lenger tilbake begynner det å bli slektninger og aner man ikke deler noe som helst med. Er man interessert i å finne amerikansk slekt så er Ancestry det aller beste, de har også den største autosomale basen internasjonalt, men man bør ikke forvente å finne nær slekt der hvis man har kun nær slekt i Norge.

 

Grunnen er at de aller fleste her i Norge har testet seg hos Familytreedna og Myheritage, men allikevel kan det lønne seg å vurdere Ancestry og siden laste opp sitt autosomale DNA til Myheritage og Familytreedna. Men selv ville jeg uten tvil valgt å teste først hos Familytreedna  og samtidig eller senere Ancestry. En viktig grunn er muligheten til å få lagret DNA hos Familytreedna til fremtidig utvidet testing av Y-DNA og mtDNA.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så da er kan jeg ikke bruke Y-DNA test for å finne ut ang min farfars farfars morfars far.

Det lengste jeg er kommet på ren farslinje stopper med en Ole Svendsen født på 1680 tallet der jeg ikke vet hvo han kom fra (bodde i Råde, men trenger jo ikke ha kommet derfra).

mtDNA da med morslinje....der gjelder vel det samme sikkert da slik at man ikke kan bruke den til å finne f.eks mormors farmors farmors mors familie?

 

Det jeg synes var interessant med den autosomale testen til min far var at den bl a bekreftet mange av linjene jeg allerede hadde funnet bakover til slutten av 1700 begynnelsen av 1800 tallet.

 

Høres ut som Ancestry er best siden det der går an å overføre til f.eks MyHeritage (jeg har en hel haug slekt der borte og mange vet jeg sikkert ikke om engang...selv om jeg har oppsporet veldig mange av de næreste...nærmeste er vel søskenbarn av min bestefar der borte). 

Men hva er forskjellen på Familytreedna og Ancestrytesten? Hvorfor først teste hos Familytreedna?..kan man også der overføre til f.eks MyHeritage?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mtDNA følger også kun morslinjen, det vil si mormorsmors mor etc.

 

Hovedgrunnen til å prioritere test hos Familytreedna, er at det er eneste måten man kan få utvidet med Y og mtDNA hvis behovet eller interessen skulle komme senere

(overføring er kun autosomalt-DNA). Det er også økonomisk bedre å først teste seg enten hos Ancestry eller Familytreedna, da man ved å overføre fra en av disse til Myheritage kan betale et engangsbeløp for å få tilgang til DNA-verktøyene hos Myheritage (tester man direkte hos MH er det knyttet til mer kostnader).

 

Det man kan gjøre er å først teste hos Ancestry, så overføre autosomalt til både Familytreedna, Myheritage og Gedmatch, så utvide med Y og mtDNA hos Familytreedna når behovet kommer. Men tester man en eldre slektning er det ikke alltid at man har mer enn en sjanse til å få testet og da er det en stor fordel å ha lagret materiale til utvidede tester senere hos Familytreedna.

 

Både Ancestry, 23andMe og Myheritage baserer matching kun på autosomalt-DNA, mens Familytreedna har egen matching for autosomalt, Y-DNA, mtDNA og X-DNA.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Da ser det ut som Y-DNA og mtDNA er ute av dansen for øyeblikket. Morslinja ender opp på Sunnmøre en plass på 1600 tallet. Er ikke alltid lett å vite hvor damene kom fra på den tida.

 

Om man tester seg hos Ancestry så er vel det spytt-test, og det er vel ikke alltid at går om en tester eldre slektninger, og da får man vel på slike tester uansett heller ikke til en utvidet test hos Familytreedna?.

 

"Hovedgrunnen til å prioritere test hos Familytreedna, er at det er eneste måten man kan få utvidet med Y og mtDNA hvis behovet eller interessen skulle komme senere

(overføring er kun autosomalt-DNA)."

 

Så dette vil si at man egentlig ikke trenger å teste seg hos Familytreedna om man rett å slett tester seg hos Ancestry først for så å overføre til Familytreedna og evt MyHeritage?

 

"Både Ancestry, 23andMe og Myheritage baserer matching kun på autosomalt-DNA, mens Familytreedna har egen matching for autosomalt, Y-DNA, mtDNA og X-DNA."

 

23andMe vet jeg ikke noe særlig om, men dette vil vel si at om en tar tester fra flere og tester i Familytreedna for Y-DNA,  mtDNA og X-DNA så burde det gi mere eksakte treff siden det går spesiellt på Y, mt og X?

 

Begynner å bli klokere nå!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ancestry og 23andMe er spyttprøver, noe som ofte ikke er enkle for eldre å få til pga. liten spyttproduksjon. Hverken disse eller Myheritage vil kunne gi mulighet for en utvidet test hos Familytreedna. Men er kun autosomalt interessant så kan man teste seg hos Ancestry så overføre til de øvrige. Poenget er vel egentlig at man vet aldri hvilket behov for analyser som kan dukke opp og da er det fint å ha testet direkte hos både Ancestry og Familytreedna. Lenger tilbake i tid er det kun Y og mtDNA som vi med sikkerhet kan knytte til en slektslinje delt med en spesifikk forfar/formor. Angående 23andMe, så baseres matching på autosomalt, men man får oppgitt sin grunnleggende haplogruppe. Bakdelen er at flertallet hos 23andMe av testere er lite interessert i slektsforskning og svært fokusert på sykdom og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær også forberedt på daglige "oppdagelser", især fra MyHeritage, det meste rein svada. Det er tydelig at de skanner mer enn DNA etter "treff". Jeg fikk i går vite at "NN er din firmenning", og konklusjonen var basert på "ett slektstre fra andre selskaper og 4 MyHeritage slektstrær med 25% tillit".. Grunnlaget for "oppdagelsen" var ikke DNA, men etternavnet til min morfar, Larsen. Hans far het Lars Olsen og bodde i Vesterålen, samme navn hadde en mann i Akershus på omtrent samme tid, dermed hadde MH nok til å koble sammen to slektstrær på feil premisser, og sendte meg en mail overskrifta "Gode nyheter!". Håper NN (i USA) er like kritisk til utvidinga av slektstreet slitt.

 

25% tillit høres pålitelig ut, dermed blir folk frista til å trykke på "bekreft", og et nytt slektsvirus er i omløp. Jeg har sjøl trykt "bekreft" en gang, tenkte ikke på å sjekke hvordan "oppdagelsen" så ut videre bakover. Det blei en gang for mye, og jeg har ikke klart å bli kvitt alle "slektninger" som jeg ikke er i slekt med slik "slektstreet" til MH viser..

 

I løpet av 16 måner har jeg fått 501 mailer fra tre DNA-firmaer. Kunne vært moro å lage ei avhandling om dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan har helt rett, MyHeritage har kvantitet isteden for kvalitet når det gjeller "hjelp". Men om en skall bruke det som kommer fram har de forbedret litt med muligheten av å "forkaste" teori og på den måten få filtrert bort en del. Men om en ser bort i fra dette så er det der jeg har flest treffer. Så kan jeg selv filtrere og søke på andre måter.

 

Jeg har mye slekt i USA, både på min mors- som på farssiden. På Ancestry er det "Through Lines" som viser disse. Der har jeg ikke funnet feil, så langt. En del kjente jeg til fra tidligere, men en del nye har kommet til. Fra Johans interesseområde, Bloch, Luth og Boldt. Ikke mange av disse linjene ender opp i Skandinavia, men for meg er det interessant og kontakte  de som bor i USA og Canada for å dele informasjon. Dette er en del av slektforsknings interessen som jeg har arvet fra Bestemor. Hun kjente til de fleste av sine tre-til fem-meninger. Både i Skandinavia som i Nordamerika.

 

DNA gir mange muligheter, men det er fortsatt like morsomt å se original dokumentene skannet eller på papir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ancestry og 23andMe er spyttprøver, noe som ofte ikke er enkle for eldre å få til pga. liten spyttproduksjon. Hverken disse eller Myheritage vil kunne gi mulighet for en utvidet test hos Familytreedna. "

 

Skjønner at spyttprøver kan være vanskelig ved test av eldre, men skjønner ikke helt det om at "hverken disse eller MyHeritage vil kunne gi mulighet for en utvidet test hos Familytreedna".....så hva vil da gi mulighet for test hos Familytreedna?

 

Som nevt kan det jo være interessant senere å evt ta Y-dna eller mtDNA hos Familytreedna, men akkurat nå er det vel autosomalt som høres mest interessant ut.

Så virker for meg som at man må gjøre test både hos Ancestry og Familytreedna for å få utvidet test fra Familytreedna....eller holder det å bare teste seg hos Ancestry og så overføre til Familytreedna og de andre for deretter at Familytreedna evt kan ta en grundigere test senere??

 

Høres ikke ut som 23andMe er så interessant heller (selv om alle har en slags helse!).

 

Forundrer meg ikke om MyHeritage sender daglige "oppdagelser"...har vært borti det før på ting i slektstreet når jeg hadde et der. Lønner seg å være kritisk til informasjonen og spesiellt på steder som Geni, Ancestry og MyHeritage etc.

Selv om 25% tillit på en DNA match høres pålitelig er det jo ikke nødvendigvis tilfelle!. Har ikke tenkt å trykke på noe som helst som føyer til noen personer i treet mitt uten at jeg selv legger dem til.

 

Ang MyHeritage så er nok filtrering og søk på andre måter greit. Jeg har gransket på slekta i 36 år nå og funnet veldig mange av etterkommerne til mine 4 x tippoldeforeldre og da burde jeg også ha en god mulighet til å finne ut utfra slektstrær hvem som er i slekt eller ikke og også åssen slektskapet er, selv om slektskapet på en DNA match kanskje sier 4menning  til 6menning eller til og med 4menning -fjern slektning.

Jeg har også mye slekt i USA på morssiden men også endel på farssiden, og det er garantert mye slekt i Amerika jeg ikke vet om alt av.

 

Men hvilke slektskapsforhold burde man "forfølge" på MyHeritage DNA matcher?

Er det de med flest prosent Delt DNA (cM), delte segment eller største segment (cM)?.

Noen eksempler

fetter en generasjon forskjøvet-tremenning, delt DNA 4,0 % (279,9 cM), delt segment 15 største segment 32,5 cM

 

4menning-6menning, delt DNA 0,7 % (51,1 cM), delt segment 4, største segment 27,7 cM

 

4menning-6menning, delt DNA 0,5 % (38,4 cM), delt segment 5, største segment 10,2 cM

 

Ifølge MyHeritage er min far ca 8% finsk og 6 % Baltisk og det er ca 1000 DNA treff i Finland. Vet ikke hvor det der Baltiske kommer fra (eller hvor langt tilbake i tida testen går), men hva innebærer egentlig 8% finsk?. Hva slags tippoldeforelder ville det være? (Nærmeste av forfedrene til min far jeg ikke vet hvor kom fra er en tipptippoldefar...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Erik Hov skrev:

Ifølge MyHeritage er min far ca 8% finsk og 6 % Baltisk og det er ca 1000 DNA treff i Finland. Vet ikke hvor det der Baltiske kommer fra (eller hvor langt tilbake i tida testen går), men hva innebærer egentlig 8% finsk?. Hva slags tippoldeforelder ville det være? (Nærmeste av forfedrene til min far jeg ikke vet hvor kom fra er en tipptippoldefar...)

Finsk, baltisk osv - dette er etniske grupper som MyHeritage har laga og som antakelig har lite med virkeligheta å gjøre. DNA-et inneholder ingen etnisk informasjon, heller ikke noe om bosted til tidligere generasjoner. Ei anna sak er at samisk etnisitet kan skjule seg bak slike geografiske merkelapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på alt du undrer over her og nå. Det er også mange andre som kan mer om DNA enn jeg. Når det gjeller etnisitet bryr jeg meg ikke om det. Jeg vet hvor mine fra fem til i visse fall ti generasjoners forfedre kommer fra og det rekker for meg. Men finsk er jo spesielt. Det kom mange finner vestover gjennom åra. Og jeg forstår det slik att det var mindre befolkning og mer vanlig att man giftet seg inn i familien, noe som gjør att finske DNA treff ofte er større enn tilsvarende andre nordiske. Jeg ser det selv og jeg vet att jeg har mye finnskogsgener.

 

Når det gjeller overføring av DNA test har FTDNA bestemt seg for ikke å importere fra noen. Ancestry tar heller ikke imot testresultat fra FTDNA og MyHeritage. Det er derfor man anbefaler Ancestry som start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

Finsk, baltisk osv - dette er etniske grupper som MyHeritage har laga og som antakelig har lite med virkeligheta å gjøre. DNA-et inneholder ingen etnisk informasjon, heller ikke noe om bosted til tidligere generasjoner. Ei anna sak er at samisk etnisitet kan skjule seg bak slike geografiske merkelapper.

 

Kan jo være det. Har mine tvil om Baltisk hvertfall, men finsk kan jo godt hende siden min tipptipptipp het Dahlstrøm til etternavn og ingenting har kunnet fortelle meg noe om hans opphav....og Dahlstrøm er jo brukt både i Sverige og Finland og forsåvidt Danmark. Får flest DNAtreff i Norge med 5000, Sverige og USA med 2000 hver og Finland på fjerdeplass med ca 1000 og så Danmark med ca 200. Hvis det finske har lite med virkeligheten å gjøre, hvorfor tar MyHeritage det med da?

 

52 minutter siden, Niels Hegge skrev:

Når det gjeller overføring av DNA test har FTDNA bestemt seg for ikke å importere fra noen. Ancestry tar heller ikke imot testresultat fra FTDNA og MyHeritage. Det er derfor man anbefaler Ancestry som start.

 

OK, først test hos Ancestry (og evt FTDNA) og så overføre til de andre derfra. Through lines høres jo også interessant ut...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.