Gå til innhold
Arkivverket

slekt--angående Pauline Osea Olsdatter f 1844 på Boelstad ved Hidra

magnhild espeland sørlie
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg leter etter Pauline Osea Olsdatter f 1844 på Boelstad ved Hidra. Hun blir gift med Karl Martin Tønnesen f 1850 på Loshavn. Disse gifter seg 23 januar 1873 i Skåre i Haugesund. .

Får to sønner: Karl Oscar Karlsen f 1873 i Skåre i Haugesund og Otto Stuhaug Karlsen f 1877, døpt i Torvastad kirke. 

1875-tellinga for 1. Langgate øvre side 89 i Haugesund:
Carl Tønnesen.......1841.........skipsfører, gift med Pauline Tønnesen....1841 Loshavn
Pauline Tønnesen...skipper Carl Tønnesens kone...1844 Nes ved Flekkefjord
Carl (Carlsen)? Tønnesen...sønn...1873... Haugesund
Reinert Tønnesen....tilreisende husfader....skipper...1838..Loshavn
Johanne Tønnesen.........hans ..hustru..........1847...Loshavn

1891-tellinga for Bogstadveien i Christiania:
 Pauline Osea Wilhelmsen.....enke......1844...Flekkefjord
 Karl Oskar Jönnesen(Tønnesen!)...sønn...1873....Haugesund
 Otto Stuhaug Jönnesen (Tønnesen)...1877....Haugesund
 Ida Andersen.......1866....Fernebo....Sverige...tjener
 Anna Gundersen...ug?...1847....Farsund....hører til i familien

ER det mulig å finne ut noe mere angående denne Pauline Osea! Gifter hun seg om igjen med en Wilhelmsen, evnt hvor og når dør hun?. Er det noen som kan hjelpe meg å finne noe mere , vil jeg sette stor pris på det

MEd vennlig hilse Magnhild E Sørlie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden! Så interessant og spennende.  Nå er jo den ene sønnen også funnet.  Og Pauline Osea blir gift om igjen, slik jeg trodde.  Ser at hun har tre barn, to i Afrika! Da må vel kanskje den eldste sønnen , Karl Oscar f 1873 være der?  Ser at hun er funnet død, men hvor dør hun? I Kristiania: Eller er det meg som ikke har lest nøye no?  Nå skal jeg se om jeg finner et barn født i Stokkmarknes!  

Takk for gode opplysninger så langt. Du er flink! Hilsen fra Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pauline Osea ble født i Bolshus under gården Abelsnes i Hidra 24.1.1844: https://www.digitalarkivet.no/kb20060103040021

Foreldrene var Birgitte Sofie Osmundsdatter og Ole Tønnessen Bolshus.

Birgitte Sofie Osmundsdatters foreldre var Rakel Gurie Torjusdtr. Hauge og Osmund Olsen Stuhaug på gården Hauge i Sokndal sogn (Rogaland): Familie nr. 23 i Stein Norem Wisteds nettsted

Ole Tønnessens foreldre var Ingeborg Olsdtr. Skomrag og Tønnes Reiersen Hagestad i Austad sogn (Lyngdal i Vest-Agder): Side 155 i bygdebok for Austad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Det er via Hagestad og broren til Ole Tønnesen, min familie kommer inn. 

Fint å få vite hvor  disse brødrene ble av.  Da kan jeg putte dem inn på rett plass i slektstreet.  Nå må jeg se om jeg kan finne dette barnet i Stokmarknes, som antagelig  tilhører Hadsel kirkesogn, og kanskje også hvor Pauline Osea gifter seg!  Spennende å finne ut av ting. 

Magnhild...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye svar. Fint å vite om enda en sønn, men denne er jo som dere skriver  denne Hans Wilhelmsens sønn, og ikke Pauline (Osea?) sin. Har lett etter henne gift med Wilhelmsen, men ikke enda funnet henne. Heller ikke den første mannen død!  Jeg har imidlertid funnet Othar Stuhaug konfirmert i Uranienborg 9 april 1893. Pauline har flere søsken og det er nok en av disse som er denne tanten og onkelen. Jeg skal sjekke det

Takk igjen! hilsen fra Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for nye opplysninger angående familien til Pauline Osea Tønnesen. Den første mannen til Pauline Osea er også funnet. Han er død før sønnen Otto Stuhaug Tønnesen er født i 1877.  Det er helt storartet å kunne plassere disse i slektstreet.  Takk og takk for all god hjelp! 

Hilsen fra Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Et svar til spørsmålet ovenfor angående onkel og tante til Pauline Osea`s sønner. Det stemmer, at Reinert Tønnesen var bror av  faren Karl Martin Tønnesen. Her var flere søsken til disse. Foreldrene het Ole Christian Tønnesen (1807-?) og Olene Juliane Jonassen (1809-1842). Reinert Tønnesen (1838-1921) g m Johanne Kathrine Tønnesdatter (1847-1923)

Lenke til kommentar
Del på andre sider