Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker Selbu før 1800


Anita B. Hall
 Del

Recommended Posts

 

Hei,

Jeg har førsøkt (lett) etter informasjon angående foreldrene til min tipp-tipp oldemor

Helle (Helena) Olsdatter (Brøttem)

som jeg finner skal være født i Selbu 1794/95. (Ref informasjon fra ekteskapsinngåelse i 1826)

 

Iht informasjon på "MyHeritage" skal hennes foreldre være Ole Olsen (f. ca 1766) og Rani/Randi Ingebrigtsdatter (f.ca 1767). 

 

Den eneste informasjon jeg finner hvor disse er registrert i samme hushold, er i folketellingen i 1801, Melhus.

Men da er faren til denne Helle registret som Ole Hansen og Helle som bare ett år (dvs født 1799/1800). -Så da er det kanskje ikke sikkert at det er den samme Helle som er min 2xtippoldemor...  (Ved ekteskapsinngåelsen i 1826 er det oppgitt at hennes far heter Ole Olsen)

 

Deretter finner jeg at Helle (reg som "Helena") som konfirmant i 1811, Klæbu kirke med bosted Brøttem, og igjen som mor i 1815 med bosted Brøttem i Selbu. 

 

Jeg tenker at for å finne ut mer om "opphavet" til hennes foreldre, skulle jeg ha sjekket kirkebøker for Selbu før 1800, men det ser ut til at de ikke finnes digitalt? 

 

Jeg ønsker med dette å finne følgende informasjon:

 

  • Fødsel / dåp angående Ole Olsen (Hansen?) og Rani/Randi Ingbrigtsdatter
  • Konfirmasjon ang Ole og Rani/Randi 
  • Ekteskapsinngåelse mellom Ole Olsen (Hansen?) og Rani/Randi Ingbrigtsdatter  
  • Fødsel / dåp ang Helle (Helena) 

 

Er det noen her som har tips om steder jeg kan søke/lete for å finne noe av informasjonen i de ovenstående punktene? 

 

 

Mvh

Anita B. Hall

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg går inn på Digitalarkivet på kirkebøker og søker på Selbu finner jeg bl. a. dette, så det er kirkebøker fra før 1801 der.

Ministerialbok nr. 695A01 Selbu prgj. Selbu sokn, Tydal sokn 1699 - 1737 kr Første side Innhold  
 
Ministerialbok nr. 695A02 /1 Selbu prgj. Selbu sokn 1757 - 1801 kr Første side Innhold  
 
Ministerialbok nr. 695A02 /2 Selbu prgj. Tydal sokn 1776 - 1790 kr Første side Innhold  
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Anne! Ved første ‘øyekast’ så finner jeg dessverre ingen Helle/Helena…så mulig jeg må lete mer grundig i Klæbu sine kirkebøker fra 1700-tallet. 
 

Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anita71 skrev:

Er det noen her som har tips om steder jeg kan søke/lete

 

tja... eitt tips er å oppgje kvar du har funne den informasjonen du har.

 

Folk som spør her fordeler seg utover skalaen "fullstendig kaos" - "stålkontroll".

Vi anar ikkje kvar du finst på denne skalaen, men nye deltakarar er ofte meir på den venstre sida.

 

Vi kan starte med

16 timer siden, Anita71 skrev:

Helle (Helena) Olsdatter (Brøttem)

 

som jeg finner skal være født i Selbu 1794/95. (Ref informasjon fra ekteskapsinngåelse i 1826)

 

Kvar finn du dette?  Skanna original kyrkjebok? (legg ut lenkje)  Avskrift på Digitalarkivet? (legg ut lenkje)

Andre plassar (forsiktig, finn og sjekk originalen)

 

Det er ein del forvirrande ting her:  Brøttem ligg i Klæbu (ikkje Selbu), og gjorde det også i 1801 (folketeljinga).

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.