Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall 1930 - tyding av klokkerbok


Øystein Erik Morstøl Nåvik
 Del

Recommended Posts

Min oldefar, Erik Bjørgum, døde 15 april 1930 og jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å tyde hva som står i kolonne 10 (Opgitt dødsårsak). Jeg har blitt fortalt at det var en stygg ulykke på gården når han skulle ordne med ved. (Frakken ble tatt av drivremmen på saga). Så vidt jeg kan se står det "Døydde på Innherad Sjukehus, Levanger." i kolonne 13 (Anmerkninger)

 

Dødsfallet er oppført i linje 3 på denne linken: https://www.digitalarkivet.no/kb20050509040099

 

mvh Øystein Nåvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, mange takk Bjarne! Dette var til svært stor hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fant mye informasjon om ulykken på nb.no. Nok en gang takk til Bjarne!

 

I avisene sto det at han var slengt i bakken etter at trøyen antakelig hadde havnet i drivremmen til saga. Kjeven var "slått av" (brukket?), hodeskader og muligens indre skader. Er det noen som kan prøve seg på den latinske teksten som står oppgitt som dødsårsak i kirkeboken

 

For meg ser det ut som det står:

Contri~~~ capi~~i

Fragt ~~~~~ cran~~~

 

image.png.19b503afbca169d726d1ada92400e2e3.png

 

Ikke lett å tyde når latinkunnskapene er nesten helt fraværende!

 

mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Contritio på latin er " sønderknusning". Andre ordet må vera ei form av caput = hovud.  Andre linja er meir usikker, men det går kanskje på det same. Det er mogleg det første  ordet Fragt er ei forkorting for fractur, altså brot, men her skrive med g. Andre ordet strevar eg med. Tredje ordet ser ut til å vera ei form av cranium. Sidan latin er eit kasusspråk, kjem nok det inn i samband med tydinga. Nokon andre med tolkingar?

 

Mvh Leif

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk et forslag fra en lege, setter denne som "løst":

 

Contusio capitii

Fragt basis craneii

 

mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.