Gå til innhold
Arkivverket

Hvor i Østre Aker bodde maler Tøger | Thøger Hansen når han døde (1839-1908)?


Yvonne Roualet Thoresen
 Del

Recommended Posts

Endelig har jeg funnet ut av når min tippoldefar maler Tøger Hansen (Thøger Hanssen) døde. Han ble født 30.07.1839 i Rakkestad og døde på Aker sykehus i Østre Aker 08.07.1908. 

 

Nedenfor er lenker til dødsfallsprotokoll og kirkebok fra Aker/Østre Aker. Begge kilder oppgir som hans bopel noe som for meg ligner mest på Fjeldheia. Når jeg søker på folketellingene fra 1900 og 1910 på Aker, får jeg opp veldig mange plasser som heter noe med Fjeld*, men ingen som heter Fjeldheia for hele Aker og heller ikke noe i nærheten under gården Hovin (gnr 122). Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å lokalisere Tøgers bopel i Østre Aker før han døde? Noen som har god greie på gårder/husmansplasser i Østre Aker fra rundt 1908? Jeg har også forsøkt å gjøre diverse søk på nb.no og også sett nærmere på gamle kart over området osv. Alle tips er velkomne! 😎

 

SAO, Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, H/Hb/Hba/Hbaa/L0002: Dødsfallsprotokoll, 1907-1912, s. 83

https://www.digitalarkivet.no/sk20090519340450

Fjeldhus/heia/heim?, Østre Aker

 

SAO, Østre Aker prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10840/F/Fa/L0011Ministerialbok nr. I 11, 1895-1917, s. 279 nr. 14

https://www.digitalarkivet.no/kb20060301020854

Fjeldheia?,  N. Hovind (gnr. 122)

 

Siste kjente bosted før han døde har jeg fra en adressebok fra 1902 hvor det står at han bodde i Tøyengata 17 i Oslo. Jeg har imidlertid ikke funnet han i lokal folketellinger på denne adressen hverken i 1902 eller 1903.

Fra folketellingen fra 1901 veit jeg at han bodde i Langleiksgate 8 B, Enerhaugen i Oslowww.digitalarkivet.no/of19011901008809

Jeg har så langt ikke funnet at han har bodd eller hatt noen forbindelser på denne kanten i Aker fra tidligere. 

 

Endret av Yvonne Roualet Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjeldhus gård var g.nr. 139, br.nr. 1 med fjøs, stall og uthus. Byggesak i 1907 fra Plan og bygningsetaten.

 

 

 

Samme gårds- og bruksnummer i dag for Fjellhus søndre.

(seeiendom.no)

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Fjeldhus gård var g.nr. 139, br.nr. 1 med fjøs, stall og uthus. Byggesak i 1907 fra Plan og bygningsetaten.

 

showfile.asp?jno=2016052224&fileid=68705

 

Denne får jeg ikke åpna. Hvor bor kilden?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Tøger flyttet fra Oslo til Aker, er det mulig at det finnes opplysninger om ham i inn- og utflyttingsprotokollene som kan være til hjelp.

 

Jeg finner ham ikke i Oslo folkeregisters registerkartotek over utflyttede 1906-1930, så han kom nok til Aker før 1906. Lensmennene begynte å føre opplysninger om inn- og utflyttede fra og med 1901, så jeg ville sjekke ut dette. Vet at Oslo byarkiv har noen protokoller. For en stund siden bladde jeg i protokollen for Østre Aker som dekket perioden 1913-1916, og jeg antar de har eldre årganger også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plan- og bygningsetaten, saksinnsyn, innlogging for å se tegninger.

 

Saken gjalt: 

190700229 Ved Fjeldhus - Ombygning av badebygning samt tilbygning til fjøs

 

Kan han ha blitt sendt fra Aker sykehus til Fjeldhus som ‘rekonvalesens-opphold’, tro? ‘Badebygning’ gir tanker om ‘kurbad’?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Anne-Lise! En stund siden sist nå 😉

Så bra du sier det. Jeg var innom Fjeldhus/Fjellhus, men ettersom jeg holdt på ble det altfor mange muligheter.  Dette må jeg etterforske videre! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Stian Myrabø Løkeberg skrev:

Ettersom Tøger flyttet fra Oslo til Aker, er det mulig at det finnes opplysninger om ham i inn- og utflyttingsprotokollene som kan være til hjelp.

 

Jeg finner ham ikke i Oslo folkeregisters registerkartotek over utflyttede 1906-1930, så han kom nok til Aker før 1906. Lensmennene begynte å føre opplysninger om inn- og utflyttede fra og med 1901, så jeg ville sjekke ut dette. Vet at Oslo byarkiv har noen protokoller. For en stund siden bladde jeg i protokollen for Østre Aker som dekket perioden 1913-1916, og jeg antar de har eldre årganger også.

Strålende. Takk! Jeg får ta meg en tur på byarkivet! 🌸

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Plan- og bygningsetaten, saksinnsyn, innlogging for å se tegninger.

 

Saken gjalt: 

190700229 Ved Fjeldhus - Ombygning av badebygning samt tilbygning til fjøs

 

Kan han ha blitt sendt fra Aker sykehus til Fjeldhus som ‘rekonvalesens-opphold’, tro? ‘Badebygning’ gir tanker om ‘kurbad’?

Aha! Jeg så etter noe sånt. Siden han plutselig etter mange år i Kristiania kom langt ut på landet. PBE må undersøkes 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel liten tvil om at det står Fjeldheia i klokkerboka ved begravelsen. Med den bakgrunnen kan jeg ikke forstå at det står noe annet enn Fjeldheia i dødsfallsprotokollen også.

 

Jeg tror Fjellhus kan være et blindspor

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Matthias Kolberg skrev:

Det er vel liten tvil om at det står Fjeldheia i klokkerboka ved begravelsen. Med den bakgrunnen kan jeg ikke forstå at det står noe annet enn Fjeldheia i dødsfallsprotokollen også.

 

Jeg tror Fjellhus kan være et blindspor

Åh, nei! Åh, nei! Men Fjeldheia, kan ikke finne noe sted.....😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro Fjeldheia var navnet på en enebolig som ble skilt ut fra Nordre Hovin, ikke en husmannsplass. Det er ikke sikkert navnet er registrert så mange steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt av tomtehistorikken for gnr 122

SAO, Aker herredsskriveri, SAO/A-10896/G/Ga/Gaa/Gaaa/L0003: Panteregister nr. I 3, 1892-1950, s. 107
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080912331036

 

bnr 15, 17 og 19 ble skilt ut fra 122/6 Nordre Hovin omkring 1897-1899 så det er mulig en av disse ble kalt Fjeldheia

 

De er ikke oppgitt med navn i panteregisteret

122/15

SAO, Aker herredsskriveri, SAO/A-10896/G/Ga/Gab/Gaba/L0010: Panteregister nr. I 10, 1892-1950, s. 5587
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080828340880

 

122/17

SAO, Aker herredsskriveri, SAO/A-10896/G/Ga/Gab/Gaba/L0010: Panteregister nr. I 10, 1892-1950, s. 5591
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080828340884
 

122/19

SAO, Aker herredsskriveri, SAO/A-10896/G/Ga/Gab/Gaba/L0010: Panteregister nr. I 10, 1892-1950, s. 5897
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080828341192
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.