Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjer med Folketellingen 1920?


Eivind G. Hoel
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om når flere kommuner blir søkbare i Folketellingen 1920?

Det var jo optimistiske utsikter i følge  Lars Nygaard i dette webinaret:

https://event.webinarjam.com/t/click/xxx85fvnur7f2ocxnvkb3rurw2b0

 

Men for meg ser det ut som om det har vært stillstand siden januar.

Fint med en oppdatering fra Arkivverket om videre utsikter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Eivind G. Hoel skrev:

Jeg lurer på om når flere kommuner blir søkbare i Folketellingen 1920?

Det var jo optimistiske utsikter i følge  Lars Nygaard i dette webinaret:

https://event.webinarjam.com/t/click/xxx85fvnur7f2ocxnvkb3rurw2b0

 

Men for meg ser det ut som om det har vært stillstand siden januar.

Fint med en oppdatering fra Arkivverket om videre utsikter!

 

Det er riktig at ingenting er publisert siden 1. februar (https://www.digitalarkivet.no/newest/?s=&format=tab_ftr&archive_key=&jt[]=18), men Lars og de andre involverte jobber ufortrødent videre. Det pågår/gjenstår sortering av poster for 8 herreder og 39 byer, og blant disse finner vi de største og/eller mest kompliserte herredene/byene, så det vil kunne gå litt tid mellom hver gang et nytt herred eller en ny by er klar. Fram til 1. februar var det dessuten et etterslep på publisering av ferdigsortere herreder/byer, men dette etterslepet er nå tatt inn. Legg så til at vi er midt i en vinterferieperiode hvor noen tar seg noen dager fri, og som vi alle vet, er det et generelt forhøyet sykefravær for tida.

 

Foruten sortering av poster gjensto pr. 1. februar registrering av ca. 25 000 personsedler (poster) for Kristiania.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppdateringen, Kristian!

 

Jeg vil bare si at dette var overhodet ikke ment som kritikk til Arkivverket fra min side, mer et uttrykk for en smule nysgjerrighet!

Har jo forstått at det er krevende å få disse folketellingsdataene organisert og publisert korrekt.

 

Avslutter med å ønske alle involverte lykke til i det videre arbeidet, noe som utvilsomt vil glede slektsforskere i det ganske land (og i utlandet, med)!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt grei informasjon fra Arkivverket om at ikke alt er ferdig. Jeg er en av dem  som er "rammet" av dette. Skulle så gjerne ha sett tellingen for Horten by, men for meg ser det ut til at denne ligger i køen. Derfor har jeg gått inn på den skannede versjonen, men uten at jeg fikk avsluttet det jeg var ute etter i første omgang. Men - jeg så svært tydelig at konvertering av dette materialet ikke var helt "rett fram". Selv om det er lenge siden jeg en gang faktisk arbeidet med programmering vedrørende behandling av tekstlige kilder, tror jeg at dette ikke kan være helt rett fram i det materialet jeg så. Siden det jeg leter etter ikke betyr all verden, så får jeg nok avvente til alt er på plass (hvis jeg da ikke kommer på en fornuftig måte å gå løs på den skannede versjonen. Bl.a. må jeg finne ut hvor de jeg søker bodde i Horten, og det har jeg ennå ikkke klart! Kanskje det finnes en adressebok???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser jeg med glede at det kommer noen nye kommuner fra Folketellingen 1920!

 

Men litt pirk: skal ikke publiseringsdato for Folketelling 1920 for 0221 Høland herred være 2022-03-02 og ikke 2022-02-02?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Stadig noen drypp av ferdig søkbare kommuner, per 31. mars er det 673 søkbare og 32 gjenstående. Av disse er det fire landkommuner: Glemmen, Asker, Bærum og Lier, hvorav alle utenom Bærum ''Klargjøres for publisering''.

https://xml.arkivverket.no/artikler/1920status.pdf

 

Andelen av befolkningen som bodde i kommuner som nå er søkbare har passert 70%, hvilket tilsvarer andelen av befolkningen bosatt i landkommuner i 1920!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har vi kommet til nok en milepel i FT1920: Pr. 8. juni passerte andelen søkbare personer i hele landet 75%, da en av de større byene, Stavanger med nesten 44.000 innbyggere, ble publisert.

 

Av landkommuner gjenstår nå bare Aker herred med 53.500 innbyggere, mens det for byene gjenstår 21 av 62. Dette inkl. de tre største, Kristiania, Bergen og Trondhjem, som tilsammen utgjorde 15,3% av landets befolkning i 1920.

 

Vi kan bare fortsette å heie på Arkivverket og det møysommelige arbeidet de har med publiseringen av FT1920!

 

En grei og oppdatert oversikt over publiserte kommuner finnes her:

https://no.wikipedia.org/wiki/Folketellingen_1920

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lest korrektur på Arkivverkets versjon av FT1920? Jeg rapporterte transkriberingsfeil på 2 av de 3 første stedene jeg søkte på i Eidsvoll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Er det lest korrektur på Arkivverkets versjon av FT1920? Jeg rapporterte transkriberingsfeil på 2 av de 3 første stedene jeg søkte på i Eidsvoll...

 

Nei, FT1920-dataene er - muligens med noen få unntak - ikke korrekturleste. Fokus har vært på å skaffe folk til å gjøre selve registreringa/transkriberinga.

 

En del feil vi det være. Noen momenter:

  • De som bidro hadde ulike erfaring med registrering/transkribering fra tidligere. For noen var det første gang.
  • Noen påtok seg å registrere/transkribere herreder og byer hvor de ikke var lokalkjente.
  • Hadde personsedlene vært riktig sortert i utgangspunktet, ville samme etternavn gjerne komme på flere personsedler etter hverandre. Om et etternavn var vanskelig lesbart på én seddel, kunne man da ha støttet seg på seddelen foran eller bak. Men siden personsedlene var usorterte, hadde man ikke denne "støtten".
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

To nye milepeler i Folketellingen 1920 passert på tampen av juni 2022:

* Bare 20 av landets kommuner gjenstår, hvorav kun Aker blant landkommunene.

* Over 75% av landets befolkning i 1920 er søkbar.

 

Forstår at det er krevende å få de siste 25% inn i ordnede former!

 

For de som vil følge med på hvilke kommuner som gjenstår, så er denne siden oppdatert under en uke etter endringer:

https://no.wikipedia.org/wiki/Folketellingen_1920#00._Ikke-søkbare_kommuner

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis man ser dette flotte arbeidet i etterpåklokskapens lys, så burde man kanskje ha begynt transkriberingen av de store byene før man begynte på herredene.    

Endret av Trond Olav Solberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Trond Olav Solberg skrev:

Hvis man ser dette flotte arbeidet i etterpåklokskapens lys, så burde man kanskje ha begynt transkriberingen av de store byene før man begynte på herredene.    

 

Inntil nylig har det riktignok gjenstått en liten bit transkribering for Kristiania, men det er ikke først og fremst transkriberinga det kommer an på. Det handler om det store etterarbeidet med å sortere personsedlene i riktig rekkefølge, hvor det viser seg at en rekke personsedler har havnet i feil kommune. Derfor er ingenting ferdig før alt er ferdig, fordi det alltids kan dukke opp en personseddel på et uventet sted, men generelt har det vært enklest å legge de små puslespillene (mindre herreder), samtidig som ferdiglegging av de små puslespillene nærmest har vært en forutsetning for å legge de store puslespillene (byene og særlig de største). Det ville rett og slett ikke nyttet å sortere personsedlene for Kristiania først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da ser det nok ut til at ikke alle landets kommuner vil være søkbare når det har gått to år etter det opprinnelige offentliggjørelsesdatoen, 1. desember 2020.

Per nå gjenstår åtte kommuner, i hovedsak de mest folkerike byene, samt Aker herred (slått sammen med Oslo i 1948). Disse utgjorde rett under 20% av folketallet.

 

Kunne vært greit med en oppdatering fra Arkivverket/Statsarkivet om hvordan de ser for seg oppløpssiden av FT1920!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2022 den 2.23, Eivind G. Hoel skrev:

Da ser det nok ut til at ikke alle landets kommuner vil være søkbare når det har gått to år etter det opprinnelige offentliggjørelsesdatoen, 1. desember 2020.

Per nå gjenstår åtte kommuner, i hovedsak de mest folkerike byene, samt Aker herred (slått sammen med Oslo i 1948). Disse utgjorde rett under 20% av folketallet.

 

Kunne vært greit med en oppdatering fra Arkivverket/Statsarkivet om hvordan de ser for seg oppløpssiden av FT1920!

Hei

Oppdatert informasjon finner du her

https://www.digitalarkivet.no/content/868/folketellingen-1920---søking-og-status

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for oppdatering fra Arkivverket, selv om lenke til "Oppdatert informasjon" ikke sa så mye om utsikter til videre publisering av de gjenstående 20% av befolkningen i FT1920. Kunne jo vært greit med en tidslinje her. Kan videre tipse om at publiseringsdato (ref. bilde) bør oppdateres.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da er det drøyt 2 måneder siden siste kommune per dato, nemlig 0707 Larvik kjøpstad, ble gjort søkbar:

https://www.digitalarkivet.no/newest/?s=&format=tab_ftr&archive_key=&jt[]=18

 

Status noen dager inn i 2023, dvs. på 3. året etter at folketellingen 1920 ble offentliggjort 1. desember 2020, er at 6 av landets største byer, samt den største landkommunen fortsatt ikke er søkbare. Disse 7 kommunene utgjør et folketall på omkring 540.000, eller drøyt 19% av folketallet i Norge i 1920.

image.png.d7640196b9c9cbe60886d6bb10ad6646.png

 

At å lage orden av uordnede folketellingslister tar tid kan rimeligvis forstås, men fraværende kommunikasjon om tidslinjen for når den gjenværende 19% av befolkningen blir søkbar kan ikke ansees som akseptabelt. Så, oppfordring til Arkivverket: avslør planen deres for tidslinjen for de resterende kommunene, så skal vi forholde oss til det.

 

På forhånd takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om dere egentlig leser innleggene her?

Kommenterte at "at publiseringsdato (ref. bilde) bør oppdateres" den 3. november.

Akkurat nå:

image.png.c4c588e79a60b5128882aa270cfc1dfb.png

Men på den annen side, kanskje det er korrekt dato? Snart to år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket har begrensa med ressurser og derfor vil ting ta tid. Dette arbeidet har også vist seg å være langt mer ressurskrevende enn man antok i utgangspunktet, derfor er det ganske vanskelig å vise til noen tidslinje (som uansett ville ha blitt forskyvd). Dvs at vi rett og slett ikke veit når tid vi får dette ferdig, men vi håper på å få tatt et krafttak med dette i nær framtid.

Og ja, publiseringsdatoen på nettsida om folketelling 1920 er ikke blitt oppdatert, men om du ser under overskrifta «Status» så er det vist til: (sist oppdatert 9. november 2022) – jeg skal gi beskjed videre om at vi får ordna på datoen øverst på sida også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Det viste seg at "publiseringsdato" står for når sida blei oppretta og må bli stående; det er derfor at det er lagt inn en oppdatert dato under "Status".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av sikkert mange som har ventet på 1920-tellingen, og nå har jeg funnet det jeg har ventet på: hvor min farmor befant seg dette året. Litt overraskende ble hun registrert 2 steder: på bostedsadressen og på kommunens sykehjem som pasient. Mer overraskende var det at hun hadde et etternavn på bosted som jeg ALDRI har hørt om, og heller ikke har noen forklaring på. På sykehjemmet hadde hun sitt "kjente" navn. 

 

Refleksjon: innføring av Navneloven i 1923(?) og etter hvert personnummer langt senere har gjort livet for oss "slektsforskere" langt enklere, men kanskje ikke så spennende og med langt færre "nøtter".

 

Jeg hadde også en nøtt for 1920-tellingen i Horten. Her fikk jeg etter hvert se en del innscannet materiale. Uten å gå i detalj, kan jeg understreke at den tellingen ikke var rett fram akkurat.

 

Det er grunn til å gi Arkivverket all mulig ros for at dere ikke gir opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

To store milepeler ble passert den 10. mars:

* 700 kommuner av 705 er nå søkbare.

* Den siste og desidert største herredskommunen,  Aker,  ble søkbar.

https://www.digitalarkivet.no/source/73680

 

Da gjenstår kun de fem byene Bergen, Drammen, Kristiansand, Oslo og Trondhjem, hvilket utgjorde ca 17% av Norges folketall i 1920.

https://www.digitalarkivet.no/content/868/folketellingen-1920---søking-og-status

 

Vi gleder oss over det siste tilfanget, og ser frem til de siste fem.

All honnør til Arkivverket!🍾

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

En ny by, denne gang Kristiansand, er nå søkbar.

https://www.digitalarkivet.no/source/73892

 

Da gjenstår kun de fire byene Bergen, Drammen, Oslo og Trondhjem, hvilket utgjorde ca 16% av Norges folketall i 1920.

https://www.digitalarkivet.no/content/868/folketellingen-1920---søking-og-status

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.