Gå til innhold
Arkivverket

Svak tekst?


Anne-Lise Iversen
 Del

Recommended Posts

Gratulerer med nytt opplegg, selv om det er litt uvant og forvirrende. Jeg synes fargen på teksten er litt svak, er det noe jeg kan regulere? Eller kanskje det er avhengig av nettleseren? Jeg benytter Internet Explorer, men gikk inn via Firefox for å se om det ble bedre der, men så ingen endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg synes også at skriften i det gamle forumet var mye bedre. Dette er for dårlig kontrast.

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Vel. Det er vel opp til hva vi gjør det til. Vi kan jo endre på mye her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke til å endre skrifttype, jeg, i en annen tråd her. Jeg får prøve om igjen.

 

Blir dette større?

 

Skal skrifttypen velges før en skriver?

 

Eller før?Annen farge får jeg til.

 

Hva er egentlig standard font og størrelse?

 

Det så ikke annerledes ut på forhåndsvisningen.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Det er vel opp til hva vi gjør det til. Vi kan jo endre på mye her.

 

En styrer vel ikke annet enn innholdet i eget bidrag eller klarer du kanskje å endre både fontstørrelse og farge på feks informasjonsfeltet til venstre også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dei fleste maskiner vil du kunne endre storleiken på teksten med å holde nede Ctrl og rulle med museknappen. Men eg er enig i at det kunne vore ein klarare bakgrunn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

For å kunne endre tekststørrelse, farger osv så må du gå til "kontrollpanel" (i rullegardinen under navnet ditt), så under "innstillinger" merker du av for "Aktiver rik teksteditor" og "lagre endringer"

Da skal du ha fått en mer avansert tekstbehandler:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at skriften er for svak. Nybegynnere som gleder seg til å holde på slektsforskning, men ikke har så gode øyne, klarer ikke å forstørre skriften i alle innleggene.

 

Dessuten er det altfor mye luft i og mellom innleggene. Det blir mye skrolling opp og ned for å få med seg alt. Særlig i lange debatter, og dem er det mange av her på Brukarforum. Det er de som ofte er de mest interessante å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne endre tekststørrelse, farger osv så må du gå til "kontrollpanel" (i rullegardinen under navnet ditt), så under "innstillinger" merker du av for "Aktiver rik teksteditor" og "lagre endringer"

Da skal du ha fått en mer avansert tekstbehandler:D

 

Jeg gjorde som du sa, Lars Ove, så nå skal jeg prøve igjen:

 

Se her - jeg fikk det til! TAKK! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som du sa, Lars Ove, så nå skal jeg prøve igjen:

 

Se her - jeg fikk det til! TAKK! :D

 

ENDELIG fikk æ det te!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg skjønner det riktig nå, så kan man endre størrelse og farge på det man selv legger inn. Mens resten av teksten er som den er. Vel, da får mine 43 år gamle øyne bare bli vant med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ser dårlig får ønske seg et høykontrast-tema. Nå er det jo bare ett tema her, men det er sikkert en smal sak å legge inn flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Korsnes Hagen

Jeg bruker Firefox, og for å forstørre teksten så holder jeg "CTRL" og trykker på + tegnet.

 

Det fungerer på samme måten for Internet Explorer B)

 

Jeg synes det var en del begrensninger med formatering (avsnitt osv) i det gamle forumet. De som er vant med å bruke ulike diskusjonsforum vil sikkert kjenne seg godt igjen her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne endre tekststørrelse, farger osv så må du gå til "kontrollpanel" (i rullegardinen under navnet ditt), så under "innstillinger" merker du av for "Aktiver rik teksteditor" og "lagre endringer" Da skal du ha fått en mer avansert tekstbehandler:D
Vil det andre skriver, ha mørkere/større skrift og? Fant ikke noe sted vi kunne endre skriftstørrelsen :(.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Vil det andre skriver, ha mørkere/større skrift og? Fant ikke noe sted vi kunne endre skriftstørrelsen :(.

For å kunne endre tekststørrelse, farger osv så må du gå til "kontrollpanel" (i rullegardinen under navnet ditt), så under "innstillinger" merker du av for "Aktiver rik teksteditor" og "lagre endringer"

Da skal du ha fått en mer avansert tekstbehandler:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie

 

Finner du det ikke i kontrollpanel?

 

 

Jeg merket av for Aktiver rik teksteditor, men så ikke endring når jeg skrev. Forsøkte å logge ut, men fikk ikke logge på igjen før nå. Nå ble alt blått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg merket av for Aktiver rik teksteditor, men så ikke endring når jeg skrev. Forsøkte å logge ut, men fikk ikke logge på igjen før nå. Nå ble alt blått.

 

Ja men det er da tydelig at du har klart det.

Du finner fargepaletten til høyre for det feltet hvor det står et tall (2-7 som er skriftstørrelsen)

 

Det beste er kanskje å skrive at i standardskrift først, og så endre til slutt? Da ser de i hvert fall endringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket av for Aktiver rik teksteditor, men så ikke endring når jeg skrev. Forsøkte å logge ut, men fikk ikke logge på igjen før nå. Nå ble alt blått.

 

 

Tester igjen. Jeg synes det er litt tungvint å endre skriftstørrelser hver gang jeg skriver. Og om dere leser det sånn jeg skriver det, må det jo være rotete når teksten varierer fra innlegg til innlegg.

 

Og det er jo ikke mine egne innlegg jeg er mest interessert i, det er jo andres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Dette forumet har mange muligheter, også med hensyn til å lage forskjellige visningsmaler. Foreløpig er det to maler som er aktive. Det er denne som dere ser på nettet og så er det en egen minimalistisk mal som automatisk velges dersom man går inn på forumet fra en mobiltelefon. Hvis jeg forstår innleggene her riktig er det i hovedsak to ønsker som trer fram:

 

  1. Høykontrastvalg med forstørret tekst
  2. Minimalistisk visningsvalg, noe ala det gamle forumet

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bent!

 

Takk for tilbakemelding! Ctrl + for endring av tekster generelt fungerer fint, men et kontrast valg hadde vært supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.