Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av innførsel - Sjøinnrulleringen - Trondhjems skippere 1758


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å forstå hva som står om nr 5 - NicolayLuytkis.

 

Jeg har ikke lest noe fra sjømannsrullene før,  og har også svært lite kjennskap til seilskipsfarten i Trondheim. Jeg lurer på alt, egentlig, i alle kolonner! Hva betyr navnene under ham, og siden de er strøket, er det bare øverste innføring fra 13.8.1755 som han har hatt? Jeg ser at han har seilt paa Francherige, Holland og Irland, men det er det. 

 

Det er vel en stor mulighet for at han står oppført i andre ruller, men han døde brått 32 år gammel i Kristiansund 23.1.1767, da han skulle ta skipet S/S Elisabeth til København. Siden livet hans ble veldig kort, forsøker jeg å finne ut det jeg kan om de årene han levde. 

Jeg skjønner at han må ha løst borgerbrev i Trondheim - er det noen som vet i hvilken alder kunne han ha gjort det?

 

https://www.digitalarkivet.no/db60055362000048

SAT, Sjøinnrulleringen - Trondhjemske distrikt, 01/L0008: --, 0001: Ruller over Trondhjem bys skippere, 1705-1791

 

Takk til alle som ønsker å hjelpe!

 

Mvh

Anne

Endret av Anne Gro Ek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskrifter:

 

Charge | No | Navne og Tilnavne | Fødestæd | Boepæl | Alder | Naar indtegnet | Befarenhed | Statur |

 

| . . . . | 5 | Nicolay Luytekis fahrer fra Khvn [København] som Skipper og fød 1762 | Tronhiem | Tronhiem | 21 | 13 Augusty 1755 | paa Francherig Holland og Irland | Middelmaadig Vext bruger Peruque |

 

Mvh

 

EDIT: Ser at her må være noe feil. Fød 1762 stemmer jo ikke med først inntegnet 1755. Skriften på førstnevnte er lik de overstrøkne under, så kanskje hører til disse? Da må fahrer fra Khvn osv. også høre til disse – kanskje. 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg tror 1762 hører til mannen under, Nicolay ble født i 1734. Da hører nok resten fahrer fra osv med - skrift og blekk er likt. Nicolai seilte kanskje fra Trondhjem. Og det stemmer at han brukte parykk - det var en del av dem i reisekistene som sto oppført i skiftet.

 

Dro han dra fra Trondhjem 13.8.1755 og returnerte i 1758? 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er lista over Styrmenn. Skipperane kjem i ein annan bolk.

Nummeret er tydelegvis brukt omatt når nokon går ut av lista.

"fahrer fra Khvn [København] som Skipper og ??" kan vere ført  på når Nicolay går ut av lista.

Då bør han vere innført i ei skipperliste, anten her eller i eit anna distrikt.

Det står ikkje noko om kor lenge han segla som styrmann; men ikkje lenger enn til 1761.

Nestemann, Jacob, er "inntegnet"  på dette nummeret i 1761.

Der er det føya til "Skipp." og året 1762 kan høyre til den tilføyinga, altså "Skipp. 1762" - for tredjemann, Lars,

er innført i 1762 - så Jacob må ha gått ut av denne lista det året.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anne Gro Ek skrev:

Dro han dra fra Trondhjem 13.8.1755 og returnerte i 1758?

 

Det vet jeg ikke, men første datoen er sannsynligvis når han først ble innskrevet som skipper (eller sjømann). Har heller ikke sett i så gamle ruller før, de nyere (100 år nyere . . .) har notert alle ‹tokt› kronologisk. Ikke her. 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Dette er lista over Styrmenn. Skipperane kjem i ein annan bolk.

Nummeret er tydelegvis brukt omatt når nokon går ut av lista.

"fahrer fra Khvn [København] som Skipper og ??" kan vere ført  på når Nicolay går ut av lista.

Då bør han vere innført i ei skipperliste, anten her eller i eit anna distrikt.

Det står ikkje noko om kor lenge han segla som styrmann; men ikkje lenger enn til 1761.

Nestemann, Jacob, er "inntegnet"  på dette nummeret i 1761.

Der er det føya til "Skipp." og året 1762 kan høyre til den tilføyinga, altså "Skipp. 1762" - for tredjemann, Lars,

er innført i 1762 - så Jacob må ha gått ut av denne lista det året.

 

 

Takk for viktige oppklaringer, Ivar! Nå skjønner jeg prinsippet! Nicolai sto som skipper da han giftet seg seg i 1766, og i det samme i skiftet som begynte 30.1.1767.

 

I den jeg viste til her, som står som rulle over styrmenn, er den neste listen i protokoller over matroser 1760, og matroser 1777. 

 

Sjekket utseilingsbøker over sjøfolk i Trondheim, og der står han i 1758 med utgående seiling fra Trondhjem, denne er gitt nr 2, som jeg tolker det, men Nicolai har det samme nummeret, nr 5. Han sto fortsatt som styrmann, til Amsterdam i mars. Jeg skal bla videre i denne rullen, men er det mulighet å finne noe om tidligere år? Hvor ung han var da han mønstret på første gang? Hvilke ruller burde jeg sjekke da, noen som vet? 

12 timer siden, Even Stormoen skrev:

 

Det vet jeg ikke, men første datoen er sannsynligvis når han først ble innskrevet som skipper (eller sjømann). Har heller ikke sett i så gamle ruller før, de nyere (100 år nyere . . .) har notert alle ‹tokt› kronologisk. Ikke her. 

 

Mvh

Takk igjen, Even! Dette er upløyd mark for meg, så ganske gresk foreløpig!

https://www.digitalarkivet.no/db60055360000352

SAT, Sjøinnrulleringen - Trondhjemske distrikt, 01/L0006: --, 0002: Utseilingsbøker over sjøfolk i Trondhjems by, 1704-1764

 

Mvh 

Anne

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anne Gro Ek skrev:

Takk for viktige oppklaringer, Ivar! Nå skjønner jeg prinsippet! Nicolai sto som skipper da han giftet seg seg i 1766, og i det samme i skiftet som begynte 30.1.1767.

 

I den jeg viste til her, som står som rulle over styrmenn, er den neste listen i protokoller over matroser 1760, og matroser 1777. 

 

Sjekket utseilingsbøker over sjøfolk i Trondheim, og der står han i 1758 med utgående seiling fra Trondhjem, denne er gitt nr 2, som jeg tolker det, men Nicolai har det samme nummeret, nr 5. Han sto fortsatt som styrmann, til Amsterdam i mars. Jeg skal bla videre i denne rullen, men er det mulighet å finne noe om tidligere år? Hvor ung han var da han mønstret på første gang? Hvilke ruller burde jeg sjekke da, noen som vet? 

Takk igjen, Even! Dette er upløyd mark for meg, så ganske gresk foreløpig!

 

Mvh 

Anne

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anne Gro Ek skrev:

Takk for viktige oppklaringer, Ivar! Nå skjønner jeg prinsippet! Nicolai sto som skipper da han giftet seg seg i 1766, og i det samme i skiftet som begynte 30.1.1767.

 

I den jeg viste til her, som står som rulle over styrmenn, er den neste listen i protokoller over matroser 1760, og matroser 1777.

 

Eg har eigentleg ikkje så god kjennskap til desse rullane....

Men skipperane står før styrmennene;  byrjar her:  https://www.digitalarkivet.no/db60055362000032

Det er 32 nummer; og innførslene er fram til (iallfall) 1777. 

Eg finn han ikkje her, men det kan vere at eg har oversett noko.  Alternativt kan han ha segla for ein annan by, eller det er fleire protokollar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for lenke, Ivar, og beklager sen respons. Jeg har ikke fått med meg innlegget. Du har nok ikke oversett noe i denne rullen, og jeg har siden lært at det er få ruller bevart fra Trondheim, bare 5 - om jeg ikke husker feil. 

 

Han kan også ha seilet fra Kristiansund, men jeg fant ingen ruller derfra. Det er nok ikke  mer materiale å søke i.

 

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.