Gå til innhold
Arkivverket

Profilbildet vises på 'Forhåndsvisning av innlegg' -ikke avataren?


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Til Digitalarkivet

 

 

Ved forhåndsvisning av innlegg vises profilbildet. For mitt vedkommende, (som har to bilder), blir dette feil, for går en inn og leser tråden, så er det avataren som ligger på innlegget og ikke profilbildet.

 

Jeg ønsker ikke at søkbare innlegg skal vise bildet av meg - det er derfor jeg har bilde av en katt der. Siden andre (som ikke er logget inn her) ikke har tilgang til profilen min, tok jeg sjansen på å legge inn et bilde av meg selv der i går. Jeg ber dere derfor om å endre dette.

 

(Om det ikke er mulig å endre hvilket bilde som vises på forhåndsvisningen, får jeg bare ta det vekk igjen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje for at det er så veldig viktig, men mitt nyleg innlagte profilbilete visast på profilsida, men ikkje i profilfeltet ved sida av innlegg eg har skrive. Ja, iallfall ser ikkje eg det. Men kanskje det visast for andre?

 

Det anonymiserte "modellbiletet" som sto der før, for å markere plass for personleg foto, er også borte no. Ein fordel med at fotoplassen er vekk er forresten at innlegget ikkje tek så mykje plass ved at korte innlegg er omgjevne av store tomme flater. Mange innlegg er jo (heldigvis) korte så om alle innlegg var blitt ribba for foto slik mine innlegg ser ut til å vere, går det raskare å rulle seg nedover heisesjakta. Men for dei som har profilfoto eller det anonymiserte "modellbiletet blir jo høgda på innlegget i alle høve minimum høgda på biletet + profilinformasjonen. Det er ikkje naudsynt. Det ville hjelpe mykje å plassere biletet ved sida av profilinformasjonen istaden for over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på profilbilde og avatar. Profilbildet er kun synlig for de som har tilgang til profilen din, altså registrerte brukere. Avatar er bildet som syns når du skriver innlegg.

 

Såfremt du ikke har lagt inn personlig bilde av deg selv som avatar, vil ikke dette bildet synes for uregistrerte brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avatar er bildet som syns når du skriver innlegg.

 

 

Jeg har forstått forskjellen på dem, Anette. Spørsmålet gjaldt funksjonen 'Forhåndsvisning av innlegg'. Der kommer ikke avatarbildet mitt opp, som ellers ledsager innleggenene mine, men det bildet jeg hadde lagt inn som profilbilde. (Som nå er fjernet.) Etter min mening er dette forvirrende for de som forhåndsviser første og siste innlegg, siden bildet som dukket opp på forhåndsvisningen ikke var det samme som på innlegget inne i tråden. Jeg ba om endring til forhåndsvisning av avataren, siden det nettopp gjaldt forhåndsvisning av innlegg.

 

(Problemstillingen denne gangen, gjelder ikke om det er registrerte eller uregistrerte brukere. Jeg vet at forhåndsvisningen ikke virker om man ikke er innlogget.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på profilbilde og avatar. Profilbildet er kun synlig for de som har tilgang til profilen din, altså registrerte brukere. Avatar er bildet som syns når du skriver innlegg.

 

Såfremt du ikke har lagt inn personlig bilde av deg selv som avatar, vil ikke dette bildet synes for uregistrerte brukere.

 

Tyder svaret ditt at eg som registrert og innlogga brukar må velje "avatar" dersom eg skal kunne sjå bilete av meg sjølv ved sida av innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått forskjellen på dem, Anette. Spørsmålet gjaldt funksjonen 'Forhåndsvisning av innlegg'. Der kommer ikke avatarbildet mitt opp, som ellers ledsager innleggenene mine, men det bildet jeg hadde lagt inn som profilbilde. (Som nå er fjernet.) Etter min mening er dette forvirrende for de som forhåndsviser første og siste innlegg, siden bildet som dukket opp på forhåndsvisningen ikke var det samme som på innlegget inne i tråden. Jeg ba om endring til forhåndsvisning av avataren, siden det nettopp gjaldt forhåndsvisning av innlegg.

 

(Problemstillingen denne gangen, gjelder ikke om det er registrerte eller uregistrerte brukere. Jeg vet at forhåndsvisningen ikke virker om man ikke er innlogget.)

 

Beklager jeg misforstod. Feilen høres ut som en bug i programmet. Jeg skal rapportere videre så får vi se hva som kan gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyder svaret ditt at eg som registrert og innlogga brukar må velje "avatar" dersom eg skal kunne sjå bilete av meg sjølv ved sida av innlegg?

 

Det er korrekt. Hvis du ikke har lastet opp eller aktivert avatar og bare har profilbilde, får du ikke noe bilde til venstre for innlegget ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg misforstod. Feilen høres ut som en bug i programmet. Jeg skal rapportere videre så får vi se hva som kan gjøres.

 

 

Takk for svar, Anette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt. Hvis du ikke har lastet opp eller aktivert avatar og bare har profilbilde, får du ikke noe bilde til venstre for innlegget ja.

 

Hjelp! Mine "bange anelsar" viste seg å stemme. Dette skal ein altså vite heilt av seg sjølv, eller tukle med i timar, for å få til å verke. Eg må derfor verkeleg seie at eg er imponert over dei som har klart dette. Det ser jo ut til å vere ein god del. Men eg ser jo også at fleire stiller spørsmål om same tema, så det er openberrt ikkje berre meg som er spesielt tungnæm. Kan det verkeleg vere naudsynt å ha to typer profilfoto, der det eine blir kalla "avatar". Det er elles eit omgrep ein ikkje kan vente at brukarane vil forstå.

 

I debatt http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/471-avatar/page__pid__4151#entry4151 om same tema sa eg dette: Velsigna vere Berit Knudsen og Anne Engmo som ytrar seg krystallklart om språklege raritetar som "avatar". Eg skal prøve å følgje opp ved å fortelje at eg kjenner det som i grenseland til det respektlause overfor vaksne menneske utan forklaring å introdusere ord og omgrep som ein ikkje kan vente at målgruppa skal ha den minste kunnskap om. Eg kan forresten heller ikkje i dette tilfellet sjå behovet for nyord eller ny terminologi. Her skaper ein berre fremmendgjering, avmakt og frustrasjon hos brukarane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt begrunnelsen for behovet av ett bilde for profilen og ett annet for 'avataren'. Er det noe teknisk i veien for å bruke det samme bildet begge steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten for å registrere seg med f. eks. bare fornavn, gjør at visningsnavnet må koples til et annet kjennetegn, for å skjelne dem fra hverandre, dersom det blir et dusin med samme visningsnavn. At ikke alle er komfortable med å ha bildet av seg selv ved de søkbare innleggene forstår jeg godt.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten for å registrere seg med f. eks. bare fornavn, gjør at visningsnavnet må koples til et annet kjennetegn, for å skjelne dem fra hverandre, dersom det blir et dusin med samme visningsnavn. At ikke alle er komfortable med å ha bildet av seg selv ved de søkbare innleggene forstår jeg godt.

 

Jeg har notert meg at enkelte har valgt å framstå som navnløse fjotter her ja. Hva disse foretar seg er meg revnende likegyldig, jeg kommer aldri til å svare dem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har navn som det 'går tretten av på dusinet', (især når jeg får post til Anne Hansen) så jeg kan trenge et ekstra kjennemerke, for å bli gjenkjent, muligens? I dette forumet har foreløpig Anne-Lise'ne forskjellige etternavn, men om jeg skulle ha kommet til å bevege meg til andre elektroniske fora, (ble det hypotetisk konjunktiv?), ville jeg nok merke behovet, tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har navn som det 'går tretten av på dusinet', (især når jeg får post til Anne Hansen) så jeg kan trenge et ekstra kjennemerke, for å bli gjenkjent, muligens? I dette forumet har foreløpig Anne-Lise'ne forskjellige etternavn, men om jeg skulle ha kommet til å bevege meg til andre elektroniske fora, (ble det hypotetisk konjunktiv?), ville jeg nok merke behovet, tror du ikke?

 

Jeg antar at alle attributter primært er koblet til mailadressa som bør være unik, ikke til visningsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.